Alija je gledaokako se kišni dah, izvijajući, uvlači ispod vrata i prozora, ulazi u njega i obavija ga, a on, omamljen i obuzet blago, gledajući kroz mater i pokućstvo, izgovorivši neki banalni razlog ili naprosto neku besmislicu, već je navlačioradničke cipele s čeličnom kapicom i vindjaknu s kapuljačom.
Gledao je kroz ogledalo na vitrini, videći pri tom, negdje u trećem sloju, toplinu i puninu komocije, koju mu je pružala njegovakišna obleka. Na vitrini «Black and Withe«. U to doba je, između inog, imao predrasudu, kako će ga odijelo zaštititi od studeni, a žestica od straha pred svijetom, u koji se zaputio. U tom, adolescentskom dijelu njegovog života, ta se iluzija doimala gotovo stvarnom, tako da su mu sve slike iz tog perioda bile pune alkoholnih para.
Uživajući, unaprijed, u trenutku kad će njegova teška cokula zagaziti u prvu lokvicu vode, na blistavom asfaltu, povukao je dva dobra gutljaja. Misli mu se počeše zagrijavati, krv se podiže u lice, a srce se, uz škljocaj, prikljući na mozak. Gledao je lice na staklu vitrine. Sličilo je na lice Richarda Burtona, iz povijesne drame «Bekhet». Alkohol, iz njegove duše, zadovoljio se, da taj dan, ponese to lice, umjesto svoga lica.
Kročio je na cestu. Taj korak je u njegovu podsvijest urezan onako, kako je, u podsvijest čovječanstva. urezan Armstrongov korak na Mjesecu. Uvijek se pitao, ima li još smrtnika, s kojima je prikopčan na isti aparat i da li će ikada uloviti neko drugo ljudsko biće, s kojim bih mogao podijeliti jednu takvu, ne baš univerzalnu, impresiju. Naime, znao je što osjeća, kad god bi se zaputio put čaršije, ali nije to mogao nikome opisati. Nije nalazio prave riječi ili ga je, sam njihov raspored, sputavao.
Kiša ga je uznosila. Startala ga je. Bilo mu je dobro, kad je kišilo. Kretao se lagano i važno, prema nečemu, što će se tek desiti. Osjećao je laganu drhtavicu pri pomisli da neko od susjeda, upravo u taj čas, pritajen iza mokrog stakla, gleda u njegov prolazak i zavidi mu što se odazvao zovu. Zašto mu je bilo tako važno da ga gledaju, da je javan i značajan, bitan u toj čaršijskoj raspodjeli uloga. Didaskalije su, zbog nečeg neobjašnjivog, nadvladavale tekst predstave.
Umišljao je da je njegovo kretanje popraćeno zvucima orgulja, i da ga, u stopu slijede, vagnerovski horovi, čije uzdignuto pjevanje povremeno obavija para iz njegovih usta. Zamišljao je da ga oni vide obavijenog oreolom i da im je onemogućeno skinuti pogled s njega, makar bi im probitačnije bilo hiniti nezainteresiranost. Podmetao se pogledima slučajnih prolaznika, na ulici i u životu, pokazujući, naravno, da mu je do njihovog gledanja, ko’ do lanjskog snijega. Trebalo mu je ohoho godina (kako smo ih naučeni brojati), da bi shvatio, da je njegov doživljaj sebe, u očima drugih, bio posve proizvoljna i, ničim utemeljena konstrukcija.
Dervišina šljiva svijala se preko ograde, na cestu. Ubrao je nekoliko plodova, a grane su se otresle na njega. Obrisao je jednu, izbacio košticu i stavio je onako plavu, vlažnu i hladnu u usta. Grožđana mast sa usana, wiskey s jezika i reski okus šljive, titrajući odjedriše do mozga, gdje će se smemorirati, tako da bi njihov nositelj, po tom jedinstvenom okusu, niz godina kasnije mogao replicirati taj trenutak. Ali na toj rekonstrukciji će se uvijek vidjeti, da je samo blijeda kopija, već preživljene zbilje, jer je bilo nemoguće sinkronizirati sve elemente slike, što zbog zaborava, što zbog činjenice da stvarnost, mijenjajući nas, mijenja i sebe i što toj interakciji ne može doskočiti ništa, osim božanske moći i nadahnuća.
