U ime Allaha Milostivog Samilosnog
Islamska Zajednica u BiH kao vlasnik svih vakufskih dobara je dužna da vodi računa o imovini koju je dobila u amanet od njenih vakifa u svrhu očuvanja i potpore islamskog učenja.
Posebno značajnu oblast vakufske imovine obuhvataju muslimanska mezarja. Nije rijetkost da se na tim dobrima krše osnovne norme islama i time se krši svetost vakufskog dobra. U povredi vakufa ne učestvuju samo oni koji svojim ne poznavanjem islamskih propisa grade sve i svašta u cilju obilježavanja kabura svojih najbližih već i svi oni koji dopuštaju da se na takav način ruši dostojanstvo islamskih vakufa.
Bitno je napomenuti da se u okviru procesa uvakufljenja bilo koje vrste imovine priziva prokletstvo na svakog onog pojedinca koji oskrnavi svetost vakufa i time naruši njegovu svrhu. Stoga, treba da nam bude jasno šta je vakuf i šta se na vakufu može činiti i raditi. Ako se nekada vakuf nemilice otuđivao i prisvajao od strane pojedinaca ili organizacija kojima nije ništa značilo islamsko učenje, danas ne smijemo dozvoliti da ono što nam je od njega ostalo bude našom zaslugom i dalje oskrnavljeno.
Za nekoga su islamski propisi ”nazadni” i ”zaostali”, ali za muslimane su oni sveti i neprikosnoveni u svakom vremenu.
Na osnovu člana 17, stav I, alineja 11, Pravilnika o radu Medžlisa IZ u BiH objavljenog u službenom Glasniku IZ br. 5-6 1999. godine i Fetve Rijesata IZ u BiH o propisima vezanim za mezarja (objavljene u listu Islamske zajednice Preporod od 15. jula 2007. godine, broj 14-15/856-857) Izvršni odbor Medžlisa Islamske zajednice Kozarac donosi
ODLUKU O KORIŠTENJU I UREčENJU MEZARJA
Ovom odlukom se definiše način korištenja i uređenja vakufskih mezarja na području Medžlisa IZ Kozarac.
Na mezarjima koji su u posjedu Medžlisa Islamske zajednice Kozarac mogu da budu ukopani muslimani i muslimanke kojima je prethodno obavljena dženaza namaz, a koji su pored toga i aktivni članovi u nekom od džemata ovog Medžlisa.
Na području Medžlisa IZ Kozarac se odobrava podizanje jedino muslimanskih nišana kao obilježja na vakufskim mezarjima.
Nišan ima svoj prepoznatljiv tradicionalni oblik kojim je njegova maksimalna širina određena na 40 cm, a maksimalna visina od 180 cm (od zemlje). Razlikuje se muški i ženski oblik nišana, te navedeno treba poštovati. Nišan može da bude bijele ili druge svijetle boje i na njemu ne može da bude slika. Na nišanu mogu da budu ispisani podaci vezani za ukopanu osobu, kao i znakovi koji obilježavaju pripadnost islamu, a sve što nije u skladu sa islamskim propisima i islamskim običajima Bošnjaka, te sve pogrdne i uvredljive riječi ili znakovi ne mogu biti ispisani na nišanu.
Nije dozvoljeno podizati betonsku ili neku drugu ogradu oko kabura niti graditi bilo kakve grobnice. Pod ovim se podrazumijevaju i nadgrobni spomenici kao i ostala obilježja koji nisu u skladu sa prethodnom tačkom ove Odluke.
Sva postojeća obilježja ne podliježu ovoj Odluci, osim prilikom njihovog mijenjanja pri čemu se ne mogu zamjenjivati ničim drugim osim nišanima određenim tačkom IV ove Odluke, pa makar u ranijem vremenu imali i drugačije oblike.
Prije nego se obavi dženaza i ukop u neko od mezarja obaveza je da jedan od članova porodice umrlog/e potpiše izjavu o slaganju sa tačkama ove Odluke, te ostalih važećih propisa i odluka IZ u BiH. U protivnom nije dozvoljeno obaviti ukop u nekom od vakufskih mezarja. Pomenuti obrazac izjave i njen sadržaj su sastavni dio ove Odluke.
Ova odluka se odnosi i na one koji nisu potpisali izjavu o pridržavanju iste, a u vremenu nakon njenog donošenja žele da obilježe kabur ili obnove postojeće obilježje.
U slučaju izgradnje nečeg što ne odgovara opisu iz tačke IV ove Odluke Izvršni odbor Medžlisa IZ Kozarac će pokrenuti sudski postupak pri nadležnom sudu u Prijedoru protiv naručioca i izvođača radova, a izgrađeno će biti u što skorijem roku uklonjeno sa mezarja.
Za sprovođenje ove Odluke odgovorne su mutevelije i džematski odbori, a za razumijevanje iste su zaduženi i odgovorni imami.
Odluka stupa na snagu od datuma donošenja i njom se stavljaju van snage do sad važeće odluke IO Medžlisa Kozarac vezane za navedena pitanja.
