ODLUKA O KORIÅ TENJU I UREčENJU MEZARJA

 

U ime Allaha Milostivog Samilosnog

Islamska Zajednica u BiH kao vlasnik svih vakufskih dobara je dužna da vodi računa o imovini koju je dobila u amanet od njenih vakifa u svrhu očuvanja i potpore islamskog učenja.

Posebno značajnu oblast vakufske imovine obuhvataju muslimanska mezarja. Nije rijetkost da se na tim dobrima krše osnovne norme islama i time se krši svetost vakufskog dobra. U povredi vakufa ne učestvuju samo oni koji svojim ne poznavanjem islamskih propisa grade sve i svašta u cilju obilježavanja kabura svojih najbližih već i svi oni koji dopuštaju da se na takav način ruši dostojanstvo islamskih vakufa.

Bitno je napomenuti da se u okviru procesa uvakufljenja bilo koje vrste imovine priziva prokletstvo na svakog onog pojedinca koji oskrnavi svetost vakufa i time naruši njegovu svrhu. Stoga, treba da nam bude jasno šta je vakuf i šta se na vakufu može činiti i raditi. Ako se nekada vakuf nemilice otuđivao i prisvajao od strane pojedinaca ili organizacija kojima nije ništa značilo islamsko učenje, danas ne smijemo dozvoliti da ono što nam je od njega ostalo bude našom zaslugom i dalje oskrnavljeno.

Za nekoga su islamski propisi ”nazadni” i ”zaostali”, ali za muslimane su oni sveti i neprikosnoveni u svakom vremenu.

Na osnovu člana 17, stav I, alineja 11, Pravilnika o radu Medžlisa IZ u BiH objavljenog u službenom Glasniku IZ br. 5-6 1999. godine i Fetve Rijesata IZ u BiH o propisima vezanim za mezarja (objavljene u listu Islamske zajednice Preporod od 15. jula 2007. godine, broj 14-15/856-857) Izvršni odbor Medžlisa Islamske zajednice Kozarac donosi

ODLUKU O KORIŠTENJU I UREčENJU MEZARJA

I

    Ovom odlukom se definiše način korištenja i uređenja vakufskih mezarja na području Medžlisa  IZ Kozarac.

II

Na mezarjima koji su u posjedu Medžlisa Islamske zajednice Kozarac mogu da budu ukopani muslimani i muslimanke kojima je prethodno obavljena dženaza namaz, a koji su pored toga i aktivni članovi u nekom od džemata ovog Medžlisa.

III

Na  području Medžlisa IZ Kozarac se odobrava podizanje jedino muslimanskih nišana kao obilježja na vakufskim mezarjima.

IV

Nišan ima svoj prepoznatljiv tradicionalni oblik kojim je njegova maksimalna širina određena na 40 cm, a maksimalna visina od 180 cm (od zemlje). Razlikuje se muški i ženski oblik  nišana, te navedeno treba poštovati. Nišan može da bude bijele ili druge svijetle boje i na njemu ne može da bude slika. Na nišanu mogu da budu ispisani podaci vezani za ukopanu osobu, kao i znakovi koji obilježavaju pripadnost islamu, a sve što nije u skladu sa islamskim propisima i islamskim običajima Bošnjaka, te sve pogrdne i uvredljive riječi ili znakovi ne mogu biti ispisani na nišanu.

V

Nije dozvoljeno podizati betonsku ili neku drugu ogradu oko kabura niti graditi bilo kakve grobnice. Pod ovim se  podrazumijevaju i nadgrobni spomenici kao i ostala obilježja koji nisu u skladu sa prethodnom tačkom ove Odluke.

VI

Sva postojeća obilježja ne podliježu ovoj Odluci, osim prilikom njihovog mijenjanja pri čemu se ne mogu zamjenjivati ničim drugim osim nišanima određenim tačkom IV ove Odluke, pa makar u ranijem vremenu imali i drugačije oblike.