Povećavao se broj koraka koji su ostajali za njim. Bacio je košticu u kanalić, kojim se voda cvrkutavo slijevala u grabu. I dok je mutni brzac prevrtao košticu, noseći je prema Starenici i dalje prema Crnom moru, njegove misli su se vrtile natraške, prema ranom djetinjstvu kad su on i Hakija pravili vodenice od kukuruzovine.
Bio je od onih vjernika, koji vjeruju, da se svaki izlazak u Čaršiju može pretvoriti u «Odiseju», kao kod Joycea, u Dablinu. S druge strane, a ne puno dalje od toga, sve bitke su, zapravo, donkihotovske, i samo su nasumične konstrukcije, jedne od mogućih stvarnosti.
Kad se mlin od kuruzovine, zavrtio na Hakijinoj strmoj avliji, u njihovom djetinjstvu, on je pokazivao kako je svakim njegovim okretom, jedan odsječak vremena iza njih. Radovali su se budućnosti, jer su, poput svih smrtnika, bili lišeni spoznaje o tome, što im ona može donijeti. I dobro je da nisu mogli vidjeti četiri jahača apokalipse, koja će doći u devedesetima, jer da jesu, ne bi upoznali kestenje iz Barice, Tahirove kruške i hašlame, ne bi se skijali na Sidinom brdu i kupali u Paškanovce brani. Ne bi išli na utakmice “Bratstva”, gdje je Sefer Grbo pokazivao raširenim dječijim očima zmiju, spremljenu u kutiju prilepske “Drave” i naređivao joj da iziđe van, pa nakon što se krug oko njega naglo raširio, opet je vraćao unutra.
Ne bi nikada otišli u pečurke, sve do Kamena, i u trklje s Osmanom Hapom i Fikrom Gursulom. Bukve nad Bejdinom jandurom su rasle u gotovo vodoravnom položaju, a luk, napravljen od grabića, koji se nad tim ponorom borio za život, bio je najbolji, i s njim se bez problema moglo dobaciti do šćućurene mačke u Zuhrinoj avliji.
Rahmetli Mehmed, Hakijin otac, neumorno je pričao priče o svom sindikalnom djelovanju, među šumskim radnicima u Kozari , “prije onog drugog rata”, dok im je dodavao alat iz šupe. Nisu ga slušali, jer tada još nisu imali senzore, koji bi registrirali stvarnu veličinu te priče.
“ Ima li posla tamo kod tebe, u Zagrebu!?” upitala je Hakijina mati Aliju jednog dana “ Bi l’ poveo mog Hakiju, lakše će mu biti s tobom, a i tebi će, bogme!”
U Ljevaonici, na Žitnjaku, mogao je raditi, ko je god mogao izdržati neljudske uvjete rada, a mogli su to, uglavnom Bosanci ili bivši robijaši. No, moglo se dobro zaraditi, a međuljudski odnosi su bili izrazito bolji, no u šminkerskim firmama. A kad čovjek doluta u Zagreb, s čaršijskom diplomom, brzo mu se otvore novi horizonti.
Druga polovica sedamdesetih dovela je “ Deep purple”, “ Jetro Thull”, Susy Quatro, “Santanu” “Ike and Tina Turner” i mnoge druge svjetske rokere, s naslovnica, ravno u Dom sportova, a Alija i Hakija su redovito zauzimali svoja mjesta na tribini, desno od pozornice. Možda je samo u parteru bilo bolje, ali tamo nisu išli zbog narkomana i milicije.
