Ramazanski ders…

“Ha-mim. Tako Mi Knjige jasne, Mi smo poceli da je u Blagoslovljenoj noci objavljujemo, i Mi doista opominjemo, U kojoj se svaki mudri posao riješi po zapovijedi Našoj! Mi smo, zaista, slali poslanike kao milost Gospodara tvoga – On, uistinu, sve cuje i sve zna” (Kur’ an: Duhan, 1.-6.)

Kur'an je objavljen u toj noci koju Allah, dž. š., naziva mubarek-noc. Prenosi se od skupine ucenjaka iz prvih generacija, medu kojima su i Ibn-Abbas, Katade, Ikrime, Mudžahid i drugi, da je ova mubarek-noc u kojoj je objavljen Kur'an noc Lejletu-l-kadr.”U njoj se svaka mudra stvar rašclanjuje” (prema prijevodu dr. Enesa Karica), tj. u toj noci se odreduju sudbine stvorenjima za narednu godinu i upisuju se živi i mrtvi, tj. oni koji ce se roditi i oni koji ce umrijeti, uspješni i stradalnici, sretni i nesretni, ponosni i poniženi, i sve ono što Allah, dž. š., želi u toj godini. Pod pisanjem sudbina u toj noci misli se (a Allah to najbolje zna) na to da se sudbine stvorenja u noci Lejletu-l-kadr prenose iz Levhi Mahfuza.

Rekao je Ibn-Abbas: “Možda covjek namješta svoju posteljinu i zasijava usjeve, a on je vec od mrtvih”, tj. upisan je u noci Lejletu-l-kadr medu one koji ce umrijeti u toj godini.

“A šta ti misliš šta je to noc Kadr?”

Prenosi se, takoder, da ovaj ajet znaci da se u noci Kadr predocava sudbina melekima i, u tom smislu, Allah, dž. š., u suri Kadr kaže:

“Mi smo ga poceli objavljivati u noci Kadr;

A šta ti misliš šta je to noc Kadr?

Noc Kadr je bolja od hiljadu mjeseci;

Meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake; Sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane” (Kur’ an: Kadr, 1.-5.).

Allah, dž. š., nazvao ju je Lejletu-l-kadr radi njene velike vrijednosti i uzvišenog mjesta i radi mnoštva oproštenih grijeha i pokrivenih mahana u njoj. Poznato je, na osnovu hadisa Resulullaha, a. s., da je to noc oprosta. Rekao je Muhammed, a. s.: “Ko provede noc Lejletu-l-kadr u ibadetu, cvrsto vjerujuci i nadajuci se Allahovoj nagradi, bit ce mu oprošteni prethodni grijesi” (Buhari i Muslim).

Rekao je Halil ibn-Ahmed: “Lejletu-l-kadr je nazvan tako jer je Zemlja te noci tijesna za mnogobrojne meleke koji se nalaze na njoj i ovdje izraz Kadr znaci tedajjuk, kao što je u rijecima Uzvišenog Allaha: “A kad mu, stavljajuci ga na kušnju, uskrati (ucini tijesnom) opskrbu njegovu” (Kur'an: Fedžr, 18.).

Znakovi na osnovu kojih se prepoznaje Lejletu-l-kadr

Imam Muslim bilježi u svom “Sahihu” predaju od Ubeja ibn-Ka'ba da je Poslanik, a. s., govoreci o znakovima te noci, rekao: “Njeno jutro osvane bez zraka” (tj. bez jake svjetlosti).

Prenosi se od Ibn-Abasa i Ibn-Huzejme, da je Resulullah, a. s., rekao: “Noc Kadr je blaga noc, i u njoj nema ni vreline ni studeni. Sunce se u tom danu pojavi sa slabim crvenilom” (svjetlošcu) – Et-Tajalisi.

Imam Taberani bilježi hasen-hadis od Vasileta Ibn-Eska'a, r. a., da je Poslanik, a. s., rekao: “Noc Kadr je blistava i u njoj nema vreline niti studeni i u njoj se ne gadaju zvijezdama” (šejtani – prim. prev.).

Pored ove tri predaje, postoji predaja koju bilježi Ahmed ibn-Hanbel, sa bojazni da je prekinut lanac prenosilaca od Ubadeta ibn-Samita, u kojoj Resulullah, a. s., kaže: “To je sjajna i blistava noc, kao da je u njoj Mjesec zablistao. To je mirna i blaga noc, u kojoj nema vreline niti hladnoce. U njoj nije dozvoljeno zvijezdama da padaju. Tog jutra se Sunce pojavi bez zraka, poput Mjeseca u uštapu i šejtanu nije dozvoljeno da se pojavi”.

Postoje i mnoge druge predaje o znakovima noci Kadr koje nisu vjerodostojne, vec su potpuno izmišljene. Neke od njih su da se u toj noci drvece savi-je do zemlje, pa se ponovo vrati, da se na sve strane cuje selam, da slana voda postaje slatka u toj noci, da se svjetlost vidi na svakom mjestu, cak i u najvecim tminama…

Ove predaje nemaju uteme-ljenje u Kur'anu i sunnetu Poslanika, a. s.

Traženje blagoslovljene noci Kadr

Mustehab je u ramazanu tražiti noc Kadr. Posebno u zadnjih deset dana ramazana, i narocito u neparnim nocima.

Buharija i Muslim prenose hadis u kome se kaže: “Tražite je u neparnim nocima zadnjih deset dana ramazana”.

Imam Buhari je zabilježio predaju od Ubade ibn-Samita, da je rekao: “Izišao je Muhammed, a. s., da nas obavijesti o noci Kadr, a dvojica muslimana su se medusobno prepirali, pa je rekao Allahov Poslanik, a. s.: “Izišao sam da vas obavijestim o noci Kadr, pa su se ova dvojica posvadali, i ona je podignuta i možda je to bolje za vas. Zato je tražite u devetoj, sedmoj i petoj”, tj. u neparnim nocima.

