Zbog odluke Parlamenta BiH kojom je dozvoljeno da se novi Zakon o sigurnosti saobraćaja u BiH počne primjenjivati od 8. avgusta nastat će potpuni haos u ovoj oblasti zbog kojeg će ispaštati svi građani BiH, kaže za “Dnevni Avaz” zastupnik u Zastupničkom domu Parlamenta BiH Milorad Živković.
Dodaje da će takvo stanje biti rezultat toga što donošenje Zakona nije pratilo i donošenje pravilnika o njegovoj primjeni.
Komisija za saobraćaj i komunikacije čiji sam, nažalost, i ja bio član, podržala je novi Zakon, uprkos brojnim propustima i manjkavostima, jer smo dobili obećanje Ministarstva prometa i komunikacija BiH da će 22 pravilnika biti izrađena do početka primjene. No, tek nedavno nam je rečeno da do tada neće biti izrađen nijedan pravilnik. Time je zloupotrijebljeno i izigrano prvo moje, ali i povjerenje cijele Komisije – rekao je Živković.
Inače, kako je dodao, stav Komisije je bio da ukoliko Ministarstvo ne ispoštuje obećanje da će biti dovedeno u pitanje primjenjivanje Zakona.
– Sad nam se dešava da od utorka počinje primjena jedinstvenog zakona u kombinaciji sa nizom različitih pravilnika počev od kantonalnih do entitetskih. Sigurno je da će to dovesti do sukoba između građana i policije. Jer, policajci neće znati koje kazne odrediti za određenu vrstu prekršaja, a vozači će im svakako moći postaviti pitanje po kojim im to pravilnicima kažnjavaju – kaže naš sagovornik.
Nakon saznanja da pravilnici neće biti završeni do 8. avgusta, Živković je Parlamentu predložio da se njegova primjena odgodi do sljedeće godine. No, kako saznajemo, na novi Zakon uloženo je 17 amandmana među kojima je i zahtjev Ministarstva pravde BiH za izmjenu u dijelu koji se odnosi na kaznene odredbe koji je u koliziji s novim Zakonom o prekršajima.
Sve to je bilo dovoljno da se odloži primjena. No, Parlament je odbio taj prijedlog. Parlamentarci nisu upoznati s posljedicama koje će prouzrokovati Zakon, a kako bi i bili kad se nisu upuštali u njegovu materiju, već samo nijemo prihvatali ono što im je stizalo iz Ministarstva – rekao je Živković.
Pravilnici trebaju “zakrpiti” niz rupa koje su ostale u novom Zakonu. Upravo to je, kako tvrdi Živković, i razlog zbog kojeg primjena zakona nije smjela početi dok se ne završe pravilnici.
Naprimjer, nije jasno kako i gdje se planiraju upisivati kazneni bodovi, jer ne postoji pravilnik koji to reguliše. Drugim riječima, to je isto kao da nismo ni uveli bodove, jer čemu njihov smisao kad nema načina evidencije, a time ni mogućnosti da se na ovom osnovu oduzme vozačka dozvola – kazao je Živković.
Tamara Despenić, šef Biroa za informisanje MUP-a RS, kazala je da će policija RS tokom ove nedjelje građanima dijeliti brošure u kojima će biti navedene najvažnije odredbe novog zakona.
“U brošuri će biti izdvojene odredbe zakona koje su najinteresantnije za građane kao što su upotreba mobilnog telefona, visina kazne za konzumiranje alkohola, brzinu i slično”, kazala je ona. Novim zakonom uvedeno je niz novina, a novčane kazne su daleko veće nego ranije. Najniža kazna iznosi 30 KM.
Vozači koji od sutra budu naglo kretali vozilom iz mjesta uz škripu guma i stvaranje buke moraće izdvojiti 40 KM za kaznu. Novim zakonom gornja granica za vozače je 0,3 promila alkohola u krvi, dok osobama mlađim od 21 godinu ili sa vozačkim iskustvom ispod tri godine te profesionalnim vozačima (“C” i “D” kategorija) nije dozvoljeno prisustvo alkohola u krvi.
Kazne za prekoračenje brzine, tehničku neispravnost vozila, vožnju bez vozačke dozvole, vožnju neregistrovanog vozila i slično kreću se od 100 do 300 KM. U slučaju da prilikom takvog prekršaja dođe i do saobraćajne nezgode novčana kazna se izriče od 300 do 1.000 KM.
Kazna od 100 do 300 KM predviđena je i za vozače ili instruktore koji odbiju alko-testiranje ili stručni pregled radi provjere da li se nalaze pod dejstvom droga ili lijekova na kojima je označeno da ne smiju da se upotrebljavaju prije i za vrijeme vožnje.
Novčanom kaznom od 50 do 250 KM biće kažnjeni, između ostalog, i vozači koji na zahtjev ovlaštenog lica odbiju da prevezu osobu povrijeđenu u saobraćajnoj nesreći do najbliže zdravstvene ustanove, kao i vozači kojima alkohol u krvi bude veći od 0,3. Isto važi i za vozače koji u saobraćaju učestvuju vozilom koje je poslato na tehnički pregled, a on to nije učinio.
Novim zakonom uvedeni su kazneni bodovi koji će biti dodjeljivani za određene prekršaje. Vozači koji u godinu dana prikupe 10 kaznenih poena moraće slušati predavanja iz bezbjednosti saobraćaja, dok će vozači sa prikupljenih 15 poena u jednoj godini morati ponovo polagati vozački ispit.
Novim zakonom zabranjeno je upravljanje vozilom od 23 do pet časova ujutro osobama mlađim od 23 godine bez nadzora vozača starijeg od 25 godina.
Obaveza je i označavanje vozila koja voze mladi vozači s iskustvom do dvije godine. Uvedeno je i da na registarskim tablicama vozila stoji oznaka na kojoj će biti vidljivo do kada vrijedi registracija na tom vozilu.
Gornja dozvoljena granica brzine na autoputu od sutra će biti 130 kilometara na sat, a donja 60.
Za razliku od dosadašnje prakse, policija više neće moći da naplati novčanu kaznu na licu mjesta, već će ona biti naplaćivana putem prekršajnog naloga. Policajac će u nalogu navesti vrstu prekršaja i iznos kazne, te ga predati vozaču koji će u roku od osam dana morati da plati tu kaznu. Za one koji ne plate svoju kaznu u zakonski predviđenim rokovima predviđena je čak i zapljena njihove imovine u visini navedene kazne. Novi zakon je predvidio i uvođenje centralne baze podataka o svim vozačima i vozilima na području BiH, koja će biti dostupna policijskim i drugim agencijama koje sprovode zakone.
Novim zakonom zabranjena je upotreba mobilnog telefona u toku vožnje ukoliko vozač ne posjeduje montiran aparat u vozilu. U slučaju da se vozač ne pridržava ovog pravila, biće kažnjen sa 40 KM. Ista novčana kazna predviđena je i za vozače motocikla i bicikla, kao i osobe koje se voze s njima, a nemaju zaštitnu kacigu.
Vozači će od sutra morati i u toku dana da imaju upaljena kratka svjetla na vozilima, u protivnom moraće platiti kaznu od 30 KM. Vozači i putnici koji se ne budu vezali bezbjednosnim pojasem moraće da plate kaznu od 30 KM. Kaznom od 50 KM biće kažnjeni i pješaci koji na semaforu prelaze ulicu kada nije upaljeno zeleno svjetlo za pješake. Ista kazna slijedi i za pješake koji na putevima gdje postoje obilježeni pješački prelazi prelaze ulicu mimo prelaza.
Add comment