Džuma…

 

“O vjernici, kada se u petak na molitvu pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da molitvu obavite; to vam je bolje, neka znate! A kad se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite” (El-Džumu'a 9. i 10.)

“I reci Mojim robovima neka samo dobro govore. Jer šejtan zaista može među njih mržnju da ubaci. Šejtan je čovjeku, zaista, otvoreni neprijatelj.” (El-Isra, 53.)

U islamu postoje mnogi vidovi ibadeta čijim se prakticiranjem muslimani približavaju Allahu Uzvišenom. Iako mnogi misle da je hajr (dobro) ograničen na obavljanje obreda i udjeljivanje, ipak postoje i drugi vidovi ibadeta, o kojima neki dobri ljudi ne razmišljaju.

Jedan od tih vidova ibadeta svakako je neuznemiravanje muslimana. Neuznemiravanje muslimana je uzvišen ibadet i na njegovu dobrotu i visok stepen ukazali su Kur’an i sunnet. Kaže Uzvišeni: “I reci Mojim robovima neka samo dobro govore. Jer šejtan zaista može među njih mržnju da ubaci. Šejtan je čovjeku, zaista, otvoreni neprijatelj.” (El-Isra, 53.)

Prenosi se od Ebu Muse el-Eš'arija, radijallahu anhu, da je rekao: “Upitali smo: ‘O Allahov Poslaniče, koji je musliman najbolji?’, a on reče: “Onaj od čijeg su jezika i ruku mirni drugi muslimani.” (Muttefkun alejhi)

Također, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Neka se dvojica ne sašaptavaju u prisustvu trećeg. Jer to doista uznemirava vjernika, a Allah, azze ve dželle, mrzi uznemiravanje vjernika.” (Tirmizi, sahih)

Zakonodavac je zabranio uznemiravanje muslimana ne samo zbog njegove svetosti nego i zato što to dovodi do neprijateljstva i mržnje među članovima društva, do širenja nereda, narušavanja javne sigurnosti, kidanja rodbinskih veza i kidanja veza ljubavi među supružnicima.

Isto kao što Uzvišeni nagrađuje muslimana za pokoravanje i činjenje dobra, isto tako ga nagrađuje za ostavljanje uznemiravanja (ezijjeta) i za otklanjanje zla od muslimana. Takvo postupanje predstavlja dobročinstvo i sadaku.

Rekao je Ebu Zerr, radijallahu anhu: “Rekao sam: ‘O Allahov Poslaniče, a šta ako oslabim u nekim djelima?’ ‘Suzdrži se od činjenja zla ljudima, jer to je zaista tvoja sadaka za sebe samog!’, reče on.” (Muttefekun alejhi)

Allaha, azze ve dželle, obožavamo činjenjem djela pokornosti, a isto tako obožavamo Ga čuvanjem svetosti muslimana i ostavljanjem nasrtanja na tu svetost na bilo koji način. Nažalost, postoje ljudi, da ih Allah uputi, koji ne osjećaju i koji potcjenjuju veličinu ovog islamskog principa, tako da drže do namaza i posta i ostalih ibadeta, ali istovremeno napadaju na svog brata muslimana i uznemiravaju muslimane.

Neki vidovi omalovažavanja muslimana

Na omalovažavanje svetosti muslimana i njihovo uznemiravanje podstiče neznanje i slaba svijest. Nekada je i okruženje jedan od bitnih faktora koji utječe na formiranje ove neprijateljske ličnosti, ali isto tako i porodični odgoj utječe na ovakvo ponašanje pojedinca.

Za uznemiravanje muslimana izrečena je prijetnja i ahiretska kazna, kao što stoji u riječima Uzvišenog: “A oni koji uznemiravaju vjernice i vjernike sa onim što nisu počinili, oni potvoru iznose i očit grijeh čine.” (El-Ahzab, 58.)

Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je rekao: “Rekao je neki čovjek: ‘O Allahov Poslaniče, ima jedna žena koja mnogo klanja, posti i udjeljuje sadaku, ali ona svojim jezikom uznemirava komšije.’ Na to Poslanik reče: ‘Ona je u Vatri.’ Čovjek opet reče: ‘O Allahov Poslaniče, ima jedna žena, malo posti, udjeljuje i klanja, ali (u svrhu sadake) udijeli zemljani ćup sira, i ne uznemirava komšije svojim jezikom.’ Poslanik reče: ‘Ona je u Džennetu.'” (Ahmed, sahih)

Ezijjet (uznemiravanje) drugih obuhvata svaki materijalni i apstraktni vid uznemiravanja. U to spada napadanje na imetak, porodicu, djecu i živote drugih ljudi, zatim bespravno prisvajanje njihovih imetaka, ruganje, klevetanje i ismijavanje. Jedan od najzastupljenijih vidova ezijjeta jeste vrijeđanje porijekla ljudi i njihovo sramoćenje na sijelima kao vid naslađivanja i zabave.

Također, ezijjetom se smatra i zadiranje u privatnost bližnjih i komšija te istraživanje njihovih nedostataka i mahana.

Shodno tome, svako kritiziranje i raspravljanje o privatnom i javnom životu bližnjih i komšija, bez prethodnog savjetovanja sa njima ili bez njihove dozvole i znanja o tome, i to u vrijeme kada onaj koji o tome govori ne dozvoljava nikome da se miješa u njegove stvari – predstavlja jedan od vidova uznemiravanja.

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “O vi koji ste muslimani samo na jeziku, a do čijih srca još nije dopro iman, ne uznemiravajte muslimane, ne sramotite ih i ne istražujte njihove mahane. Jer, ko bude istraživao mahane svoga brata muslimana, Allah će istraživati njegove mahane, a čije mahane Allah bude istraživao, osramotit će ga čak i usred njegove kuće.” (Tirmizi, sahih)

U vidove uznemiravanja spada i to da se neki ljudi na sijelima zabavljaju ogovaranjem muslimana i ismijavanjem sa njima, druge nasmijavajući i razveseljavajući, privlačeći tako pažnju na sebe i smatrajući da je ovakvo ponašanje duhovitost i prijaznost. Međutim, ovakvo ponašanje strogo je zabranjeno i ukazuje na blesavost i manjak ljudskosti.

Od raširenih vidova ezijjeta jeste i stajanje na putu ili nekom javnom mjestu i dobacivanje i dosađivanje prolaznicima, ruganje i uznemiravanje, što je sve zabranjeno.

Prenosi se od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, da je rekao: “Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ‘Izbjegavajte sjedenje po putevima!’ (Prisutni) rekoše: ‘Božiji Poslaniče, moramo se okupljati da razgovaramo.’ Poslanik, s.a.v.s., reče: ‘Ako već morate, onda dajte putu njegovo pravo.’ ‘A šta je pravo puta?’, ponovo upitaše. On reče: ‘Spuštanje pogleda, ostavljanje ezijjeta, uzvraćanje selama i naređivanje dobra, a odvraćanje od zla.’’’ (Muttefekun alejhi)

Iako nisu odgovorni ni postavljeni da vode brigu o tuđim poslovima, da prate i istražuju postupke drugih, nažalost mnogi se upuštaju u ove avanture, čime izravno učestvuju u strogo zabranjenom uznemiravanju i izazivaju nered. Ilustrativan primjer za to jeste izazivanje nereda i loših odnosa između podređenih i nadređenih, tako što o službeniku ili radniku, kod kojih primijeti neki propust, prenosi negativne informacije pretpostavljenom. U ovom slučaju osoba koja prenosi takve informacije bila je obavezna da službenika ili radnika kod kojih uoči određene propuste prvo upita o tim propustima i provjeri informacije, a zatim da ih posavjetuje.

Naposljetku, musliman treba da strogo vodi računa o još jednom opasnom obliku uznemiravanja, a to je zavidnost u pogledu imetka drugih ljudi i ispitivanje o njihovoj imovini.

