“O vjernici, kada se u petak na molitvu pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da molitvu obavite; to vam je bolje, neka znate! A kad se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite” (El-Džumu'a 9. i 10.)
“Tako mi duše i Onoga koji je stvori. Pa joj put dobra i put zla shvatljivim učinio. Uspjeće samo onaj ko je očisti. A biće izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi.“ (Eš-Šems 7-10)
U moru svakodnevnih obaveza i potreba zaboravljamo na odgoj i produhovljenje naših duša, a kao direktnu posljedicu toga imamo kruta srca i lijeno činjenje dobrih djela jer smo se predali dunjaluku i njegovim užicima.
Allah dž.š. se na više mjesta zaklinje da rob može postići sreću i valjanost isključivo ako uspije ostvariti duševni progres i svoju dušu oplemeni i produhovi.
Uzvšeni kaže: „Tako mi duše i Onoga koji je stvori. Pa joj put dobra i put zla shvatljivim učinio. Uspjeće samo onaj ko je očisti. A biće izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi.“ (Eš-Šems, 7-10)
I kaže Uzvišeni: „Postići će šta želi onaj koji je očisti. I spomene ime Gospodara svoga pa molitvu obavi.“ (El-E'ala, 14-15)
Vjerovjesnici a.s. su pozivali svoje sljedbenike da duše svoje očiste. Musa a.s. govori faraonu: „I reci: ‘Da li bi ti da se očistiš? Da te o Gospodaru tvome poučim, pa da Ga se bojiš.“ (En-Nazi'at, 18-19)
Uzvišeni o našem vjerovjesniku Muhammedu sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „On je neukima poslao Poslanika, jednog između njih, da im ajete Njegove kazuje i da ih očisti i da ih Knjizi i mudrosti nauči, jer su prije bili u očitoj zabludi.“ (El-Džuma’ 2)
Čišćenjm duše i postizanjem duševnog progresa uspinjemo se ka višim stepenima i približavamo se neprekidnim uživanjima, kao što Uzvišeni kaže: „A one koji pred Njega iziđu kao vjernici, a koji su dobra djela činili – njih sve čekaju visoki stepeni, edenski vrtovi kroz koje će rijeke teći, u njima će oni vječno ostati, i to će biti nagrada za one koji se budu od grijeha očistili.“ (Ta-ha, 75-76)
Dakle, onaj ko svoju dušu očisti od bilo kakvih nečistoća i primjesa širka i samo Allaha bude obožavao te kročio stazom poslanika s onim s čime su došli taj može očekivati spomenutu nagradu.
Produhovljenje u jezičkom smislu označava čišćenje i povećanje a suštinsto značenje produhovljenja o kojem mi govorimo označava čišćenje duše od prmjesa bilo kakvih nevaljalosti i to putem korisnog znanja, te činjenja dobrih djela uz izvršavanje onoga što je naređeno i klonjenje od onoga što je zabranjeno.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je produhovljenje pojasnio riječima: „Da znaš da je Allah s tobom ma gdje ti bio.“ No, hadis ćemo spomenuti u cjelosti: „Onaj ko bude činio tri stvari okusit će slast imana. Ko bude obožavao samo Allaha dž.š. i vjerovao da nema drugog boga osim Njega. Ko bude davao primjeren zekat na svoj imetak svake godine, a ne bude davao staru, iznemoglu i oštećenu robu, nego onu srednje kvalitete jer Allah od vas ne traži vaš najbolji imetak niti vam naređuje da izdvajate onaj najlošiji. I ko bude produhovio svoju dušu. Neko reče: ‘A kako da produhovimo dušu?, pa mu Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem reče: „Da znaš da je Allah s tobom ma gdje ti bio.“ (Taberani)
Dakle, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je produhvljenje učinio jednim od preduslova da čovjek osjeti slast imana. Produhovljenje je protumačio kao jedan od stepeni ihsana a to je ujedno i najviši stupanj vjere a podrazumjeva da obožavaš Allaha sa saznanjem da te On vidi i da zna ono što kriješ i što javno iznosiš te da Njemu ništa nije skriveno.
Ibn Kajjim, Allah mu se smilovao, kazao je: „Produhovljenje u jeziku označava razvitak i povaćenje u dobročinstvu.
Uzvišeni kaže: „Uzmi od dobara njihovih zekat, da ih njime očistiš i produhovljenim učiniš.“ (Et-Tevbe, 103)
Zapažamo spoj između dvije stvari: čistoće i produhovljenja. Zaista su grijesi u srcu poput vidljivih slabosti na tijelu. Tijelo kada se očisti i ozdravi od bilo kakvih slabosti i bolesti vraća mu se njegova prirodna snaga i ono nezaustavno čini djela te se na taj način razvija. Isto je i sa srcem koje ako se iskrenim pokajanjem očisti od grijeha postaje čisto i spremno da čini dobro jer se riješilo nevaljalih primjesa i štetnih stvari te tako sjelo na svoj tron i zagospodarilo tijelom koje mu je onda poslušno a nemoguće je da se srce produhovi prije nego li se očisti.“
Neophodno je znati da se produhovljenje može desiti samo na šerijatski propisan način i ne postoji drugi put koji vodi do produhovljenja osim puta kojim su kročili poslanici, neka je Allahov mir i blagoslov na sve njih.
Ibn Kajjim, Allah mu se smilovao, kaže: „Produhoviti dušu teže je i napornije nego izlijčiti tijelo. Ko pokušava produhoviti svoju dušu tako što će se posvetiti asketizmu, osamljivanju i borbi na način na koji to nisu činili poslanici, taj je sličan bolesniku koji sam sebe samovoljno liječi, a gdje je njegovo znanje u odnosu na znanje liječnika? Poslanici su liječnici za ljudska srca i ne postoji način kako doći do produhovljenja osim onako kako su to oni činili i praktikovali.“
On također veli: „Što se tiče čistih i produhovljenih tijela, to su ona tijela koja su pokorna Allahu, odrasla na halalu. Kada se tijela očiste od harama i ljudskih nečistoća koja zabranjuje i vjera i razum, te od svih štetnih dunjalučkih primjesa srca se produhove i prihvataju sjeme nauke i spoznaje, pa ako se zalijevaju, nakon toga, vodom šerijatske i vjerovjesničke prakse koja ne odstupa od znanja niti se udaljava od izvršavanja vadžiba, onda je neminovno da proklija svako dobro i urodi korisnim plodovima znanja, mudrosti i pouka…“
Iz knjige „Me'alim fi suluk…“, šejh Abdulaziz b. Muhammed
Add comment