Ovaj hadis je dokaz da je svada i prepirka medu muslimanima, a posebno kad je u pitanju vjera, razlog podizanja i uskracivanja mnogog dobra.

Pretežno je mišljenje da je noc Kadr u zadnjih sedam noci mjeseca ramazana, na osnovu hadisa od Abdullaha ibn-Omera da su dvojica ashaba u snu vidjeli noc Kadr u sedam zadnjih noci ramazana, pa je Resulullah, a. s., rekao: “Vidim da su se vaši snovi podudarili u pogledu sedam zadnjih noci mjeseca ramazana. I ko od vas bude tražio noc Kadr, neka je traži u zadnjih deset dana ramazana”.

U hadisu od Ibn-Abbasa se spominje da je Muhammed, a. s., rekao: “Tražite je u zadnjih deset noci ramazana. Noc Kadr je u preostalih devet noci, u sedam preostalih noci, u pet preostalih noci”.

Ovo znaci da je jace mišljenje da je ona u neparnim nocima.

Izmedu ostalog, postoje jaki dokazi da bi ona mogla biti u 27. noci ramazana.

Imam Ahmed bilježi hadis od Ibn-Omera, a Ebu-Davud od Muavije, r. a., da je Muhammed, a. s., rekao: “Lejletu-l-kadr je 27. noc ramazana”.

Abdullah ibn-Abbas je došao do zakljucka na zadivljujuci nacin. Prenosi se da je Omer, r. a., okupio ashabe i sa njima je bio Ibn-Abbas, koji je još uvijek bio dijete. Ashabi su mu na to prigovorili rijecima: “Ibn-Abbas je poput naših sinova i nema potrebe da bude sa nama”.

Omer im je odgovorio: “On je mladic koji posjeduje razborito srce i jezik koji voli da pita”. Nakon toga je upitao ashabe o noci Kadr i oni su svi odgovorili da je ona u zadnjih deset noci ramazana. Pitao je zatim i Ibn-Abbasa, a on je rekao: “Mislim da je ona u 27. noci ramazana”.

“Kako si to zakljucio?”, upita ga Omer.

“Allah, dž. š., stvorio je sedam nebesa, i sedam zemalja, i sedam dana i covjeka iz sedam dijelova. Propisao je sedam krugova prilikom tavafa oko Kabe, i sedam krugova izmedu Saffe i Merve. Odredio je da se bacaju kamencici sedam puta na Mini.”

Na osnovu ovih dokaza, Ibn-Abbas je zakljucio da je to u 27. noci ramazana. Postoje i drugi dokazi na osnovu kojih se može zakljuciti da je noc Kadr u 27. noci ramazana, kao što su rijeci Uzvišenog u suri Kadr: “Fi-ha…” Ova rijec znaci – u njoj, i ona je 27. rijec u ovoj suri.

Neki ucenjaci su racunali i došli do zakljucka da je noc Kadr u 27. noci mjeseca ramazana. Rijec Lejletu-l-kadr ima devet slova, a u suri je spomenuta tri puta. Kad se broj devet pomnoži sa tri, dobijemo broj 27.

Medutim, ovakvi proracuni nemaju nikakave osnove u šerijatu i oni su nepotrebni, iako mogu biti zanimljivi.

U posljednjih deset noci ramazana

Postoje mišljenja da je Lejletu-l-kadr 21. noc ramazana, i to na osnovu predaje od Ebu Seida el-Hudrija, u kojoj kaže: “Dvadeset prve noci ramazana je pala kiša, i mesdžid je prokisnuo na mjestu gdje je klanjao Poslanik, a. s. Ja sam pogledao u njega nakon što smo završili namaz i na njegovom licu vidio tragove blata i kiše” (Mutefekun alejh), a to znaci da je Resulullah, a. s., proveo tu noc u ibadetu.

Slicna predaja postoji i od Abdullaha ibn-Unejsa, r. a., za 23. noc ramazana u kojoj je pala kiša i na licu Muhammedovom, a. s., ostali su tragovi zemlje i vode radi bdijenja u toj noci. Šejhu-l-islam Ibn-Tejmije, pak, smatra da noc Kadr ne mora biti u neparnoj noci, vec da može biti i u parnim nocima. Do ovakvog zakljucka je došao na osnovu hadisa u kome je Muhammed, a. s., rekao da je Lejletu-l-kadr u zadnjih deset noci; u devetoj, u sedmoj, u petoj, u trecoj i u preostaloj noci. Kaže Ibn-Tejmije: “Ako mjesec ima trideset dana, onda su to parne noci. Jer, deveta preostala noc je, ustvari, 22. noc ramazana, a sedma – 24. noc itd. Radi toga je potrebno tražiti noc Kadr u svih deset dana”, tj. zadnjih deset preostalih noci (“El-Fetava”, 25/ 284.-285.).

Na kraju, na osnovu svih vjerodostojnih hadisa, jasno se može zakljuciti da je noc Kadr u zadnjih deset noci mjeseca ramazana i da ona ne biva svake godine u isto vrijeme, vec se mijenja, pa nekad može biti 21., nekad 23. ili 25. ili 27., kao i 29. noci.

Ovo mišljenje je izabrao i šejh Šenkiti u komentaru svih hadisa o noci Kadr i ovo je najispravnije mišljenje, a Allah najbolje zna.

Abdusamed Nasuf Bušatlić

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Pensum
  • Sur le quai
  • Happy?
  • rue Garancière
  • St. Germain
  • Thermopyles by night
  • Ella
  • Baobabs
  • Vaudou

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.