U najmanju ruku je indikativno da 15 godina od završetka rata Bosna i Hercegovina još uvijek nema osmišljenu strategiju koja bi proces suočavanja sa prošloću izvela na sigurnu strazu na kojoj neće biti moguće političke manilupacije i interpretacije nadavne ratne prošlosti.
Sasvim je izvjesno da bez tog procesa nema ozdravljenja kompletnog bosanskohercegovačkog društva. Možda je već sama ta činjenica najbolja ilustracije svih teškoća koje nas na tom putu čekaju. Jedno je izvjesno – građani Bosne i Hercegovine taj put moraju proći. Što prije to bolje.
Gdje smo danas?
Kao da je oružje utihnulo jučer. Neki svoj pesimizam izražavaju i stavom da rat još uvijek traje, ali se vodi perfidnijim sredstvima. Nema krivi, nema pucnjave, nema mrtvih, ali ima mržnje, nepovjerenja jednih prema drugima, satanizacije drugih, isključive krivice drugih…
Ti procesi simultano se odvijaju na nekoliko društvenih nivoa i ono što je najporaznije javno su podržani od etnonacionalističkih elita koje su u svojoj bespoštednoj borbi za nacionalno izgubile svaki osjećaj za individuu – za GRAčANINA.
Ti retrogradni procesi događaju se u školskom sistemu (udžbenici i građa koju nude odgajaju „profesionalne“ Hrvate, Srbe i Bošnjake); mediji i politika su postali transmisija mržnje i straha od drugih; procesu koji pothranjuje svaku vrstu nepovjerenja, svojim ponašanjem, značajan doprinos daju vjerske zajednice; nije zanemarljiv ni doprinos porodice toj retrogradnosti.
Zašto se onda čudimo kada se kod mladih, koji se rata i njegovih strahota i ne sjećaju, javljaju nacionalistički stavovi.
Koga optužiti za činjenicu da segregacija u školskom sistemu uspješno funkcioniše i biva finansijski podržana od institucije države. Niko i ne govori o sankcionisanju lučonoša mraka, a njih ima i u institucijama države Bosne i Hercegovine.
Njima je u mraku ugodno. Ne vidi se njhov kriminal, korupcija, obmane i nesposobnost da nas približe Evropi. Bez podrške institucionalnog mračnjaštva nezamislivo je da 15 godina nakon rata djeca u Stocu, i ne samo u ovoj sredini, u školu ulaze na različita vrata i u različito vrijeme – da se ne bi mogla susretati. Treba li kazati da smjenu i vrata određuje nacionalna pripadnost učenika.
O kakvom suočavanju sa prošlošću možemo govoriti ako se obrazovni sistem koncipira na klasičnim principima aparthejda i sa kakavom se prošloću mogu i trebaju suočiti ti mladi ljudi? Taj proces je unaprijed osuđen na propast. Njega u suštini i nema i sve se svodi na pozicije s početka devedestih godina.
Zašto se čudimo kada parlamentu Bosne i Hercegovine ne postoji većina koja će izglasati zakone o zbrani djelovanja fašističkih organizacija. Mi se danas čudimo što nam se sa parlamentarnih govornica plasira teza o četničkom pokretu kao drugom antifašističkom pokretu na prostorima ex-Jugoslavije. Bosna i Hercegovina je danas jedna od rijetkih država u kojoj još uvijek traju bitke iz Drugog svjetskog rata – manipuliše se brojem žrtava Jasenovca i drugih stratišta. Da li je onda normalno očekivati da jedano takvo društvo ima jedinstven stav prema genocidu u Srebrenici. Naravno da nije.
BiH je društvo paradoksa: jedini će podsjećati na pravosnažnu presudu Međunarodnog tribunala u Hagu o srebreničkom genocidu, a drugi će, uz sve državne počasti, obilježiti godišnjicu vojske koja je tom presudom proglašena odgovornom za genocid.
Bosanskohercegivačko društvo je bolesno. Ono danas nije sposobno da se suoči sa prošlošću, a ako jeste onda je to isključivo na tragu relativizacije, minimiziranje vlastite i potenciranja tuđe odgovornosti, krive interpretacije itd. itd. Kako se suočavati sa prošlošću kada je pravo građanstva dobilo besprizorno odbijanje pravosnažnih sudskih presuda.
Samo u bolesnom društvu njegove političke i državne perjanice mogu priređivati prijeme za osuđene ratne zločine, voditi više računa o njima i njihovim porodicama, nego o samim žrtvama.
Na žalost ovo je današnja dijagnoze bosanskohercegovačke društvene svjesti koja nit ima snage, niti želje da se proces suočavanja sa prošlošću dinamizira sa isključivom zadaćom –da ratno iskustvo ne blokira projekte sadašnjosti i budućnosti.
Prošlost jeste istorija, a istorija bi trebala biti učiteljicom života. Da li je ta učiteljica loša ili smo mi loši učenici?
Nedavna istorija bila je loša, ali je problem više u činjenici da smo mi loši učenici. Ponavljamo iste greške!!!
(Sinan Alić, v.d. predsjednik, Helsinškog komiteta za ljudska prava Bosne i Hercegovine)
Add comment