Gledali su “ veliku četvorku”, uživo, išli na plesnjak u Varšavsku i u disco “ Big Ben”, kojeg je tih godina vodio Milan Mlakar, brat poznatog TV voditelja.. Sretali su javne osobe na cesti i uočili neke nesrazmjere s njihovim pojavama na TV ekranima. U Čaršiji, i dandanas, malo ko vjeruje, da je Mišo Kovač visok samo metar i cvancig.
No, svjetla velegrada su bila samo nužni intermeco, do prvog petka, kad se najsporijim vlakom na svijetu, kretalo prema zavičaju i svemu što je čaršija mogla ponuditi, u dva najljepša dana u sedmici. U “motorci”, kako su “šljakeri” nazivali taj vlak, nikada nije bilo dosadno.
Mjesta su se zauzimala i dva sata prije polaska, jer je vlak vozio i trostruko više putnika, no što je bilo sjedala. Udaljenost od 150 km je prelazio za pet do osam sati, po čemu su mu mogli konkurirati samo vlakovi Afrike i ostatka Trećeg svijeta. Samo čežnja za zavičajem mogla je amortizirati sve nedostatke takvog putovanja.
Od kad nema Juge, vlakovi su europski tačni i u svim birtijskim zahodima ima toalet papira i to bi smjeli zvati velikim postignućem, no u ono vrijeme se javašluk svih vrsta, doživljavao kao nešto, s čime se bolje pomiriti. Željeznica i nije mogla biti bolja, jer malo ko je kupovao kartu. Novac za kartu, u nešto umanjenom iznosu, završavao je u đepovima beskrupuloznih konduktera, koji su, nerijetko, bili bogatiji i od svojih direktora. Podrazumijevalo se da cijelim putem piju i meze na, račun svojih putnika. Na prvim kilometrima, već iza Svete Klare, stara harmonika se rastegla sve do šibervrata, a kroz otvorene prozore je odjekivalo elegično”…da li čuješ jeeecaj mooooj! Hej, Ramo! Ramo, Ramo, brate moj…”
“ Bosanci se, pak, vleku vu svoju Bosnu!” komentirali su purgeri, držeći napetom uzicu, na čijem je kraju visio pas, koji je zapišavao rasvjetni stup. I dok su masni papiri, kojima je zamatan jeftini burek, lepršali kroz otvorene prozore, nastirući Turopolje, raspon mijeha na dugmetari, dosezao je maksimalni moment istezanja u praćenju svakog pojedinog tona legendarne” čul-zu-u-u-u-u-lej-ha po bo –o –o –sta- nu šeee-e-e-e-e-taaa!” Virus nostalgije, koji je onima koji nikada nisu napuštali čaršiju na duže vrijeme, bio potpuno nepoznat i isto tako neshvatljiv, uvlačio se, skupa s gustim duhanskim dimom, u svaku poru vlaka izgubljenog u ljetnom predvečerju i u vanvremenskom procjepu…
1992.godine, prema uobičajenom obilježavanju vremena, u maju mjesecu, kozaračkom mjesecu, mjesecu kad je voda sa sedre bila najboljeg okusa, iz baruština srednjeg vijeka, a koristeći se suvremenim oruđima i oklopom, kojeg smo im mi kupili, izmigoljila je bradata neman i sukljajući dim i vatru na sve strane, potpuno devastirala, zatrla i pregazila, ponizila i silovala, iščašila i obeščastila, sve što je Bog posadio pod Kozarački kamen.
700 godina, kako su nas naučili brojati ih, satrto je u ta dva dana. Alija je iz Zagreba, gledao na TV ekranu izobličeno lice jednog koljača, kako njemačkoj novinarki objašnjava da to oni vraćaju za Turke, ustaše i ko zna što još. Najgrotesknije u svemu bilo je to, što je lice s TV-a istinski vjerovalo da za zločin, nekad i nekome napravljen, možeš vratiti bilo kad i bilo kome.
