Sajo

nido2 piše:

Umro je naš Sajo. Vijest sam prvo pročitao na našoj virtualnoj tračari, pa sam je zbog njezina značaja otišao provjeriti na najposjećeniji zagrebački portal net.hr.

Nažalost, nije bila lažna. Znao sam da ću je naći i na zagrebačkim net stranicama, jer je značaj našeg Saje oduvijek prelazio granice njegove male Bosne i Hercegovine.

Nepodijeljeni respekt prema jednom takvom umjetniku, dijelili su svi koji su ga ikada čuli ili vidjeli. Dugačak je niz onoga što ga je izdvajalo od prosjeka i od svih drugih koji su participirali u toj nekomercijalnoj sferi narodne glazbe, zvanoj sevdah. Bio je pojava sam za sebe i nije ga se moglo nigdje svrstati, jer nitko drugi nije mogao pratiti tu razinu glasa pojave i umjetničko nadahnuće, koje je on unosio u svoje pjesme, od kojih su mnoge izvučene ispod debelog pokrova samog našeg bića i tradicije i ostale bi zauvijek potisnute, da ih stari meraklija nije izvukao na svjetlost dana.

Bio je najveći pjevač bluesa, kojeg sam ikad čuo, bio je bosanski Pavarotti i bosanski Lanza, bio je umjetnički pravac, sam za sebe.

Sajo je svoju umjetnost razumijevao baš onako, kako bi je trebali razumijevati samo najveći, dakle nije radio kompromise i nije trebao druge da mu traže ono u čemu je dobar, jer on je to znao, jer je to bio i živio.

Sajo je živio svoj sevdah, živio je svoju Bosnu, osjećao je taj ambijent s toliko finesa i receptora neviđene osjetljivosti, da se i sam dodir žice saza ili Å erbine harmonike, stopljen s njegovim jedinstvenim glasom pretvarao u simfoniju, tako blisku našem uhu i našem biću, da smo mi, bosanci, vječite lutalice i vječita djeca, željna svoje pogrbljene matere Bosne, mogli namirisati njezine skute, ma gdje se zatekli u uvijek dalekom i stranom svijetu.

Sajo je znao kako nas pronaći i kako nam poslati tračak tog jedinstvenog i blistavog svjetla, znao je reći tko smo, onima od nas, koji su to zaboravili, znao nas je pjesmom pozvati i opomenuti, znao je izvući davno zaboravljene slike, koje su našu staru domaju činile jedinstvenom i neponovljivom.

Sajo je bio umjetnik, koji nije baš nikada radio kompromise, a svatko, tko pokušava to biti, barem na onoj najjadnijoj, amaterskoj razini, zna koliko je to teško i koliko je primamljiv zov jeftine instant slave. Ne, on je jednostavno bio predodređen za one više razine i niti jedanputa nije dopustio da se iskomercijalizira i profanizira ništa iz njegovog neponovljivog opusa, niti je dopustio korištenje svog imena i lika za jednokratne reklamne kampanje i sl.Veliki umjetnici počesto znaju biti sujetni, egoistični i prilično neugodni, kad se suoće sa svojim adorantima, znaju biti incidentni i distancirani, počesto su potpuno odvojeni od bića svoje publike i zapravo ne dijele niti njegove ideje, niti svjetonazore, a dakako, niti njegovu patnju.

Naš Sajo, makar je njegova umjetnost sama, bila dovoljna da mu nitko i nikada ne odrekne patriotizam i bosansku dušu, otišao i dalje i pokazao da nije samo veličina bez pokrića, već pravi velikan, jedan od nas, netko tko nije ušutio kad je započeo najsuroviji pokolj koji je naš ummet doživio. Kad netko, tko je u umjetnosti napravio sve, u jednom tako skliskom povijesnom trenutku, jasno odabere stranu i aktivno, ne skrivajući se iza godina, bogatih državnih apanaža, mecena, azila i koječega, što su neki drugi “velikani”, uzeli kao normalan tijek stvari i stavi se na raspolaganje žrtvama, on reskira puno više od običnih smrtnika, on reskira sve.

