“Hamza gastarbajter” (31-33)

“Hamza gastarbajter” (31-33)

Nostalgija poput korova, osvaja srca gastarbajtera, koji se pitaju:

– Gdje mehlem pronaći?

Jedni ga traže u cigareti, drugi u alkoholu, a treći u ženi, poneki  na sedždi, saburom da izdrže tuđinu, tugu golemu. Slobodno vrijeme koriste za kupovinu, čišćenje i kuhanje. Dobivena pisma čitaju, tamo gdje ih nostalgija obuzme.

I ovu subotu, radili su do ručka, da bi otišli u kupovinu. Bližio se dan povratka. Zračak raspoloženja i velikog spremanja, ozari lica gastarbajtera. Bližio se vakat da se konačno, ispune snovi. U društvu poznanika i radnih kolega lakše je i kupovati. Obilazeći trgovine i koristeći iskustva pomažu jedni drugima. Dok posmatra druge kako planski kupuju, Hamza razmišlja, šta da kupi: babi, majci, ženi, djeci, braći, sestrama, poznanicima, prijateljima i komšijama. Rado bi da svakom nešto ponese.

– Ma nek’ je samo iz Njemačke! Draga je i šarena laža ako je iz inostranstva – našali se Ahmo pomažući jaranu kod odabira.

Nakon nekoliko sati tumaranja po trgovini Hamza je imao pune ruke stvari, koje je odabrao ukućanima. Bilo je tu i onih sitnica za kojima je kao dijete uzdisao. U mislima vidi te stvari u rukama svojih. Njihova radosna lica činila su ga sretnim. Osjećajući toplotu oko srca duša mu zadrhta i on raširi ruke da ih u mislima sve zagrli. Radosnica skliznu niz obraz i pade na hiljadarku sa kojom je plaćao hedije. Svoju radost nije mogao skriti, pred prijateljima, niti pred ostalim kupcima. Nakon kupovine, odlučiše da se osvježe u klubu gdje se okupljaju jugovići. Nakon ulaska izabraše sto. Tek što sjedoše, priđe im konobarica.

– Dobar dan! Izvolite!?

– Može po jedna kokta.

– Kokta!? Zar nećete nešto jače?

– Dajte nam po koktu – uglas potvrdiše njih dvojica.

Konobarica ih pogleda, pa se začudi – zar ima onih koji ne piju pivo? K’o da ste žene – gubeći se iza šanka i dalje se čudila. Smijeh je dopirao iz jednog ćoška. Dva musafira nisu obraćali pažnju na kikot, već  su preturali po kesama uz kontrolu kupljenog.

– Izvolite! Vaše piće. Želite šta pojesti? Danas smo pravili, svinjske koljenice u pasulju.

– Hvala! Nismo gladni.

            – Ne bojte se i ja sam sa juga… iz Like… iz rodnog mjesta Nikole Tesle – konabarica se predstavi i u prošloslost se vrati – u jednoj kući, nisu mogli živjeti, dva brata, različitih političkih opredjeljenja. Jedan je bio za Josipa Tita a drugi za Josipa Staljina. Kad je moj otac shvatio da se zatvaraju, oni koji misle drugačije, odluči da napusti zemlju. Jednog dana, kao slijepi putnici, ukrcali smo se u brod za Italiju. Neko vrijeme boravili smo u talijanskom prihvatnom centru San Sabba. Pod pritiskom Udbe, Talijani su nas htjeli vratiti. Znajući za to prelazimo u Austriju. Nakon očeve smrti, majka se udaje za jednog avijatičara koji je dopremao hranu za Zapadni Berlin. I jednog dana sa avionom poput humanitarnih paketa stigli smo u ograđenu enklavu. Nakon udaje došla sam u München.

Njenu priču prekinuše pozivi novo pridošlih gostiju i ona ode da ih posluži. U njenom pogledu dva jarana vidješe da za Likom žudi.

U kafanu uđe Jozo u prolazu se javi Ahmi i Hamzi.

– Šta pijete, majstori!? Vaš irget želi da vas počasti.

