Bismillahir-rahmanir-rahim
„Neki od njih su neuki, oni neznaju za knjigu, nego samo za gatke, i oni se samo domišljaju" „ (El-Bekare, 78).
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova na Uputi o pravom vjerovanju i razlikovanju dobra od zla. Salavat i selam donosim na Poslanika s.a.v.s., na njegovu porodicu, njegove ashabe i sve one koji ih slijede do sudnjeg dana.
Praznovjerje je dokaz da na ovome svijetu ne postoji osoba koja u nešto ne vjeruje. Svako živo biće ima u sebi urođeni instikt za vjerovanje u nešto. Pitanje je samo u šta i kako vjeruje.
Neko vjeruje u Allaha dž.š.. Neko vjeruje u novac, neko u zvijezde, neko u kuće, neko u žene, neko u nekog fudbalera ili pjevača, itd.itd. Pored vjerovanja, postoje i praznovjerje, sujevjerje ili krivovjerstvo. Ili, kako se u našem narodu kaže, gatke.
Praznovjerje je staro koliko i čovječanstvo, jer je svaki narod imao svoje praznovjerje. Što je manje vjere, više je praznovjera, a što je više vjere, manje je praznovjerja.
U Islamu je praznovjerje zabranjeno i čak se smatra širkom. Poslanik s.a.v.s., je rekao: „Praznovjerje je širk, praznovjerje je širk, praznovjerje je širk, a svakog od nas zadesi praznovjerje, ali ga Allah otkloni pouzdanjem u Njega „ (Muttefekun alejhi).
Kao što smo čuli iz ovog hadisa, Muhammed s.a.v.s. je tri puta rekao da je praznovjerje širk.
Definicija praznovjerja bi bila ta da je to, kako sami naziv kaže, vjerovanje u prazno. To je vjerovanje za koje nema dokaza ni u Kur'anu Časnom, niti u hadisu Muhammeda s.a.v.s. To je ono rekla-kazala.
Mnoge se osobe, posebno starije, ne mogu odreći praznovjerja. To je zaista jedan veliki problem jer se, nažalost, vrlo često praznovjerje stavlja ispred propisa. I što je jako zanimljivo ,naravno i opasno, da pojedine osobe itekako pamte i u svom životu svakodnevno sprovode praznovjerje, za razliku od propisa. Protiv toga se trebamo boriti i ukazivati da je to pogrešan put.
U našem narodu ima veliki broj praznovjerja koji su se usadili među nama. Ovom prilikom ćemo spomenuti samo neka od njih i čuti kako su neka od njih nastala.
Puno puta možemo čuti i vidjeti kada neka osoba nešto priča, pa kaže: „Da kucnem u drvo, da se ne čuje zlo“. To praznovjerje je došlo od kršćana, kada su, po njihovom učenju, razapela Isa a.s., koga oni nazivaju Isus, na krst pa da bi se zaštitili od zla, dodirivali su taj drveni krst i od tada je nastala ovo praznovjerje.
Često od pojedinih osoba možemo čuti da je petak 13-ti baksuzan i nesrećan dan.
To je biblijsko vjerovanje jer hrišćani kažu da je u petak 13-og, Eva (hazreti Hava), zavela Adama (Adema a.s.), i da mu je toga dana dala jabuku pa su za to istjerani iz raja (dženneta).
Tačno je to da je petak vezan za Adema a.s. Muhammed s.a.v.s. u jednom hadisu kaže: „Najbolji dan u kojem je granulo sunce je petak. U njemu je stvoren Adem, u njemu je uveden i izveden iz dženneta, a Sudnji dan će nastupiti u petak“ (Muslim, Ebu Davud, Tirmizi).
Englezi i Amerikanci kažu da je petak 13 nesretan dan jer su se nekada u ovim državama tog dana izvršavale smrtne kazne. Zamislite, draga braćo, kakvo je to praznovjerje, i to baš petak.