Kozarac, 27. 03. 2009. godine
FETVA RIJASETA ISLAMSKE ZAJEDNICE U BiH
o propisima vezanim za muslimanska mezarja
Problem narušavanja tradicionalnog izgleda muslimanskih mezarja prisutan je manje-više u svim krajevima Bosne i Hercegovine već više decenija. Nećemo ovom prilikom davati ocjenu o tome dali su organi IZ bili više nemoćni nego nevoljni, ili obratno, da riješe navedeni problem.
U svakom slučaju, problem je evidentan i treba ga rješavati u onim segmentima u kojima je to moguće. Što se tiče odgovornosti za takvo stanje naših mezarja, koja su uglavnom vakufska dobra, ona u prvom redu pada na neposredne upravitelje vakufskim dobrima, a to su nadležni Medžlisi IZ i džematski odbori na čijem se teritoriju nalaze mezarja.
Vijeće za fetve IZ je raspravljalo na jednoj od svojih sjednica o pitanju uređenja mezarja povodom upita MIZ-e Živinice, Brčko, Gradačac, i donijelo je zaključak da je šerijatski prihvatljivo samo tradicionalno obilježavanje na kaburu u vidu jednog ili dva nišana (gdje je takva praksa) na kojem može biti ispisano ime, ime roditelja, i prezime umrle osobe, datum rođenja i smrti, riječ ”El-Fatiha” ispisana arapskim ili bosanskim pismom, kao poziv da se pred dušu umrloga prouči Fatiha ili neka druga dova. Sva dodatna gradnja na kaburu i oko kabura nije u skladu sa islamskim propisima i našim tradicionalnim načinom uređenja mezarja.
1. Pitanje: Šta je muslimanu dozvoljeno da stavi kao obilježje nad kaburom svojih merhuma?
Odgovor: Muslimanu je dozvoljeno da stavi uobičajene nišane nad kabur svog merhuma na kojem mogu da budu ispisani gore navedeni podaci.
2. Pitanje: Da li je dozvoljeno ograđivanje kabura fudamentom?
Odgovor: Nije dozvoljeno, osim navedenoga, podizati betonsku ili neku drugu ogradu oko kabura. Ako postoji opravdan razlog, kao što je npr. Postojanje klizišta ili mogućnost odrona zemljišta i slično, nadležni organ IZ (Medžlis) može donijeti drugačiju odluku iz razloga opravdane potrebe ili nužde.
3. Pitanje: Da li je muslimanu dozvoljeno da gradi grobnice radi kasnijeg polaganja tijela u njih?
Odgovor: Nije dozvoljeno unaprijed graditi grobnicu u koju će biti pokopana osoba kada umre. Bez dozvole Medžlisa, odnosno džematskog odbora, niko ne može kopati kabur u vakufskom mezarju, a oni neće dati dozvolu bez ispunjenja uvijeta za dženazu i ukop umrlog shodno šerijatskim propisima.
4. Pitanje: Da li je dozvoljeno donošenje plastičnog i prirodnog cijeća na kabure?
Odgovor: Nije u duhu naše tradicije donošenje cvijeća na kabur, ali nema izričite zabrane, pa se to može tolerisati, posebno ako je u pitanju prirodno cvijeće. Međutim, mnogo bi bilo korisnije bilo i za umrlog i za živog koji to čini da umjesto trošenja novca na cvijeće, za koje nema nikakvog sevapa, ta sredstva usmjeri za uređenje mezarja ili u fond za mektebsku nastavu, stipendiranje siromašnih učenika i studenata i slično. Takve fondove treba formirati pri Medžlisima i podsticati muslimane da ih pomognu svojim donacijama za duše umrlih i zarad vlastitog sevapa.
5. Pitanje: Da li je dozvoljeno postavljanje slika merhuma na nišane?
Odgovor: Nije dozvoljeno postavljanje slike umrlih na nišane. To je potpuno strano duhu i tradiciji naše vjere. Muslimanima savjetujemo da to ne čine.
6. Pitanje: Šta se može reći o postavljanju bisti nad kaburom muslimana?
Odgovor: Postavljanje bisti nad kaburom muslimana najteži je od navedenih oblika odstupanja od muslimanske tradicije i običaja vezanih za uređenje mezarja, te se ne može ni u kojem slučaju dozvoliti.
7. Pitanje: Šta IZ može učiniti da zaštiti mezarja od neislamskih obilježja i na koga spada odgovornost pred Allahom dž.š. za nesprječavanje navedenih pojava na našim mezarjima?
Odgovor: Ovo pitanje s odnosi na nadležne Medžlise, odnosno nadležni organ IZ na teritoriju koju pokriva, budući da je izravno odgovoran za vakufe i mezarja na svom terenu. Obzirom da su mezarja vakufska dobra trebalo bi donijeti okvirni pravilnik o korištenju i uređenju mezarja kojim upravlja IZ u BiH. Smatramo, da bi svaki podnosilac zahtjeva za ukop člana porodice trabao da potpiše izjavu da će poštovati sve šerijatske propise i interne pravilnike organa IZ u vezi opremanja, klanjanja dženaze, ukopa umrlog/e i budućeg izgleda kabura, te da neće poduzimati bilo kakve radove u mezarj bez prethodnog pismenog odobrenja Medžlisa ili džematskog odbora. Na taj način bi se preduprijedili mnogi problemi.
Fetva-i-emin:
Dr. Enes Ljevaković
Add comment