Luna Kalaš: Tribal Connection Vol.2

Luna Kalaš: Tribal Connection Vol.2

Piše: Luna Kalaš

U našem javnom diskursu je veoma lako zapasti u zamku te okriviti rat i tranziciju za apsolutno sve što nam se događa, pa i za činjenicu da smo društvo ograničenih identiteta.

Naša država još uvijek nije diktatura u kojoj je svaki korak pojedinca pomno praćen i sankcionisan; čak više podsjeća na anarhično društvo u kojem svako može da radi, piše i priča šta hoće. Pripisati nedostatak različitosti na našim ulicama etničkoj podjeli bilo bi jednodimenzionalno.

Ni prošla država nije podržavala različitosti, što je također doprinijelo ovakvom stanju, kao i činjenica da je ovo mala zemlja sa malim gradovima. Sarajevo je kao predgrađe nekog evropskog grada, a neuporedivo je malo u odnosu na megapolise drugih kontinenata. U Lonely Planet vodiču, u kojem su BiH i glavni grad zdušno pohvaljeni, možete vidjeti da se Sarajevo percipira kao provincija:

„Atmosfera velikog sela čini da se odmah osjećate ugodno i kao dio događanja, te vam se nudi onaj nedostižni osjećaj pripadnosti“.

A male sredine uglavnom ne podnose različitosti.

Dodatni faktor koji doprinosi jednoobraznosti grupa je trend, mada se pripadnici jednog trenda obavezno osjećaju posebnijima u odnosu na pripadnike drugog trenda. Snowboarderi protiv skijaša, sakupljači salveta protiv sakupljača markica; pankeri protiv ljubitelja turbo folka i tako dalje. Iako je naizgled poprilično neozbiljan kriterij razdvajanja, trend može nametnuti strahovito ozbiljne razlike među ljudima. Jedan moj prijatelj čak ima teoriju da su ratovi devedesetih ustvari bili ratovi električne gitare protiv gusli/harmonike.

Da bih dobila jasniju sliku o tome šta individualizam znači u drugim društvenim kontekstima, svoja pitanja sam poslala van granica BiH i tako dobila odgovor iz Južnoafričke Republike od osobe indijskog porijekla koja otprilike kaže: „Biti individualac znači imati slobodu da izabereš kako želiš živjeti svoj život i pored pretpostavljenih pritisaka društava koja više insistiraju na usklađenosti nego na propitivanju. Ali to podrazumijeva i sopstvenu toleranciju prema drugima koji izražavaju svoju individualnost“.

Sličnu tezu nudi Novozelanđanka koja je u frustrirana činjenicom da se u njenom društvu zaboravlja na toleranciju kao preduslov individualizmu. „Prečesto tražimo stvari koje sami ne namjeravamo ponuditi.“

Njemica, koja radi u rigidnoj i moćnoj državnoj instituciji a pored toga je umjetnica u usponu, kaže da je individualizam način na koji je svako za sebe odlučio da balansira ono posebno u sebi sa onim naslijeđenim od zajednice. Ovaj način se stiče lagano ili borbom, zavisi od društvenog konteksta. Anarhista iz države istočnije od nas, koji je odabrao Sarajevo za svoj novi dom (a nije uposlenik neke međunarodne organizacije) pravi razliku između autentičnosti i individualnosti. Za njega autentičnost zvuči ironično, buržujski i lažno; to je new age izmišljotina novog imperijalizma. Autentičnost je trend i još jedan u nizu usiljenih normi – teror nad individuom. A biti individualan je tek cilj, to je onaj jedan korak prije Nirvane i potpune slobode. Ko ga dostigne, neka nam kaže kako.

Studentica iz zemlje bivšeg Sovjetskog Saveza sa boravištem u zemlji Evropske unije naglašava važnost samoopredjeljenja i svoju potrebu da je se prepozna kao pojedinca bez obzira na njenu pripadnost bilo kojoj socijalnoj grupi.

Izgleda da ljude na raznim mjestima u svijetu more slična pitanja: nedostatak tolerancije za druge i drugačije, sloboda praćena odgovornim ponašanjem, zadiranje zajednice u privatnost… što možda pokazuje kako sve više zajedničkog imamo sa svojim savremenicima na raznim meridijanima (nego sa precima?) i da naši problemi nisu baš tako specifični. Možda u odnosu na ljude u nekim zemljama moramo da se nosimo i sa etnijom kao dodatnom kategorijom razdvajanja pa im pomalo zavidimo; ali u nekoj drugoj zemlji vas hladno mogu ubiti jer slušate određenu vrstu muzike, da ne spominjem očigledne opasnosti boje kože i seksualne orijentacije.

Kako stvoriti društvenu atmosferu koja ohrabruje da se razvijamo u malo interesantnije, višedimenzinalnije, šarenije i veselije ljude? Da naši životni izbori ne budu tačka dnevnog reda na sastancima mjesnih zajednica i da se dominirajuća istost s naših ulica, kuća, fasada, odjeće, institucija, umova, načina, razgovora, pozorišta, kafana i svega ostalog malo začini?

Ta atmosfera ne mora nužno podrazumijevati podrivanje ove brižno izgrađene etničke države. Ona je želja većine, htjeli mi to priznati ili ne, i može nesmetano da nastavi živjeti a da pri tome ne zagušuje potrebu pojedinca da se osjeća kako hoće i da proširi svoj dijapazon pripadnosti i identiteta.

Ne bismo bili ni prva ni posljednja zajednica koja je kombinirala oboje.

 

(Manjine.ba)

Add comment

HOTEL bm

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.