Petak je u Islamu najodabraniji dan jer se petkom klanja džuma-namaz. Šezdeset drugo sure u Kur'anu se zove El-Džumu'a-petak. I zar poslije ovih podataka možemo reći da petak može biti baksuzan dan?
Zar može biti baksuzan dan u kojem je stvoren prvi čovjek na ovom svijetu? A to što ponekad petak bude datumski 13-ti, nema nikakve veze jer je to podudaranje tog datuma sa tim danom.
Imamo praznovjerje u kojem se kaže: „Ako ti crna mačka pređe put, čeka te neka nesreća“.
To praznovjerje je nastalo u srednjem vijeku kada se vjerovalo da se crne mačke pretvaraju u vještice. Crna mačka je nekada bilo božanstvo u starom Egiptu,i od tada je nastalo ovo praznovjerje.
Pojedine osobe po livadama traže djetelinu sa 4 lista misleći da to donosi sreću. To je praznovjerje ostalo od Kelta, jer su oni govorili da djetelina sa 4 lista podsjeća na krst od koga bježe zle sile.
Kada neko krene na put, ili polaže ispit, ili počinje nešto raditi, često pjedinci imaju običaj reći:“Držimo mu palac“. To praznovjerje je ostalo iz doba Rimljana kada bi gledaoci u areni digli palac uvis u znak da se gladijatoru poklanja život.
Ima kod nas jedno praznovjerje po pitanju žanidbe ili udaje između dva Bajrama. Pojedine osobe kažu i tvrde da se ne valja ženiti ili udavati između dva Bajrama. To je potpuno netačno i to je jedno veliko praznovjerje.
Poslanikova s.a.v.s. supruga, hazreti Aiša ,je rekla: „Oženio me je Allahov Poslanik s.a.v.s. u mjesecu ševalu, pa ko je bio sretniji od mene“. Mjesec ševal je odmah poslije mjeseca Ramazana, znači, vrijeme između Ramazanskog i Hadžijskog (Kurban) bajrama. Ako bi vjerovali u ovo praznovjerje, onda se niko nikada nebi oženio niti udao, jer je vrijeme uvijek između dva bajrama.
Jedno od praznovjerja je i tvrdnja, posebno pojedinih žena, da se ne valja prati veš utorkom i četvrtkom i da uvečer ne valja seći nokte. Za to nema nikakvih osnova da je zabranjeno.
Naprotiv, vjera Islam zahtijeva od nas da se striktno pridržavamo higijene.
U nekim našim krajevima još ima praznovjerja po pitanju umrle osobe. Tako, npr, u nekim krajevima porodica umrlog stavlja na prozoru od kuće čašu punu vode vjerujući da duša umrlog dolazi da pije tu vodu. To praznovjerje traje 40 dana od smrti umrle osobe. Za ovo praznovjerje je suvišan svaki komentar.
Naravno, u praznovjerje se ubraja i gledanje u šolju, vjerovanje u horoskop , gledanje u zvijezde i karte i bacanje graha. To je miješanje u sudbinu i od toga imaju koristi samo oni koji uzimaju novac za takve budalaštine.
Takozvana „vidovitost“ takođe spada u praznovjerje koje je kod nas dosta rasprostranjeno. Pojedine osobe su se proglasile „vidovitim“ i narod masovno odlazi kod njih da im „predskažu budućnost“. Tu naivnost naroda „vidoviti“ itekako dobro koriste za punjenje svojih džepova. Takvi vidovnjaci su sebi dopustili da se miješaju u Božiju sudbinu i u gajb.
Ima pojedinaca koji idu kod efendija da im otvore Kur'an azimušan kako bi im predskazali budućnost. I sam sam imao takvih iskustava. Bože dragi! Vidite kako pojedinci ostare kao muslimani, a traže takve stvari. To je nepoznavanje Kur'anske poruke i Kur'anskog teksta.
U Kur'anu Časnom nigdje ne piše kakva će biti budućnost i nafaka Muje ili Munire. Zna se šta piše u Kur'anu i o čemu Kur'an govori. U jednom Kur'anskom ajetu se kaže: „Niko osim Allaha, ni na nebu ni na Zemlji, ne zna šta će se dogoditi“ (En-Neml,65).
