Zbogom Bosno, ja odoh u Prijedor

Vjerovatno ste se pitali kako izgleda prosječan student u Republici Srpskoj? Ili o čemu i kako razmišlja? Jedno istraživanje, možda važnije od svih dosadašnjih, dalo je poprilično vjeran foto-robot lokalnog akademca. Naime, studenti Fakulteta političkih nauka u Banjaluci uzeli su na sebe zadatak da to saznaju i u periodu od 15. novembra do 15. decembra prošle godine ispitali preko 500 svojih kolega. Ispitanici su popunjavali upitnik koji je sadržavao više od 30 pitanja, među kojima su bila ona o statusu RS i BiH, odnosu prema religiji, vlastitom i drugim narodima…

Istraživanje je vjernije od dosadašnjih, zato što su u njemu „licem u lice“ studenti propitivali svoje kolege, pa je očekivano visok stepen iskrenosti i neposrednosti.

Tako smo saznali ono što više-manje znamo. Rezultati su, sportski rečeno, očekivani.

Čak 72 odsto studenata smatra da Republika Srpska treba da se otcijepi od BiH. Ispitanici se gotovo dvotrećinskom većinom protive ulasku BiH u Evropsku uniju, a čak četiri petine nije za ulazak u NATO. Najveći procenat ispitanika bi bio najzadovoljniji kada bi se RS osamostalila i bez Evropske unije krenula u razvoj. Istraživanje je pokazalo da je preko 85 odsto studenata u određenom stepenu religiozno. Istovremeno, njih 60 odsto ima povjerenja u crkvu, što je više od bilo koje druge institucije.

Kako je moguće, trebamo se zapitati, da je današnjim studentima u Republici Srpskoj primarni cilj otcjepljenje od Bosne i Hercegovine? I kako je moguće da im niko od profesora nije objasnio da je po Dejtonskom mirovnom ugovoru, po kojem je stvorena RS kao entitet i BiH kao država, to zapravo neizvodljivo?

Pa, moguće je.

Predsjednik RS Milorad Dodik već 6 godina priča o nekom referendumu o otcjepljenju. Doduše, u posljednje vrijeme, po tom pitanju malo muči, ali Dodikova mantra o “nepostojećoj BiH i samostalnoj RS” je, bar u režimskim medijima, sveprisutna. I stoga nisu krivi nekadašnji srednjoškolci, a današnji studenti, koji 6 godina slušaju Miloradovu priču o izmaštanom otcjepljenu. Nisu krivi ti mladi ljudi koji, ničim izazvani, smatraju otcjepljenje RS kao primarni politički cilj. Kad može Predsjednik da ga stavi na pijedestal prioriteta, zaboga, zašto ne bi i oni. Opasnije od svega jeste uporno profesorsko akademsko ćutanje na pravno neutemeljene i geo-strateški nemoguće, a opet postojeće izjave Predsjednika Republike Srpske.

Svako ko ima oči zna da je galimatijas ridikuloznih političkih persona u posljednjih dvadesetak godina, udružen sa roditeljskom indiferentnošću, neobrazovanjem i nakaradnim školskim sistemom, stvorio ovakvu studentariju kakvu imamo.

Ironično, ali tek sada doskočica iz naslova stara dvjestotinjak godina, koja simbolizuje sav jad, čemer i nepoznavanje toponimija, iz perspektive ondašnjeg seoskog kmeta, postaje na volšeban način istinita!

Jer, kako drugačije objasniti rezultate istraživanja prema kojima studenti RS silno žele da se otcijepe od Bosne i Hercegovine i koji će joj reći zbogom, odlazeći u svoj rodni npr. Prijedor?

Toj djeci, po rođenju, Prijedor nije u Bosni i Hercegovini, nego u Republici Srpskoj. Odavno su ta djeca, sa roditeljima, profesorima i političkim vođama, izgubila primarni geografski kompas, pa se više ne sjećaju da je ta i takva Republika Srpska, zajedno sa Prijedorom, u Bosni i Hercegovini. I što je najtužnije, poodavno boli koga briga za sve ovo. Važno je da mladi žele, jer im je to tupljeno godinama,  da se otcijepe od Bosne i Hercegovine! Kako će, zašto i na koji način to uraditi manje je važno. Šta će raditi ta “samostalna Republika Srpska” u nekom limbu, u nekom međuprostoru, kako će, sve i da se desi takav futur treći, živjeti, sa kim i od čega,  irelevantno je. Kako će živjeti njihova braća po nacionu koja su se vratila u Federaciju BiH u takvom jednom izmađijanom kontekstu, ma ni to nije bitno.

To ni veliki vođa Milorad Dodik ne zna najtačnije. Bitno je da se o tome priča i da se ima taj kvaziseparatistički stav. Najjadniji i najtužniji su tek razlozi za posjedovanje ovakvog jednog mišljenja među studentima. Nisu oni vođeni nekakvom ideološkom potkom, pa makar ona bila i nacionalistička. Riječ je tek o pukom malograđanskom pragmatizmu naslijeđenom od roditelja, a naučenom od profesora. Pragmatizmu, zasnovanom na vođi i stadu. Čuti i telali, krilatice su velikog vođe. Ako budeš dovoljno uporan i uvjerljiv, postaćeš član vođine stranke (čitaj SNSD-a), a onda su ti vrata uhljebljenja i “ugodne egzistencije”, u toj i takvoj Republici Srpskoj, širom otvorena.

