Satko piše:
Prijedorska nojada
Prijedor bi, za početak mogao uvesti simbol grada, nešto što će podsjećati na neki, samo u Prijedoru relevantan pojam. Životinje su recimo često simboli gradova. Simbol Prijedorčanima danas bliskog grada, holandskog Den Haga je roda, a odličan kandidat za naš opjevani grad, bila bi zasigurno – ptica noj.
Prijedorski noj simbolizirao bi tu patološku potrebu Prijedorčana da zabijaju glavu u pijesak negirajući vlastitu prošlost, misleći da je dok je glava u pijesku, nije ni bilo.
Danas, u 21. vijeku, takav potez opštine neminovno bi privukao pažnju i domaćih i stranih medija, a time i silnih evropskih turista, željnih još neotkrivenih, a evropskih mjesta. Umjesto glomaznih ratnih spomenika na svakom koraku, bar svaki drugi bi se mogao zamijeniti velikim nojem, svih (naših) boja.
Ako bi ideja bila prihvaćena, noj bi mogao zamijeniti i odmah nakon pogroma 1992. godine ubačena samo srpska ocila u grb grada Prijedora. Istina je da bi i noj, kao i 4C u Prijedoru simbolizovao samo jednu, srpsku naciju, no u slučaju noja, protesti Bošnjaka i Hrvata bi, nakon toliko čekanja na ikakvu ravnopravnost i vraćanje starog simbola, Sunca iznad Sane, garant izostali.
Osim toga, noj bi, uz razvoj grada, donio blagostanje svima, neovisno od nacije, a to je ono sto Pavić i instruktori pozitivne historije, ali i svi ostali stanovnici Prijedora i žele.
Svake godine bi se, po uzoru na slične manifestacije u drugim gradovima, recimo mogle održavati i trke nojeva, koje bi postale i tradicionalne, a vjerovatno i unikat na Balkanu, a možda i šire. Već nakon par godina, “Prijedorska nojada” privukla bi pučanstvo od Vardara pa do Triglava.
Ovakva vrsta zabave, vasceloj Bosni i Hercegovini danas još nova i potpuno nepoznata, zasjenila bi Grmečku Koridu, a predstavljala bi taj željeni novi “kvalitetno osmišljeni marketing” i unijela atraktivan aspekt u sad eto, sve bjelji ‘predorski sivi dom’.
Na kraju, prijedorske nojeve bi se moglo prodavati kao suvenire, ambleme na olovkama, majicama, i kapama s imenom “PRIJEDOR”, a sve po uzoru na svjetske metropole. Fabrika suvenira bi se naravno nalazila u krugu opštine, no ponajbolje u nekom povratničkom, nesrpskom naselju da svim potencijalnim sumnjičavcima dokaže da grad svog noja nije izabrao samo iz hira i koristoljublja, već i iz istinske katarze.
U fabrici, koja bi, po uzoru na Agrokomerc, zasigurno izrasla u najveću firmu u bližoj i daljoj okolini, radili bi samo Prijedorčani svih boja, pa i onih par Indijaca iz Mittal-a koji bi, usljed svjetske ekonomske krize u medjuvremenu bankrotirao i pogon u Omarskoj prodao fabrici “Noj”, što bi opet dovelo i do daljeg razvoja privrede grada.
“Noj” bi, za razliku od perfidnog Mittal-a, odmah zatvorio pogon bivšeg logora Omarska i svaku prostoriju u kojoj su 1992. držani, mučeni i ubijani ljudi pretvorio u mali muzej, a zatim, umjesto za željeznom rudom, prvo krenuo u potragu za razbacanim ljudskim kostima po kopovima Omarske.
Moglo bi se naposljetku razmisliti i o čitavoj farmi nojeva u prirodi, recimo u Marićkoj, u koju bi Prijedorčani s dječicom dolazili neradnim danima, odmarajući se od mukotrpnog rada u fabrici nojeva-suvenira.
U jednoj takvoj, sad ekonomski zdravoj i prosperitetnoj sredini, sljedeća faza bio bi onaj Pavićev kulturno-historijski turizam (što je danas istina, zadnji na listi). Prijedor bi se, po uzoru na poljski Krakow, mogao razvijati upravo zbog svoje historije. Krakow naime godišnje posjećuju milioni turista iz cijelog svijeta, a najvažniji razlog je posjeta bivšem logoru Auschwitz.
Istina da se ništa u historiji ne može porediti s tom fabrikom smrti, no malo je mjesta u našoj bližoj historiji koja se, kao Prijedor, mogu dičiti čak sa tri logora. Snimci Trnopolja i Omarske bili su direktan povod osnivanja Tribunala u Den Hagu i tu činjenicu Prijedor bi u 21. vijeku mogao i trebao maksimalno iskoristiti.
Dobrom kampanjom i reklamom naša tri logora-kopileta, tri primjera ljudskog ludila koje smo ostavili tamo gdje pripada, u onaj prošli, XX vijek, Prijedor bi po glasu, možda čak i pretekao ‘slavnu’, ali odavno ‘već viđenu’ Srebrenicu, a i zasjenio dugometražni dokumentarac odstrela civila u opkoljenom streljačkom poligonu Sarajeva.
Ne zaboravimo, za razliku od Srebrenice, ubistva u Prijedoru trajala su cijele tri godine, a za razliku od Sarajeva, prijedorski nesrbi nisu mogli u podrume, jer su im kuće opljačkane i popaljene. Ovi aspekti, kao i poznati ljudski nagon (pogotovo razmaženih evropskih turista) da obiđe stratišta i mučilišta doveli bi do ekspanzije kulturno-historijskog turizma u Prijedoru koju Pavić i instruktori – zasad očito još bez prave ideje – željno očekuju.
I baš po uzoru na Krakow, Prijedor bi tako zbog blizine logora mogao izgraditi i međunarodnu zračnu luku i time u dogledno vrijeme čak konkurisati zagrebačkom Plesu i Banja Luci.
U tom momentu, stvorili bi se konačno i svi potrebni preduslovi za razvoj svih ostalih grana turizma, pa i ekološkog, seosko-banjskog, te u tada opet opjevanom gradu nadasve značajnog ribolova.
U ovom pogledu ne smijemo, jer nikad nismo i nećemo, zaboraviti ogromne nevine, uglavnom srpske žrtve iz II svjetskog rata. Te buduće posjete Omarskoj, Keratermu i Trnopolju morale bi se iskombinovati s dvodnevnim posjetama Gradini i Kozari, pa i Jasenovcu u susjednoj Hrvatskoj.
Time bismo odali dužnu počast svim žrtvama naše zajedničke ljudske gluposti, ali bi i svakom bilo jasno da je konačno i nama Prijedorčanima svaki zločin, samo još jedan zločin.
Svi ti nepotrebno pobijeni, ti besmisleno uzeti životi, naši zajednički mrtvi Gradine, Omarske, Jasenovca i Keraterma iz prošlog vijeka povezali bi tako nesvjesno, mrtvo, nas žive u ovom vijeku.
A sve nas, nas sve, žive i mrtve, male divove i velike patuljke svih boja, jezika i religija, s brda Pašinac, poviše Prijedora i po uzoru na Isusa Krista u Rio de Janeiru, pratilo bi budno oko stotinu metara visoke statue našeg Prijedorskog noja.
Add comment