A naš Poslanik s.a.v.s. je rekao: „Ko ode gataru pitati ga za nešto i povjeruje mu ono što kaže, neće mu biti primljen namaz četrdeset dana“ (Muslim).
Mislim da nam citirani ajet i hadis dovoljno govore o tome da ne nasijedamo na razne „vidovnjake“ i „proroke“.
Liječenje Kur'anskim ajetima oboljele osobe, posebno od sihra, je u redu, ali vjerovanje u vidovitost je strogo zabranjeno. A ako ti neko od tih „vidovitih“ nešto i pogodi, znajte da taj „ vidoviti“ ima ugovor sa zlim džinima.
Kod nas je, takođe, ukorijenjeno jedno praznovjerje, a to je posjećivanje turbeta. Islam najstrožije zabranjuje posjećivanje turbeta u smislu traženja pomoći, bez obzira ko je ukopan u tom turbetu.
U Islamu nema posrednika između Boga dž.š. i čovjeka. Čovjek se direktno obraća Bogu dž.š. Obraćanje Bogu dž.š. preko posrednika, predstavlja jednu vrstu širka-idolatrije. A to se, nažalost, često čini obilaskom turbeta i traženje pomoći od onih koji su ukopani u tim turbetima.
Muhammed s.a.v.s. u jednom hadisu kaže: „Ako nešto tražiš, traži to od Allaha, ako tražiš pomoć, traži je od Allaha“ (Ahmed,Tirmizi).
U redu je ako čovjek prođe pored turbeta, pa prouči Fatihu i zamoli Allaha dž.š. da podari džennet onome ko je ukopan u tom turbetu, pa i ne smeta da ubaci i novac u turbetu kao sadaku, ali nikako nesmije tražiti pomoć i posredovanje od onoga ko je tu ukopan.
Sva ova nabrojana praznovjerja, a ima ih još puno, ne spadaju čak niti u običaje, a kamoli u propise.
Praznovjerje, i pored toga što osobu može udaljiti ili čak izvesti iz vjere, može čovjeku i zagorčati život. Jer, praznovjerna osoba sve što čuje i vidi, to smatra da ima neke veze sa njim. Ako praznovjernoj osobi ne ide dobro neki posao, npr. trgovina, on vrlo često to poveže sa nekim praznovjernim stvarima, što je jako pogrešno. Takva osoba treba prvo da vidi u čemu je problem, da li je njegova roba skupa, nekvalitetna ili neatraktivna, a ne odmah da pomisli kako se sav svijet urotio protiv njega.
Osoba koja se razboli, najprije treba da ode kod doktora na pregled, a tek onda, po potrebi, treba da traži pomoć od nekog ko će mu učiti Kur'an, ako misli da je oboljela od džinskog udara.
Gdje je i kakav je lijek za praznovjerje?
Lijek je u izvršavanju Božijih propisa i u proučavanju Allahove dž.š. knjige. Nemožemo i nesmijemo dozvoliti da nas praznovjerje ili gatke odvrate od Allahovih dž.š. odredbi jer ćemo u tom slučaju zalutati i predati se praznovjerju a od tog puta teško možemo pobjeći jer su praznovjerja šejtanski posao.
Poslanik s.a.v.s. je rekao: „Koga praznovjerje odvrati od izvršenja potrebe, počinio je širk“ (Ahmed).
Prije nego što nešto prihvatimo da uradimo, dobro razmislimo da li je to praznovjerje ili propis. U tom slučaju upotrijebimo svoje Islamsko znanje i zdrav razum. Jer, neka praznovjerja nemože ni zdrav razum da prihvati.
I na kraju, molim Allaha dž.š. da nam pomogne u raspoznavanju praznovjerja i da nas uputi da radimo samo ono sa čim će On biti zadovoljan.
AMIN !
Add comment