Kozarac.ba

Petak 13. Dan Praznovjerja

Bismillahir-rahmanir-rahim

„Neki od njih su neuki, oni neznaju za knjigu, nego samo za gatke, i oni se samo domišljaju" „ (El-Bekare, 78).

Hvala Allahu, Gospodaru svjetova na Uputi o pravom vjerovanju i razlikovanju dobra od zla. Salavat i selam donosim na Poslanika s.a.v.s., na njegovu porodicu, njegove ashabe i sve one koji ih slijede do sudnjeg dana.

Praznovjerje je dokaz da na ovome svijetu ne postoji osoba koja u nešto ne vjeruje. Svako živo biće ima u sebi urođeni instikt za vjerovanje u nešto. Pitanje je samo u šta i kako vjeruje.

Neko vjeruje u Allaha dž.š.. Neko vjeruje u novac, neko u zvijezde, neko u kuće, neko u žene, neko u nekog fudbalera ili pjevača, itd.itd. Pored vjerovanja, postoje i praznovjerje, sujevjerje ili krivovjerstvo. Ili, kako se u našem narodu kaže, gatke.

Praznovjerje je staro koliko i čovječanstvo, jer je svaki narod imao svoje praznovjerje. Što je manje vjere, više je praznovjera, a što je više vjere, manje je praznovjerja.

U Islamu je praznovjerje zabranjeno i čak se smatra širkom. Poslanik s.a.v.s., je rekao: „Praznovjerje je širk, praznovjerje je širk, praznovjerje je širk, a svakog od nas zadesi praznovjerje, ali ga Allah otkloni pouzdanjem u Njega „ (Muttefekun alejhi).

Kao što smo čuli iz ovog hadisa, Muhammed s.a.v.s. je tri puta rekao da je praznovjerje širk.

Definicija praznovjerja bi bila ta da je to, kako sami naziv kaže, vjerovanje u prazno. To je vjerovanje za koje nema dokaza ni u Kur'anu Časnom, niti u hadisu Muhammeda s.a.v.s. To je ono rekla-kazala.

Mnoge se osobe, posebno starije, ne mogu odreći praznovjerja. To je zaista jedan veliki problem jer se, nažalost, vrlo često praznovjerje stavlja ispred propisa. I što je jako zanimljivo ,naravno i opasno, da pojedine osobe itekako pamte i u svom životu svakodnevno sprovode praznovjerje, za razliku od propisa. Protiv toga se trebamo boriti i ukazivati da je to pogrešan put.

U našem narodu ima veliki broj praznovjerja koji su se usadili među nama. Ovom prilikom ćemo spomenuti samo neka od njih i čuti kako su neka od njih nastala.

Puno puta možemo čuti i vidjeti kada neka osoba nešto priča, pa kaže: „Da kucnem u drvo, da se ne čuje zlo“. To praznovjerje je došlo od kršćana, kada su, po njihovom učenju, razapela Isa a.s., koga oni nazivaju Isus, na krst pa da bi se zaštitili od zla, dodirivali su taj drveni krst i od tada je nastala ovo praznovjerje.

Često od pojedinih osoba možemo čuti da je petak 13-ti baksuzan i nesrećan dan.

To je biblijsko vjerovanje jer hrišćani kažu da je u petak 13-og, Eva (hazreti Hava), zavela Adama (Adema a.s.), i da mu je toga dana dala jabuku pa su za to istjerani iz raja (dženneta).

Tačno je to da je petak vezan za Adema a.s. Muhammed s.a.v.s. u jednom hadisu kaže: „Najbolji dan u kojem je granulo sunce je petak. U njemu je stvoren Adem, u njemu je uveden i izveden iz dženneta, a Sudnji dan će nastupiti u petak“ (Muslim, Ebu Davud, Tirmizi).

Englezi i Amerikanci kažu da je petak 13 nesretan dan jer su se nekada u ovim državama tog dana izvršavale smrtne kazne. Zamislite, draga braćo, kakvo je to praznovjerje, i to baš petak.

