Pitanje prijave prebivališta građana i građanki prognanih iz Republike Srpske, te mobilizacija dijaspore na aktivno registriranje kojim će se omogućiti značajnije političko učešće povratničke populacije u zakonodavnim strukturama entiteta i države, nikada nije bilo pitanje koje se može posmatrati kao problem koji se tiče samo njih kao skupine. Ono svakako povlači posljedice za sve građane BiH, te uspjeh ili neuspjeh procesa zapravo utvrđuje pravac u kojem Bosna i Hercegovina ide kao država i društvo.
Već dvadeset godina Republika Srpska živi jedan odvojen život od Bosne i Hercegovine. Ona se kao takva, zapravo uklapa u cjelokupnu sliku zemlje, gdje tri različita društva stoje jedan pored drugog, te dolaze u kontakt tek u onoj mjeri koja se od njih traži za opstanak iluzije očuvanja države.
Prostor razmjene ideja i komunikacija između građana dva entiteta, pa i između tri etničke skupine koje dominiraju ovim prostorima, minimalan je i nedovoljan za izgradnju bilo kakve zajedničke vizije budućnosti.
Jasno, stvarnost u kojoj živimo danas, posljedica je masovnih ratnih zločina, temeljitog etničkog čišćenja, te u konačnici genocida. Tri etnički zaokružene cjeline, danas predstavljaju, svaka za sebe, sigurno gnijezdo za po jedan od tri konstitutivnih naroda. No, dok u Federaciji BiH, koja zbog samog ustroja i dalje ovisi o međuetničkom dijalogu, postoji neka svijest o državi, s druge strane, čak i najliberalnije struje u Republici Srpskoj ne doživljavaju Bosnu i Hercegovinu i pripadnost zemlji kao primarni idenitet, već se suštinski uglavnom vezuju za RS kao matični entitet i prostor sa kojim se poistovjećuju.
Rezultat je to dugog procesa, u kojem nove generacije nemaju ni prostora za približavanje tom osjećaju patriotske povezanosti sa Bosnom i Hercegovinom, te izgradnji građanskog ideniteta koji bi nadilazio etničke podjele u zemlji. Na takvom prostoru, danas živi i ona brojna manjina, onih osam-deset posto povratnika, građana bošnjačke i hrvatske nacionalnosti, koji se ne mogu identificirati sa RS-om, prije svega jer u njoj vide personifikaciju kruga zločina i onog režima koji je, predvođen Karadžićem i Mladićem, sistematski djelovao na etničkom čišćenju i genocidu.
Zbog toga, danas su povratnici i prognana dijaspora, osnov nade za opstanak ideje pripadnosti državi Bosni i Hercegovini na prostorima RS-a. Na tom putu, “Prvi mart” zapravo popisuje glasove koji su šansa za opstanak države. Daje nadu da će sutra dva, tri, pet, predstavnika povratnika u Parlamentu, zajedno sa progresivnim strujama u RS-u, moći otvoriti vrata integracije i jednog novog vremena u kojem neće biti ništa manje osjećaja pripadnosti entičkim skupinama ili entitetima, ali će barem porasti ideja onog građanskog i zajedničkog pripadanja Bosni i Hercegovini.
To jeste i pitanje opstanka Bošnjaka i Hrvata na prostorima gdje su prije rata činili većinsko stanovništvo, a danas ih tamo ima samo u tragovima. Broj registriranih u periodu koji dolazi, zapravo će nam dati odgovor na pitanje: Gradovi ili hramovi, svetišta ili ognjišta? Ako se do izbora 2014. godine ne poslože kockice, ne izgradi jedinstvo među onim političkim subjektima koji ne moraju imati ništa više zajedničko od borbe za opstanak ideje Bosne i Hercegovine u onim granicama u kojima je danas, ne prevaziđu podjele između organizacija, te ne budemo imali svakog povratnika i prognanika spremnog da da svoj udio za državu, pitanje je šta da očekujemo u budućnosti?
Historija je otvorila posljednju priliku. Bez buđenja, brojevi će opadati, šiblje će pokriti sela u kojima više nikoga nema, polja će ostati pusta, a mi ćemo tamo zalaziti na godišnjice i obilježavanja bitnih datuma stradanja. I ko će onda imati iza sebe išta za reći, do da je prihvatio podjelu ratnog plijena, te priznao ideju – da je neki prostor nečiji samo jer je nečija vojska tu vladala 1995. godine?
I za kakvu se onda Bosnu to bore, ako na pola njenog prostora ni ne zalaze? I šta će im takva država, ako svojim korakom nisu dorasli njenoj veličini? Hoće li Bosna i Hercegovina od Prijedora do Bijeljine, od Bijeljine do Trebinja, biti samo mjesto sjećanja, ili mjesto inata, gdje će se ljudi vratiti na svoja ognjišta i izboriti pravo na državu? Koliko košta država, koliko košta da barem svratiš i digneš svoj glas protiv nestanka? Prošlost ili budućnost, poraz ili pobjeda, opstanak ili tihi nestanak? Tvoj most, tvoja ćuprija. Tvoj glas, tvoja zemlja.
KOALICIJA “PRVI MART”
Add comment