LJUDSKA PRAVA

Među ličnim ljudskim pravima poseban značaj i važnost zauzima pravo na slobodno mišljenje i govor, prije svega što je to pravo neophodno za pomaganje istine i suzbijanje laži.

Pravo na slobodno mišljenje ne smije niko uzurpirati i zabraniti, jer je ono zagarantovano svakom muslimanu. Javno iskazivanje svoga mišljenja je osobina samo hrabrog i dobronamjernog muslimana koji time želi dobro za svoju vjeru, istinu, narod i državu.

Čak, štaviše, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, smatra poniženim i prezrenim onoga ko, zbog straha za svoju sigurnost i ovosvjetske interese, ne ispoljava javno svoje mišljenje.

Prenosi Ebu Seid el-Hudri, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: »Neka niko od vas ne prezire samog sebe!» «Allahov Poslaniče, a kako to neko može sebe prezirati?», upitaše. On reče: ”Tako što vidi da je nešto dužan kazati, ali to ne kaže, pa će ga Allah na Sudnjem danu upitati: ‘Šta te je spriječilo da, radi Mene, kažeš to i to?’ On će odgovoriti: ‘Bojao sam se ljudi’, a Uzvišeni Allah će mu kazati: ‘Preče je bilo da se Mene bojiš.”’ (Ibn Madže)

Iako je ovaj hadis slab, pojačava ga kur'anski ajet u kojem Uzvišeni kaže: »…oni koji Allahove poslanice dostavljaju, od Njega strahuju, i koji se nikoga, osim Allaha, ne boje. A dovoljno je to što će se pred Allahom račun polagati.» (El-Ahzab, 39.)

Sloboda mišljenja je neophodna za ispunjavanje obaveza koje nalaže islam

Uzvišeni Allah je obavezao, prije svega, ljude od znanja, a zatim i druge muslimane, da popravljaju društva u kojima žive i da javno govore istinu i njoj pozivaju. Svaki pametan i punoljetan musliman bit će odgovoran pred Allahom za to da li je slobodu govora i mišljenja dovoljno iskoristio radi pomaganja istine i pravde. Sloboda mišljenja i govora naročito je neophodna u jednoj od najvećih obaveza (farzova) koju nam naređuje Uzvišeni Allah, a to je naređivanje dobra i suzbijanje zla. Izvršavanje te obaveze neminovno zahtijeva slobodu mišljenja i govora.

Kaže Uzvišeni Allah: »I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će biti spašeni.» (Ali Imran, 104.)

U drugom ajetu, obraćajući se Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: »A ti javno ispovijedaj ono što ti se naređuje.» (El-Hidžr, 94.) U vezi s naređivanjem dobra i suzbijanjem zla, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: »Ko od vas vidi neko zlo, neka ga ukloni rukom, a ako nije u mogućnosti, neka to uradi jezikom (riječima), a ako ni to nije u mogućnosti, neka ga prezre srcem i to je najslabiji vid imana.» ( Muslim)

Hrabrost je, općenito, jedna od prepoznatljivih osobina pravog vjernika, koji se radi istine i pravde ne boji nikoga, osim Uzvišenog Allaha. Strah i kukavičluk ne dozvoljavaju čovjeku da javno iznosi svoje mišljenje, kritiku i prijedloge, pomažući tako pravdu i istinu. Ako ovakvo stanje preovladava u nekom društvu, to je znak propasti tog društva.

U vezi s tim Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: »Kada vidiš moj ummet da se zalimu (nasilniku) boji kazati ‘nasilniče’, oprosti se od njega», tj. od takvog ummeta nema više koristi. (Hakim)

Ono što kod muslimana rađa i jača hrabrost jeste čvrsto vjerovanje u Allaha i Njegovu moć. Onaj ko je ubijeđen da je korist i šteta samo u Allahovim rukama, da su sva ostala stvorenja samo Njegovi robovi i da se ništa ne može desiti bez Njegovog znanja i dozvole, neće se bojati da kaže istinu pa čak i nepravednom vladaru.

Islamski vladari prvih generacija muslimana podsticali su i usmjeravali svoje podanike na hrabrost i slobodu iznošenja svoga mišljenja.

Tako se prenosi da je jedan čovjek rekao Omeru, radijallahu anhu: »Omere, boj se Allaha!», a Omer mu na to reče: »Tako, reci te riječi, jer ako ih ne kažete, u vama nema nikakva dobra, a ako ih mi ne poslušamo, u nama nema nikakva dobra.»

Riječi «boj se Allaha» podrazumijevaju savjet, naređivanje dobra i zabranjivanje zla.

Također, bez slobodnog mišljenja ne možemo zamisliti funkcioniranje šure(dogovaranja), kao jednog osnovnog principa islamske uprave i vlasti, jer za normalno funkcioniranje šure neminovne su rasprave i diskusije, a to povlači slobodu mišljenja i govora.

Uzvišeni Allah upozorava na opasnost tajenja istine i znanja i prijeti kaznom onima koji se zbog toga boje drugih mimo Njega i njima se umiljavaju, pa kaže: »A kada je Allah uzeo obavezu od onih kojima je Knjiga dana, da će je sigurno ljudima objašnjavati i da iz nje neće ništa tajiti!» (Ali Imran, 187)

A o onima koji istinu prešućuju, Uzvišeni kaže: »One koji budu tajili jasne dokaze, koje smo Mi objavili, i Pravi put, koji smo u Knjizi ljudima označili, njih će Allah prokleti, a proklet će ih i oni koji imaju pravo da proklinju.» (El-Bekare, 259.)