Na stranu što taj mladi studentski svijet pojma nema da je ovdje “ugodna egzistencija” protjerana prije dvadeset godina. A kako će i imat pojma, kad je prosječan student iz Banjaluke, u najboljem slučaju, bio na ekskurziji u predgrađu Barselone, koje se usput budirečeno ne sjeća, koji je dva-tri puta ljetovao na Crnogorskom primorju i par dana bio u Beogradu na nekom koncertu ili utakmici. Društvo i sistem mu, najjednostavnije rečeno, nisu omogućili da putuje, da se obrazuje i da vidi drugo i drugačije. Na kraju krajeva, separatistička politika Milorada Dodika i njegove svite imala je prečeg posla od edukacije mladih studenata po inostranstvu. A sa druge strane, tako obrazovane jedinke u nekom većem broju bile bi kontraproduktivni balast Dodikovoj vladavini.

Slijedom logike, ne čudi ni pojava evroskepticizma među banjalučkim studentima. Nije to, kao ni sve ostalo, plod neke zajedničke student-profesor analize o stanju u evropskoj ekonomiji. Ne. Riječ je o najjeftinijim mas-medijskim trikovima, kojima aktuelna vlast u RS, preko svojih medijskih telala, predstavlja EU kao crno zlo, a Rusiju kao kontrapunkt, svjetlost sa istoka, koja će, personifikovana u liku Putina na konju, doći i spasiti nas. Naravno, od Rusije u realnosti imamo par sumnjivih oligarha koji su pokupovali ono nešto malo naftne industrije i resto energetskog sektora i koji će, eksploatišući naša dobra, koja su im više-manje koncesiono poklonjena, da izmuzu Republiku Srspku do krajnjih granica. A da li neko od profesora priča makar o ovome studentima banjalučkim? Naravno da ne.

Jer, profesori banjalučki, u najvećem broju slučajeva, nisu u dobrim odnosima sa realnošću. Pola ih “majčicu Rusiju” doživljava kao romantičarsko leglo Marksove misli, a druga polovina ustrajava da objasni studentima kako je riječ o prelijepoj pravoslavnoj državi. I zato i nema naučne akademske krtičke misli koja će reći studentima kako je Ruska Federacija leglo najbrutalnijeg oligo-neoliberalnog kapitalizma današnjice.

A tek podatak da je preko 85 % studenata vjerujući puk, a da je crkva institucija sa najviše povjerenja, uopšte ne čudi. Jer Univerzitet u kome je primarnije sagraditi crkvu od učionice, laboratorije ili paviljona studentskog doma, posve logično da razvija teološku žeravicu i postavlja, umjesto nauke, crkvu kao najuzvišeniju civilizacijsku tekovinu. Ono, jeste da je u svijetu 2013. godina, ali kod nas može biti i 1713. Pa, samo dvojica vladika su uticajniji i više cijenjeni od cjelokupne tzv. akademske zajednice Republike Srpske! Nema tog akademika, te naučne ličnosti univerzitetske koja se mudro neće skloniti pred “sjajem” jednog Grigorija ili Kačavende. Dakako da to govori o “sposobnosti” vladičanskoj da elegantno plovi svjetovnim vodama, ali ponešto priča i o impotentnosti, autističnosti, konformizmu i nedoraslosti profesorskoj da se nose sa realnim životom. Ovako se više nose za životom. I kakva djeca da budu kad se rađaju u svijetu parastosa, crkvenih akademija, pojanja, crnih vladičanskih limuzina, bahatih vjeroučitelja…? Kako da svjetovno odrastaju i sekularno se edukuju kad su predestinirani da žive u klasičnoj džamahiriji. Prosto, čudi podatak da postoji nekakvih 15 %  studenata koji su, najvjerovatnije, agnostici. O ateizmu u Republici Srpskoj, koja “hoće da se otcijepi”, ne govori se. Naprosto čudi kako banjalučki Univerzitet nije postao jedan veliki teološki centar. Što nije isključeno da se neće desiti u bliskoj budućnosti.
Ali, pravi problem je – O čemu će naša djeca, naši studenti da pričaju sa svojim kolegama po indeksu iz inostranstva? Ako im se ikada ukaže prilika da negdje odu. Hoće li biti tek puki zamorčići nad kojima će se učen svijet u 21. vijeku ismijavati i zavitlavati ih?
Ti i takvi profesori naši, figurativno, štroje i ono malo kritičke misli na Univerzitetu i pretvaraju gotovo svakog studenta u konformističkog zombija klimoglavca.

A ko je spomenuo revoluciju?

Stoga, svako teoretisanje o studentima kao pokretačima bilo kavih društvenih promjena u Republici Srpskoj izgleda kao kafansko-infantilno naklapanje. Očekivati od ovih mladih ljudi da ustanu i bore se za neka svoja prava je iluzorno. Očekivati od njih da se bore protiv opštih društvenih nepravdi u svijetu u kome žive još je iluzornije. Realan čovjek, roditelj, može samo da se trudi i silno želi da mu dijete napusti ovaj entitet, ovu zemlju, ovaj prostor. Jer ovdje nije pravljeno mjesto za čovjeka. Ovdje žive narodi i nacioni, popovi i političari. I poltroni, dakako.

Bolno je shvatiti kako  je rat uništio nekoliko generacija, bolno je vidjeti da je postratni period smlatio još toliko generacija, ali je još bolnije gledati realnosti u oči i promatrati kako lokalni oligarsi i impotentni profesori melju, tu, tik od nas, još jednu, ko zna koju po redu, generaciju mladih ljudi. Ti ljudi će danas-sutra postati roditelji i zaista je teško očekivati da će im potomstvo biti nešto više od nacionalističko-religioznih ponavljača.

Rješenje – ili Prijedor vratiti u Bosnu ili se seliti iz ove i ovakve Bosne.

 

(Dragan Bursac, 6yka)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Shop-shop
  • Humbolt
  • Kitch
  • Camel
  • Pensum
  • Sur le quai
  • Happy?
  • rue Garancière
  • St. Germain

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.