– Hvala, mi smo već popili, vakat je da idemo-Hamza se zahvali, gledajući prema stolu za kojim se vodila žučna rasprava, pa šapnu prijatelju – najela se i napila fukareština, pa mrmlja o vazu o kojem nisu smjeli ni da pomisle, dok nisu čuli šuštanje njemačke marke na svojim žuljevima. Iz pijane glave izleti i poneka psovka za koju se moglo otići u zatvor –  ozbiljno će Hamza pa zamoli jarana – hajmo odavde, dok su nam čitave glave.

– Sačekaj – zamoli ga Ahmo, – da čujemo o čemu pričaju.

Dva jarana naćuliše uši, da čuju ovu priču.

– Kraj rata, nije nam donio smiraj, kao pobjedničkoj strani. Nama je kraj rata donio patnju i smrt. Kad smo prebjegli u Austriju dobrovoljno smo se predali Englezima u Bleiburgu u nadi da ćemo biti tretirani kao ratni zarobljenici. Na našu žalost, Englezi su sa Titovim komunistima sklopili nekakav sporazum na temelju kojega su predali crvenoj Jugoslaviji sve zarobljenike, vojnike i civile koji su bili protivnici komunista. Englezi su od komunista tražili, da se s izručenim čovječno postupa. Ratni zarobljenici primljeni su na riječ da bi ih vratili u njihove krajeve i amnestirali. Nažalost srbokomunisti se nisu držali nikakvih međunarodnih propisa o čovječnosti. Tokom puta zvjerski su ubijani i bacani u vojničke rovove po Sloveniji i Hrvatskoj. Od malog broja preživjelih čulo se mnogo detalja o pokoljima kod – Reichnburga, Dravograda, Celja, Kočevskog Roga, Varaždina, Zagreba, Požege, Osijeka, Brizičana, Podgradaca… Te po Sremu, Banatu i Srbiji.

Slušajući te priče Hamza se čudio a prijatelj mu išareti da napuste kafanu.

Izlazeći iz kafane Ahmo uzdahnu.

– Eh… moj Hamza, nije ovo Juga, ovo je tuđina u kojoj vlada demokracija.

– Ima ovdje svega i svačega i onih koji su iz Juge pobjegli i prognani.

– Neke sam upoznao, pa oni su, kao svi oni koji su daleko od svoga kućnoga praga.

– Niko ne bi rekao da su oni tako opasni, kako smo učili u školi.

– Ti, znaš to bolje od mene i više si pročitao i naučio na tim kursevima i sastancima, koje su organizirali partijci.

Slušajući njegovu priču, Hamzi hladan znoj čelo orosi.

– Bolan, ne mogu sebi doći. Mislio sam da će svaki čas izbiti policija, kao što milicija bahne u našoj državi. Bio sam se uplašio.

– Pa, nisu tako opasni – Ahmo mu nježno dobaci – vidio si da plaču, željni svoje grude i svoga sunca.

Nakon kraćeg zadržavanja u parku uputiše se prema stanu. Idući ulicom pričali su o životu. Znajući koliko Hamza drži do komunističke ideologije prijatelj mu otvori dušu.

– Teško je kad se nađeš u društvu koji ne misle kao ti i nemaju iste ideale. Realno, svi nemaju ista prava u Jugoslaviji, kako pojedinci, tako ni narodi. Nas dvojica, pripadamo bošnjačkom narodu, kojeg su Osmanlije za vrijeme svoje vladavine iz ćitaba izbrisali, naše škole u kojima se učilo na bosanskom zatvorili, a nas Bošnjake svojom rajom prozvali. Kada se raspalo Otomansko carstvo, novi okupatori nas prozvaše po vjeroispovijesti,  Muslimanima. Svaki drugi naredni vladari, tako su nas zvali, pa i ovi koji su sada na vlasti, žele da nestanemo.

– Eh… Pa neće to dati Partija i Tito. Imamo jaku JNA i u njoj bratstvo i jedinstvo – prekinu ga Hamza pa objasni – Jes’ da se nema posla, ali zato se može slobodno spavati i na ulici.