U vezi s tim Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: »Ko zataji neko znanje, na Sudnjem danu bit će zauzdan uzdama od vatre.» (Sahihul-džamia)

Najveću odgovornost u promoviranju i javnom iznošenju istine imaju islamski učenjaci. Ta odgovornost i obaveza sa sobom povlači i veliku nagradu, a o tome Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: «Velikan (prvak) šehida je Hamza ibn Abdul-Mutalib i čovjek koji dođe nepravednom vladaru, naređujući mu dobro i upozoravajući ga na zlo, pa ga ovaj ubije.» (Tirmizija)

Također, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: »Najvredniji džihad je kazati istinu nepravednom vladaru.» (Tirmizija)

Islam svakom pametnom i punoljetnom pojedincu, pa i skupini, daje pravo da javno iskaže svoje mišljenje i stav, pa makar se radilo o neslaganju sa postupcima vlasti ili vlastodržaca, ali pod uvjetom da ne krše zakon, da ne prave nered i da nikoga ne uznemiravaju.

Navodi se da je Alija, radijallahu anhu, dozvolio haridžijama da se okupe i da iznesu svoje zamjerke i stavove, pa im je poslao Ibn Abbasa, radijallahu anhu, da s njima diskutuje. Spominje se da je tom prilikom oko 4.000 hiljada haridžija odustalo od svojih stavova i priznalo Aliju za halifu. Alija im je tada rekao: »Budite gdje hoćete, ali među nama je dogovor da ne prolijevate krv, da ne činite drumsko razbojništvo i da nikome nepravdu ne nanosite. Ako išta od toga učinite, protiv vas ću pokrenuti rat.»

Znači, pojedincu ili grupi je dopušteno da javno iskažu svoje nezadovoljstvo i neslaganje sa postupcima vlasti, ali pod uvjetom da imaju dobru namjeru, a to je popravljanje stanja, a ne da time žele prevlast i sijanje nereda i smutnje u društvu.

Prema tome, vlast u državi neće proganjati i neće se boriti protiv svojih neistomišljenika sve dok silom i prijetnjom ne počnu ljude pridobijati na svoju stranu i dok ne počnu sijati nered i smutnju u društvu, udarajući tako na samu sigurnost i stabilnost države.  

Sloboda mišljenja ima poseban značaj kada je u pitanju islamska ulema ili učenjaci. Oni moraju imati apsolutnu slobodu mišljenja i stava, jer oni su tumači vjere i u tome ih niko ne smije primoravati na određeno mišljenje i postavljati im uvjete, bez obzira bila to neka vjerska institucija ili vjerski autoritet. Učenjaku (onome koji s dokazom poznaje vjeru) niko ne smije zabraniti da tumači vjeru i da ljude njoj poučava, jer to je njegovo pravo i obaveza koju mu nalaže Uzvišeni Allah.

Kaže Uzvišeni Allah: »A kada je Allah uzeo obavezu od onih kojima je dana Knjiga, da će je sigurni ljudima objašnjavati i da iz nje neće ništa tajiti, oni su je poslije za leđa svoja bacili i nečim što malo vrijedi zamijenili; a kako je ružno to što su u zamjenu dobili.» (Ali Imran, 187.)

Kaže Ibn Hazm: »Kada se ljudi raziđu po nekom vjerskom pitanju, obaveza je da se obrate na Kur'an i sunnet Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a ne na nešto drugo, jer Uzvišeni Allah kaže: »A ako se u nečemu ne slažete, obratite se Allahu i Poslaniku, ako vjerujete u Allaha i u onaj svijet; to vam je bolje i za vas rješenje ljepše.» (En-Nisa, 59.)

Ovaj ajet upućuje na to da alim im apsolutnu neovisnost u iznošenju mišljenja i u tumačenju vjerskih propisa.

Granice slobode mišljenja

Sloboda mišljenja o kojoj govorimo nije apsolutna, bez ikakvih ograničenja. Islam je, naravno, postavio određene principe i pravila kada je u pitanju sloboda mišljenja da bi tako zaštitio ono što je nepovredivo i kod pojedinca i kod zajednice.

Prvi princip i ograničenje jeste da svako onaj ko iznosi svoje mišljenje, iskorištavajući to svoje pravo, treba imati dobru namjeru, a to je korist za svoju vjeru, društvo i sve muslimane, a ne da time želi samo ličnu korist ili sijanje nereda i smutnje među ljudima.

Drugi princip je da se time ne želi hvala, licemjerstvo, omalovažavanje i potcjenjivanje drugih, iznošenje njihovih mahana ili postizanje neke materijalne koristi i položaja.

Treći princip je da, pod izgovorom slobode, nije dozvoljeno napadati islamsko vjerovanje, poslanike, vjerske propise i slično, jer takvi postupci, ne samo da nisu dozvoljeni, nego čovjeka mogu izvesti iz okvira islama.

I četvrti princip je pridržavati se islamskog morala prilikom iznošenja svoga mišljenja, tako što nećemo napadati i kaljati tuđu čast i dostojanstvo, jer naše pravo prestaje tamo gdje počinjemo narušavati prava drugih.

(Abdulvaris Ribo)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • rue Garancière
  • St. Germain
  • Thermopyles by night
  • Ella
  • Baobabs
  • Vaudou
  • Zombi
  • rue Clovis
  • Saint-Étienne-du-Mont

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.