Najgori vidovi omalovažavanja

U najgore vidove ezijjeta, kojim su iskušane neke neznalice, spada ružan govor o učenjacima, narušavanje njihovog ugleda, izražavanje sumnje u pogledu njihovih nijjeta i iskrenosti, uzdizanje nad njima i poricanje njihovog dobročinstva i truda koji su uložili za ummet. Dakle, jedan od najgorih vidova ezijjeta jeste verbalno uznemiravanje koje se manifestira proklinjanjem muslimana, proglašavanjem nevjernicima, novotarima i pokvarenjacima zbog i najmanje šubhe (sumnje) i najmanjeg prijestupa u njegovom mezhebu (shvatanju, pravcu). U vezi s tim Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, kaže: “Psovanje muslimana je veliki grijeh, a borba protiv njega je kufr.” (Muslim)

Ezijjet koji olahkim smatraju neke bezobrazne žene jeste miješanje u bračne probleme, narušavanje odnosa između supružnika, podsticanje na iskazivanje nepokornosti mužu i izlazak iz muževe kuće.

Pored očitih i dobro poznatih vidova uznemiravanja, postoje i skriveni vidovi uznemiravanja. Jedan od tih vidova jeste i pretjerivanje u kažnjavanju i prelaženje granice u sporu sa suparnikom. Takva osoba štiti sebe na pogrešan način i prelazi granicu dozvoljenog, što može rezultirati nastrajem na čast suparnika i istraživanjem i iznošenjem na vidjelo njegovih mahana, što ni u kojem slučaju nije dozvoljeno, odnosno u ovakvom slučaju oštećenoj osobi dozvoljeno je da uzme samo ono što joj po šerijatu pripada i da vrati kaznu istom mjerom, dok je bolje da oprosti i pređe preko toga tražeći Allahovo zadovoljstvo i nagradu.

S druge strane, neki su ljudi po svojoj naravi skloni uznemiravanju i napadanju. Kad god su u društvu, ezijjete ljude i na koje god mjesto dođu, upadnu u probleme i niko ih ne podnosi. Ovakve se osobe moraju angažirati na popravljanju svoga stanja i udaljavanju od činjenja zla. Ako mu to bude teško ili nemoguće, onda neka se drži podalje od ljudi za vrijeme javnih okupljanja osim kad su u pitanju džume i zajednički namazi jer njih ne smije propuštati.

Jednom prilikom neko je upitao Poslanika: “O Allahov Poslaniče, koji ljudi su najbolji?”, pa je on spomenuo mudžahida, a potom je rekao: “Vjernik u jednom od klanaca, boji se Allaha i ne čini ljudima zlo.” (Muttefekun alejhi)

Svi tekstovi u kojima govori o vrijednosti osamljivanja odnose se na osamljivanje s ciljem udaljavanja od nanošenja zla drugima i na osobe koje su po svojoj naravi sklone ovakvom postupanju.

Zakazivanje u ovoj vrlo važnoj stvari je opasno i veliko i ne može se popraviti na ahiretu. Stoga vjernik mora biti bogobojazan i strogo voditi računa o tome da Allaha ne susretne a uznemiravao je muslimana i tako sebe doveo u opasnost i uništio svoja dobra djela.

Otuda je Allahov Poslanik rekao: “Da li znate ko je muflis (bankrot, koji je ostao bez ičega)?” Rekoše: “Kod nas se muflisom smatra onaj koji nema ni novaca ni robe.” Na to Poslanik reče: “Zaista je muflis onaj koji na Sudnji danu dođe sa namazom i postom i zekatom, a opsovao je ovoga, potvorio onoga, u imetku zakinuo ovog, prolio krv onoga i udario ovoga. Pa će se svakom od njih dati dio njegovih dobrih djela, a ako mu nestane dobrih djela prije nego što se svima oduži, onda će se uzeti od njihovih loših djela i prebaciti na njega, pa će se onda, zajedno s njima, strovaliti u Vatru.” (Muslim)

(Islamski časopis El-Bejan)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Cecy
  • Des ongles
  • Des mains
  • Shaking tree (detail)
  • Bagarre
  • Jonas
  • Düden
  • Lisa
  • Circé du soir au matin

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.