E, samo oni, koji su spremni staviti sve što su ikada stekli, od imena do imutka, na oltar domovine, a za spas i same biološke egzistencije svog naroda, sigurno su na božjem putu i kad odu, kako je naš Sajo otišao, i sami su šehidi, kako govori njegov legendarni remix tradicionalne pjesme “Å ehidski rastanak”, koju su agresori godinama falsificirali kao dio svoje kulturne tradicije.

No, čim ju je Sajo zapjevao, u vremenu, u kojem ju je zapjevao, pjesma je sama za sebe progovorila čija je.

Na mene je ta pjesma, koju sam prvi put čuo na Bajramskom sijelu u Zetri u Sarajevu, neposredno nakon završetka rata, napravila ogroman dojam, kao i na većinu ljudi, koje poznajem, tako da je u tim godinama postala nešto poput naše nacionalne himne.

Znam da sam svaki put plakao u autu, kad sam slušao tu pjesmu s playera putujuči u Bosnu, znajući da dole više neću zateći toliko mojih Bešića, Balića, Crnića, Mujkanovića, Foriča, Kusurana, Arifagića, Mehmedagića, Mujagiča, Blaževića, Velića, Softiča, Kahrimanovića, Deumića, Turkanovića, Demirovića, Kulenovića,Talića, Hrnića, Fazlića”¦

Ta pjesma je bila tolika da me je pratila sve dok nisam shvatio o čemu se tu radi.

Napisao sam, koristeći segmente sličica tog razbijenog ogledala, priču o stradanju jednog kozaračkog šehida, onakvu, kakva ona u zbilji, vjerojatno nije bila, ali je mogla biti i naslovio je sa “Å ehidski rastanak”.

Nimalo nisam posumnjao da će moji čitatelji u toj činjenici prepoznati i pijetet naspram jednog, mnogo većeg umjetnika od mene, jer ta pjesma je u tom vremenu bila toliko poznata, da je svaka druga asocijacija bila potpuno isključena. U početku sam se prepao da je nedostojan moj postupak i da diram u nešto, što je mnogo veće od mene, no kad sam pročitao komentare ljudi, koji su izgubili svoje najdraže u ratu, znao sam da sam i sam, na moj mali način, učvrstio ono što je Veliki Sajo rekao svojom poemom.

Sajo je otišao i ostavio ogromnu prazninu na mjestu gdje je stajao. Bio je jedan od zadnjih čuvara tradicije i Bosna sama, jikada više neće biti ista. S njim je nepovratno otiišao i duh jednog vremena, otišla je priča o bosni, kakve već dugo nema i koja je živjela još samo u sevdahu i crticama otrgnutim od zaborava.

Uvijek će ljudi pričati o starim, dobrom vremenima, jer je to, izgleda, Veliki Allah ugradio u samu dušu našeg bića, ali što se više odmičemo na ovoj jednosmjernoj vremenskoj crti, bit”™ će sve manje takvih naratora, kakav je Sajo bio.

Ne mogu ni zamisliti, da će netko sutra zapjevati:” Kad sretneš Hanku”¦!”, a da čovjek ugleda i svoj sokak i one svilene dimije i onaj uzdah ljubavne čežnje, ne mogu zamisliti da netko drugi zapjeva” čulzulejhu”, a da mi se srce stisne dok zamišljam krasoticu koju miluje rosa i jutarnje sunce moga rodnog kraja, poslije Sajinog “Å ehidskog rastanka”, bit će teško ikada više zaplakati za svim našim stradalnicima, onim suzama, koje su dobre i koje peru našu dušu, suzama koje govore da Boga ima i da dobro živi u istom ovom vilajetu, gdje i zlo, samo je dublje pokopano.

Mogli bi ga dozvati ezani s bijelih minareta, a počesto je to znao učiniti i naš Sajo. Bože, ostavi nam taj glas, dobro će nam doći dok budemo hodili ovim magluštinama, što su posvuda, tamo naprijed”¦

“ …pusti samo jednu suzu tihu i prouci mi Fatihu, nek”™ me ona isprati!!!”

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • jadis
  • horizon
  • "mer-à-bout"
  • Leona
  • Milord Bbel
  • sac & ressac
  • messager
  • golfe bleu
  • fel-fel en résidence

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.