– Kakva je to sloboda!? – odbrusi Ahmo, pa potvrdi – vjetrovi mediocida, sa istoka i zapada, zvižde nam oko ušiju, želeći da nestanemo u tuđim valovima života. Da ne govorimo, koliko ljudi leži po zatvorima. Je li Omer zbog pjesme, zaglavio tri mjeseca? Zapjevao pjesmu, koju su pjevušili u sebi skoro svi iz Gornje mahale, a on da se pofali kako lijepo pjevuši, na sav glas:

„Druže Tito, nešto bih te pit'o,
gdje je moje s’ tavana žito?“

Umjesto da dobije aplauz, dobi iza ušiju i tri mjeseca prisilnog rada. Iz šume izvlačio bukovinu za boračku populaciju.

– Nije to ništa, kako je prošao moj prijatelj iz Bosanske Dubice – ozbiljno će Hamza – nije imao određenu količinu žita, za otkup. Odnio u Narodni odbor što je imao na što mu je odbornik rekao da ide kući i da pronađe ostatak, onoliko koliko se od njega traži. Moj prika je otišao kući pa nemajući više ništa, stavio je kola pod praznu kukuruzanu u kojoj je nekad bilo žito. Uklonio je stupove na kojima je kukuruzana stajala i ona se, ko surotica  spuzala na kola. Upregao je konje i praznu kukuruzanu odvezao u Narodni odbor. Usput je pjevao:

„Druže Tito ljubičice bijela,
evo tebi i kruzana cijela.“

Iza toga je odmah uhapšen i osuđen na dva mjeseca zatvora, i nakon robije namirio je traženo žito.

– Pa eto vidiš Hamza, ima li tu pravde i ko koga tu tlači… – ironično mu se obrati kolega.

Dolaskom u sobu diskusiju su nastavili uz «habe- rušu». Prvi put bez straha, bistre politiku.

– Šta misliš jaro, gdje se troše pare, koje su svojim znojem zalili samoupravljači i pečatirali krvavim žuljevima zemljoradnici?

– Najveći dio troši se za naoružanje JNA – ozbiljno će Hamza.

 – Nije baš sve tako, čuo sam od jednog emigranta da se dio tog novca daje i bivšem jugoslavenskom kralju Petru II Karađorđeviću, koji se nalazi u Londonu, kao azilant. Tako se potajno financira  kraljevska svita, da se ne vrate u državu.

– Jadni mi Jugosloveni: gastarbajteri, proleteri i zemljoradnici, ne znamo da radimo i za kralja.

– Hej, pusti te priče o kralju, da ti ispričam jedan vic o Titu.

– Ispričaj.

– Ali, molim te, nemoj me odati.

– Ma neću… prošla su ona vremena kad smo se špijunirali.

Neko vrijeme Ahmo se zamisli pa se bojažljivo javi.

– Zapravo to i nije vic, već istina koju mi je ispričao naš irget Jozo, a on je čuo od bivšeg robijaša Saje.

– Ma hajde pričaj, baš sam nestrpljiv – znatiželjno će Hamza – nisam udbaš, ne boj se, mada su me vrbovali da im budem vodonoša.

– Pa to je priča baš o njima.

U Zagrebu, na Zrinjevcu, neko je bacio na ulicu sliku Maršala isprljanu zahodskim izmetom. Prolaznici su se većinom smijali a pojedine Zagrepčanke izustile bi po koji «fuj» i produžile bi dalje. Ali kad je došao milicioner,  taj savjesni čuvar reda, on je pokušao ukloniti sliku, ali mu je za oko zapela cedulja s natpisom:

«Nije šala posrati Maršala,
neka Udba pita ko je posro Tita».

Čuvši to Hamza skoči s kreveta i uhvati kolegu za vrat.

– Sad ću te udaviti, kako možeš takve viceve pričati o našem Maršalu?

Boreći se za zrak Ahmo je molio kolegu da ga pusti. – Moli Boga što si mi jaran, inače bih te…

Tako jedan vic o Titu zavadi dva jarana.

(nastavice se…)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • nocturnale
  • la nuit du xiv
  • sous le soulier de Montaigne
  • À la pression
  • Contrescarpe & entrecôtes
  • another planet
  • Janne
  • Saaya
  • Verboten verbatim

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.