Da li je istorija loša učiteljica ili smo mi loši učenici?

U najmanju ruku je indikativno da 15 godina od završetka rata Bosna i Hercegovina još uvijek nema osmišljenu strategiju koja bi proces suočavanja sa prošloću izvela na sigurnu strazu na kojoj neće biti moguće političke manilupacije i interpretacije nadavne ratne prošlosti.

Sasvim je izvjesno da bez tog procesa nema ozdravljenja kompletnog bosanskohercegovačkog društva. Možda je već sama ta činjenica najbolja ilustracije svih teškoća koje nas na tom putu čekaju. Jedno je izvjesno – građani Bosne i Hercegovine taj put moraju proći. Što prije to bolje.

Gdje smo danas?

Kao da je oružje utihnulo jučer. Neki svoj pesimizam izražavaju i stavom da rat još uvijek traje, ali se vodi perfidnijim sredstvima. Nema krivi, nema pucnjave, nema mrtvih, ali ima mržnje, nepovjerenja jednih prema drugima, satanizacije drugih, isključive krivice drugih…

Ti procesi simultano se odvijaju na nekoliko društvenih nivoa i ono što je najporaznije javno su podržani od etnonacionalističkih elita koje su u svojoj bespoštednoj borbi za nacionalno izgubile svaki osjećaj za individuu – za GRAčANINA.

Ti retrogradni procesi događaju se u školskom sistemu (udžbenici i građa koju nude odgajaju „profesionalne“ Hrvate, Srbe i Bošnjake); mediji i politika su postali transmisija mržnje i straha od drugih; procesu koji pothranjuje svaku vrstu nepovjerenja, svojim ponašanjem, značajan doprinos daju vjerske zajednice; nije zanemarljiv ni doprinos porodice toj retrogradnosti.

Zašto se onda čudimo kada se kod mladih, koji se rata i njegovih strahota i ne sjećaju, javljaju nacionalistički stavovi.

Koga optužiti za činjenicu da segregacija u školskom sistemu uspješno funkcioniše i biva finansijski podržana od institucije države. Niko i ne govori o sankcionisanju lučonoša mraka, a njih ima i u institucijama države Bosne i Hercegovine.

Njima je u mraku ugodno. Ne vidi se njhov kriminal, korupcija, obmane i nesposobnost da nas približe Evropi. Bez podrške institucionalnog mračnjaštva nezamislivo je da 15 godina nakon rata djeca u Stocu, i ne samo u ovoj sredini, u školu ulaze na različita vrata i u različito vrijeme – da se ne bi mogla susretati. Treba li kazati da smjenu i vrata određuje nacionalna pripadnost učenika.

O kakvom suočavanju sa prošlošću možemo govoriti ako se obrazovni sistem koncipira na klasičnim principima aparthejda i sa kakavom se prošloću mogu i trebaju suočiti ti mladi ljudi? Taj proces je unaprijed osuđen na propast. Njega u suštini i nema i sve se svodi na pozicije s početka devedestih godina.

Zašto se čudimo kada parlamentu Bosne i Hercegovine ne postoji većina koja će izglasati zakone o zbrani djelovanja fašističkih organizacija. Mi se danas čudimo što nam se sa parlamentarnih govornica plasira teza o četničkom pokretu kao drugom antifašističkom pokretu na prostorima ex-Jugoslavije. Bosna i Hercegovina je danas jedna od rijetkih država u kojoj još uvijek traju bitke iz Drugog svjetskog rata – manipuliše se brojem žrtava Jasenovca i drugih stratišta. Da li je onda normalno očekivati da jedano takvo društvo ima jedinstven stav prema genocidu u Srebrenici. Naravno da nije.

BiH je društvo paradoksa: jedini će podsjećati na pravosnažnu presudu Međunarodnog tribunala u Hagu o srebreničkom genocidu, a drugi će, uz sve državne počasti, obilježiti godišnjicu vojske koja je tom presudom proglašena odgovornom za genocid.

Bosanskohercegivačko društvo je bolesno. Ono danas nije sposobno da se suoči sa prošlošću, a ako jeste onda je to isključivo na tragu relativizacije, minimiziranje vlastite i potenciranja tuđe odgovornosti, krive interpretacije itd. itd. Kako se suočavati sa prošlošću kada je pravo građanstva dobilo besprizorno odbijanje pravosnažnih sudskih presuda.

Samo u bolesnom društvu njegove političke i državne perjanice mogu priređivati prijeme za osuđene ratne zločine, voditi više računa o njima i njihovim porodicama, nego o samim žrtvama.

Na žalost ovo je današnja dijagnoze bosanskohercegovačke društvene svjesti koja nit ima snage, niti želje da se proces suočavanja sa prošlošću dinamizira sa isključivom zadaćom –da ratno iskustvo ne blokira projekte sadašnjosti i budućnosti.

Prošlost jeste istorija, a istorija bi trebala biti učiteljicom života. Da li je ta učiteljica loša ili smo mi loši učenici?

Nedavna istorija bila je loša, ali je problem više u činjenici da smo mi loši učenici. Ponavljamo iste greške!!!

(Sinan Alić, v.d. predsjednik, Helsinškog komiteta za ljudska prava Bosne i Hercegovine)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Mélanie D. (Alfred Hitchcock - Robert Burks -  1963)
  • Scared
  • Conclave (Edward Berger, 2024)
  • Park
  • Prima
  • zip
  • La mécanique de l'image
  • Comptine de Pâques
  • Kay

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.