Između inog, srušili su i četrnaest džamija, prvo iz uvjerenja da su na minaretima snajperisti, a kad im je dobro krenulo, uvjerenje se pokazalo nepotrebnim, pa su porušili sve džamije, gdje god su na njih naišli, ne znajući da samo On odlučuje o onome što će biti, a što neće biti.
Hakija se baš tih dana vratio iz Njemačke, gdje je kod brata radio na crno, na baušteli, jer se njegova firma u Zagrebu raspala pod navalom ondašnjih novokomponiranih arivista i hohštaplera, koji su krivo iščitali Glembajeve i vjerovali da se samo na krilima mizerije i podlosti može preoteti kapital, od njegovih prirodnih vlasnika.
Možda im se ta iluzija pričinila i stvarnom, ali s obzirom da je duboko suprostavljena Njegovim zakonima, neće potrajati.
“ če su marke, balijo!” pitao je Sreten, koji ga je poznavao još iz zagrebačke firme. Za to vrijeme, brat Krstan, puno nestrpljiviji od Sretena, ispucao mu je prvi metak u potkoljenicu:” Ne zavijaj, već reci de su pare, govedo tursko!”
“ Nemoj, bre Krsto, to da radiš, onesvestiće se, pa gde smo onda!”
“ Ma, neće, bre, podgrejaćemo ga!” uzvratio je Krstan, bacajući sklupčanog Hakiju u unutrašnjost stupa od traktorskih guma, naslonjenog na podrum. Uzeo je kanister, posuo ih benzinom i izvadio upaljač:
“ Pevaj nam, balijo! Govori gde je lova ili goriš!”
“ Ispod kruške u bašći, zakopana u galonu!” ječući je govorio Hakija, želeći samo da nepodnošljiva bol, što prije ode od njega.
“ Proveri, Sretene, pa da ga spalimo!”
Sreten se brzo vratio noseći zemljom uprljani galon, pun novaca, koji su trebali biti pretvoreni u keramičke pločice za kupaonicu, lustere ili ogradu s cvijetnim uzorcima…
“I da rezimiramo”, pisao je Alija, svom prijatelju Haraldu, u Nuerberg “ON je htio i sve džamije nikoše opet, još ljepše i bjelje, čudovište se zavuče u rupu, čim je na svojoj koži osjetilo prve znakove boli, računajući na zaborav i na bolji omjer snaga, jednoga budućeg dana. Ona prelijepa cura što, svakog maja, izlazi iz metalikplavog BMWa i nosi buket svježeg cvijeća iz jedne čaršijske bašće, na jedan šehidski mezar, zapravo je Hakijina kćerka Anela, kažu, a ja to mogu potvrditi, ista otac i još ljepša.
Vjerojatno će Te zanimati, što se desilo s braćom, zvjerima. Evo jedne moguće istine, a Ti ćeš morati sam prosuditi, koliko je realna, ja sam je samo načuo, dakle, neprovjereno.
Mudžahid, kodnog imena Abu Hamza, kojeg su oslovljavali i sa “ Brate, Alija!”, negdje na Ozrenu, u proljeće 1995.godine, kako su nas naučili da ih brojimo, zarobio je dva brata iz Krajine: Sretena i Krstana.
Svezao ih je poput kobasica i prvog, koji mu se činio manje otpornim, izrezao motorkom, a drugome je, na pitanje:” Je l’ sad ja, gospon mudžahedin!?”, odgovorio:” Ne, ti si slobodan! Možeš ići!” Kažu da ga se i sad može vidjeti u Čaršiji kako štiha nečiju bašću, za pet maraka po danu.
Kažu još i da nije baš sav svoj. O zločinima mudžahida bruji cijeli svijet i ja, ovom crticom, dajem svoj skromni prilog na tu temu. Aufwiedersehen, Harald!”
Add comment