Džuma…

 

“O vjernici, kada se u petak na molitvu pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da molitvu obavite; to vam je bolje, neka znate! A kad se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite” (El-Džumu'a 9. i 10.)

‘’O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili.” (El-Bekare, 183.)

Nadnaravnost (čudesna nedostižnost) Kur'ana se, između ostalog, manifestuje i u tome što njegovi lahko prepoznatljivi i u svakom vremenu razumljivi izrazi (pojmovi), često skrivaju činjenice koje nije moguće otkriti u svakom vremenu, on ih brižno čuva za vrijeme u kojem čovječanstvo prolazi kroz krizu i lutanje, i onda, njihovim otkrićem i osvjetljavanjem, iznova mijenja tok historije, pobjedonosno likujući nad svekolikim ljudskim, naučnim i duhovnim, zaostajanjem.

Kur'an, ustvari, traga za činjenicama (istinama), iscrpljuje sve naučne i spoznajne mogućnosti, da bi na kraju, između vjere i nevjere (imana i kufra), za ljude odabrao prirodnu i pitku vjeru, koja na život, prvenstveno, gleda kroz prizmu zdravog promišljanja i naučne pronicljivosti, i vodi ga utemeljenim znanjem, ka njegovom ispravnom cilju, a njegovu snagu uvišestručuje svojim jednostavnim prirodnim metodama, a sve to kako bi, na kraju, pomogao čovječanstvu u ostvarenju davno izgubljenog smisla (suštinskog značenja života), kojeg svojataju svi savremeni filozofski pravci i orjentacije, iako ga nikada nisu postigli u svom stvarnom životu.

Njihovo traganje za smislom života najviše nalikuje primjeru kazaljke na satu, koja startuje s jedne pozicije, a zatim se, nakon dvadesetčetvoročasovnog ciklusa, ponovo vraća na istu tu poziciju, tj. vrti se u vlastitom zatvorenom krugu. Da su ikada razmišljali o mudrostima propisivanja posta (i drugih islamskih propisa), otkrili bi da je on, ustvari, najbolja praktična manifestacija egalitarizma (jednakosti među ljudima), jedne od temeljnih teorijskih postavki moderne ljudske misli, i nedosanjani san današnje civilizacije.

U metaforičnom smislu, post je ”prinudno (obligatno) siromaštvo (gladovanje)”, kojeg islam propisuje u svrhu uspostave jednakosti među ljudima u odricanju od jela, pića i tjelesnih užitaka, ne gledajući pri tome njihov socijalni i imovinski status, kao što, propisivanjem namaza, uspostavlja jednakost u poniznosti i predanosti jednom Bogu, a propisivanjem hadždža briše sve socijalne razlike među ljudima.

Post ima za cilj, na praktičan način, podučiti čovjeka, to krhko Božije stvorenje, pravom smislu života, koji se krije izvan a ne unutar njega, i tome da je istinski život onaj kojeg ne vidimo i ne primjećujemo, a ne onaj kojeg živimo i opažamo.

Istinski život je u jedinstvenom osjećaju duha, a ne u različitim porivima i izljevima strasti.

Kada bi on bio ostvaren, ljudi se ne bi razlikovali po svojim intelektualnim sposobnostima, porijeklu, društvenom statusu, materijalnom i imovinskom stanju, nego prema sposobnosti kontroliranja sopstvenih nagona snagom vlastitog uma. Jer nagon (strast), a pogotovo onaj koji dolazi iz ljudskog stomaka, je izvor svih problema i nedaća na Zemlji, on je praktična pamet koja vlada zemljom.

U bici, koja se kontinuirano vodi između razuma i strasti, strast je ta koja uglavnom izlazi kao pobjednik. Otuda i potreba za postom kao jedinstvenim programom odgoja, vaspitanja i duhovne vježbe, sistemom kojim razvija jednakost osjećaja, opažanja i naravi među ljudima i izričitim sudcem koji se isprječava između unutarnjih poriva i njihovih materijalnih objekata.

Post dovodi cjelokupni ljudski rod, na istoku i zapadu, u jedinstveno psihološko stanje, u njega udahnjuje dušu koja zna za milost i milosrđe, i hrani ga, onako gladnog, idejom za koju u savremenoj nauci znaju samo iz udžbenika, idejom prirodne (a ne vještačke), jednakosti bogatih i siromašnih, i međusobnog povjerenja.

Kada se ova dva značenja utkaju u društvo, osjećaj jednakosti i povjerenja, nestaje i najmanji razlog za nesuglasice, nesporazume i neprijateljstva. U psihologiji naučavaju da bol u čovjeku potiče osjećaj samilosti, što je samo jedan od mnogobrojnih socioloških aspekata posta, budući da post, koji se realizuje kroz potpuno ustezanje od hrane, pića i tjelesnog užitka, do krajnjih granica, ispituje ljudsku izdržljivost i strpljenje, stvarajući tako bol, koja se postepeno transformiše u saosjećanje prema onima koji tu bol svakodnevno kušaju umjesto kore hljeba.

Izuzev ličnog bola, još samo prirodne katastrofe i ljudska tragedija, mogu u čovjeku pokrenuti emocije i osjećaj samilosti prema drugima. To su, dakle, dva puta buđenja emocija kod ljudi, onaj prvi koji se dešava na personalnoj razini, koji je očevidan i sistematičan, i onaj drugi kolektivni, koji djeluje zasljepljujuće i dolazi bez ikakvog reda i najave.

Samo međusobno saosjećajna i milostiva srca, gladnih siromaha i gladnih bogataša, mogu čuti zov koji dopire iz dubina ljudske savjesti, i jedinstevnim snagama nadvladati sveprisutni materijalizam, samo u tom slučaju je moguće da bogataš, dušom i tijelom, odgovori na potrebu siromaha za komadom hljeba, riječima utjehe, samilosti i povjerenja, duboko svjestan svoje vlastite potrebe i siromaštva.

Riječi Uzvišenog le'allekum tettekun (da bi ste bogobojazni bili), u kontekstu govora o mudrostima propisivanja posta, a koje gotovo svi učenjaci navode kao dokaz da je postizanje bogobojaznosti temeljna svrha i cilj posta, mogu se, također, razumijeti kao poziv čovjeku da, preko posta, sačuva (jetteki) svoju ljudskost i sačuva (očisti) svoju dušu od hajvanskih poriva i robovanja strastima, i poziv društvu da očuva svoje izvorne vrijednosti ljudske dobrote, milosrđa i solidarnosti.

(Mr. Semir Imamović)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • sac & ressac
  • messager
  • golfe bleu
  • fel-fel en résidence
  • dose mortelle
  • tueur de vie
  • Nelly
  • Milord
  • spada

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.