Petak je u Islamu najodabraniji dan jer se petkom klanja džuma-namaz. Šezdeset drugo sure u Kur'anu se zove El-Džumu'a-petak. I zar poslije ovih podataka možemo reći da petak može biti baksuzan dan?

Zar može biti baksuzan dan u kojem je stvoren prvi čovjek na ovom svijetu? A to što ponekad petak bude datumski 13-ti, nema nikakve veze jer je to podudaranje tog datuma sa tim danom.

Imamo praznovjerje u kojem se kaže: „Ako ti crna mačka pređe put, čeka te neka nesreća“.

To praznovjerje je nastalo u srednjem vijeku kada se vjerovalo da se crne mačke pretvaraju u vještice. Crna mačka je nekada bilo božanstvo u starom Egiptu,i od tada je nastalo ovo praznovjerje.

Pojedine osobe po livadama traže djetelinu sa 4 lista misleći da to donosi sreću. To je praznovjerje ostalo od Kelta, jer su oni govorili da djetelina sa 4 lista podsjeća na krst od koga bježe zle sile.

Kada neko krene na put, ili polaže ispit, ili počinje nešto raditi, često pjedinci imaju običaj reći:“Držimo mu palac“. To praznovjerje je ostalo iz doba Rimljana kada bi gledaoci u areni digli palac uvis u znak da se gladijatoru poklanja život.

Ima kod nas jedno praznovjerje po pitanju žanidbe ili udaje između dva Bajrama. Pojedine osobe kažu i tvrde da se ne valja ženiti ili udavati između dva Bajrama. To je potpuno netačno i to je jedno veliko praznovjerje.

Poslanikova s.a.v.s. supruga, hazreti Aiša ,je rekla: „Oženio me je Allahov Poslanik s.a.v.s. u mjesecu ševalu, pa ko je bio sretniji od mene“. Mjesec ševal je odmah poslije mjeseca Ramazana, znači, vrijeme između Ramazanskog i Hadžijskog (Kurban) bajrama. Ako bi vjerovali u ovo praznovjerje, onda se niko nikada nebi oženio niti udao, jer je vrijeme uvijek između dva bajrama.

Jedno od praznovjerja je i tvrdnja, posebno pojedinih žena, da se ne valja prati veš utorkom i četvrtkom i da uvečer ne valja seći nokte. Za to nema nikakvih osnova da je zabranjeno.

Naprotiv, vjera Islam zahtijeva od nas da se striktno pridržavamo higijene.

U nekim našim krajevima još ima praznovjerja po pitanju umrle osobe. Tako, npr, u nekim krajevima porodica umrlog stavlja na prozoru od kuće čašu punu vode vjerujući da duša umrlog dolazi da pije tu vodu. To praznovjerje traje 40 dana od smrti umrle osobe. Za ovo praznovjerje je suvišan svaki komentar.

Naravno, u praznovjerje se ubraja i gledanje u šolju, vjerovanje u horoskop , gledanje u zvijezde i karte i bacanje graha. To je miješanje u sudbinu i od toga imaju koristi samo oni koji uzimaju novac za takve budalaštine.

Takozvana „vidovitost“ takođe spada u praznovjerje koje je kod nas dosta rasprostranjeno. Pojedine osobe su se proglasile „vidovitim“ i narod masovno odlazi kod njih da im „predskažu budućnost“. Tu naivnost naroda „vidoviti“ itekako dobro koriste za punjenje svojih džepova. Takvi vidovnjaci su sebi dopustili da se miješaju u Božiju sudbinu i u gajb.

Ima pojedinaca koji idu kod efendija da im otvore Kur'an azimušan kako bi im predskazali budućnost. I sam sam imao takvih iskustava. Bože dragi! Vidite kako pojedinci ostare kao muslimani, a traže takve stvari. To je nepoznavanje Kur'anske poruke i Kur'anskog teksta.

U Kur'anu Časnom nigdje ne piše kakva će biti budućnost i nafaka Muje ili Munire. Zna se šta piše u Kur'anu i o čemu Kur'an govori. U jednom Kur'anskom ajetu se kaže: „Niko osim Allaha, ni na nebu ni na Zemlji, ne zna šta će se dogoditi“ (En-Neml,65).

A naš Poslanik s.a.v.s. je rekao: „Ko ode gataru pitati ga za nešto i povjeruje mu ono što kaže, neće mu biti primljen namaz četrdeset dana“ (Muslim).

Mislim da nam citirani ajet i hadis dovoljno govore o tome da ne nasijedamo na razne „vidovnjake“ i „proroke“.

Liječenje Kur'anskim ajetima oboljele osobe, posebno od sihra, je u redu, ali vjerovanje u vidovitost je strogo zabranjeno. A ako ti neko od tih „vidovitih“ nešto i pogodi, znajte da taj „ vidoviti“ ima ugovor sa zlim džinima.

Kod nas je, takođe, ukorijenjeno jedno praznovjerje, a to je posjećivanje turbeta. Islam najstrožije zabranjuje posjećivanje turbeta u smislu traženja pomoći, bez obzira ko je ukopan u tom turbetu.

U Islamu nema posrednika između Boga dž.š. i čovjeka. Čovjek se direktno obraća Bogu dž.š. Obraćanje Bogu dž.š. preko posrednika, predstavlja jednu vrstu širka-idolatrije. A to se, nažalost, često čini obilaskom turbeta i traženje pomoći od onih koji su ukopani u tim turbetima.

Muhammed s.a.v.s. u jednom hadisu kaže: „Ako nešto tražiš, traži to od Allaha, ako tražiš pomoć, traži je od Allaha“ (Ahmed,Tirmizi).

U redu je ako čovjek prođe pored turbeta, pa prouči Fatihu i zamoli Allaha dž.š. da podari džennet onome ko je ukopan u tom turbetu, pa i ne smeta da ubaci i novac u turbetu kao sadaku, ali nikako nesmije tražiti pomoć i posredovanje od onoga ko je tu ukopan.

Sva ova nabrojana praznovjerja, a ima ih još puno, ne spadaju čak niti u običaje, a kamoli u propise.

Praznovjerje, i pored toga što osobu može udaljiti ili čak izvesti iz vjere, može čovjeku i zagorčati život. Jer, praznovjerna osoba sve što čuje i vidi, to smatra da ima neke veze sa njim. Ako praznovjernoj osobi ne ide dobro neki posao, npr. trgovina, on vrlo često to poveže sa nekim praznovjernim stvarima, što je jako pogrešno. Takva osoba treba prvo da vidi u čemu je problem, da li je njegova roba skupa, nekvalitetna ili neatraktivna, a ne odmah da pomisli kako se sav svijet urotio protiv njega.

Osoba koja se razboli, najprije treba da ode kod doktora na pregled, a tek onda, po potrebi, treba da traži pomoć od nekog ko će mu učiti Kur'an, ako misli da je oboljela od džinskog udara.

Gdje je i kakav je lijek za praznovjerje?

Lijek je u izvršavanju Božijih propisa i u proučavanju Allahove dž.š. knjige. Nemožemo i nesmijemo dozvoliti da nas praznovjerje ili gatke odvrate od Allahovih dž.š. odredbi jer ćemo u tom slučaju zalutati i predati se praznovjerju a od tog puta teško možemo pobjeći jer su praznovjerja šejtanski posao.

Poslanik s.a.v.s. je rekao: „Koga praznovjerje odvrati od izvršenja potrebe, počinio je širk“ (Ahmed).

Prije nego što nešto prihvatimo da uradimo, dobro razmislimo da li je to praznovjerje ili propis. U tom slučaju upotrijebimo svoje Islamsko znanje i zdrav razum. Jer, neka praznovjerja nemože ni zdrav razum da prihvati.

I na kraju, molim Allaha dž.š. da nam pomogne u raspoznavanju praznovjerja i da nas uputi da radimo samo ono sa čim će On biti zadovoljan.

AMIN !

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.