VII

Prije nego se obavi dženaza i ukop u neko od mezarja obaveza je da jedan od članova porodice umrlog/e potpiše izjavu o slaganju sa tačkama ove Odluke, te ostalih važećih propisa i odluka IZ u BiH. U protivnom nije dozvoljeno obaviti ukop u nekom od vakufskih mezarja. Pomenuti obrazac izjave i njen sadržaj su sastavni dio ove Odluke.

VIII

Ova odluka se odnosi i na one koji nisu potpisali izjavu o pridržavanju iste, a u vremenu nakon njenog donošenja žele da obilježe kabur ili obnove postojeće obilježje.

IX

U slučaju izgradnje nečeg što ne odgovara opisu iz tačke IV ove Odluke Izvršni odbor Medžlisa IZ Kozarac će pokrenuti sudski postupak pri nadležnom sudu u Prijedoru protiv naručioca i izvođača radova, a izgrađeno će biti u što skorijem roku uklonjeno sa mezarja.

X

Za sprovođenje ove Odluke odgovorne su mutevelije i džematski odbori, a za razumijevanje iste su zaduženi i odgovorni imami.

XI

Odluka stupa na snagu od datuma donošenja i njom se stavljaju van snage do sad važeće odluke IO Medžlisa Kozarac vezane za navedena pitanja.

Kozarac, 27. 03. 2009. godine

FETVA RIJASETA ISLAMSKE ZAJEDNICE U BiH
o propisima vezanim za muslimanska mezarja

Problem narušavanja tradicionalnog izgleda muslimanskih mezarja prisutan je manje-više u svim krajevima Bosne i Hercegovine već više decenija. Nećemo ovom prilikom davati ocjenu o tome dali su organi IZ bili više nemoćni nego nevoljni, ili obratno, da riješe navedeni problem.

U svakom slučaju, problem je evidentan i treba ga rješavati u onim segmentima u kojima je to moguće. Što se tiče odgovornosti za takvo stanje naših mezarja, koja su uglavnom vakufska dobra, ona u prvom redu pada na neposredne upravitelje vakufskim dobrima, a to su nadležni Medžlisi IZ i džematski odbori na čijem se teritoriju nalaze mezarja.

Vijeće za fetve IZ je raspravljalo na jednoj od svojih sjednica o pitanju uređenja mezarja povodom upita MIZ-e Živinice, Brčko, Gradačac, i donijelo je zaključak da je šerijatski prihvatljivo samo tradicionalno obilježavanje na kaburu u vidu jednog ili dva nišana (gdje je takva praksa) na kojem može biti ispisano ime, ime roditelja, i prezime umrle osobe, datum rođenja i smrti, riječ ”El-Fatiha” ispisana arapskim ili bosanskim pismom, kao poziv da se pred dušu umrloga prouči Fatiha ili neka druga dova. Sva dodatna gradnja na kaburu i oko kabura nije u skladu sa islamskim propisima i našim tradicionalnim načinom uređenja mezarja.

1.    Pitanje: Šta je muslimanu dozvoljeno da stavi kao obilježje nad kaburom svojih merhuma?
Odgovor: Muslimanu je dozvoljeno da stavi uobičajene nišane nad kabur svog merhuma na kojem mogu da budu ispisani gore navedeni podaci.

2.    Pitanje: Da li je dozvoljeno ograđivanje kabura fudamentom?
Odgovor: Nije dozvoljeno, osim navedenoga, podizati betonsku ili neku drugu ogradu oko kabura. Ako postoji opravdan razlog, kao što je npr. Postojanje klizišta ili mogućnost odrona zemljišta i slično, nadležni organ IZ (Medžlis) može donijeti drugačiju odluku iz razloga opravdane potrebe ili nužde.

3.    Pitanje: Da li je muslimanu dozvoljeno da gradi grobnice radi kasnijeg polaganja tijela u njih?
Odgovor: Nije dozvoljeno unaprijed graditi grobnicu u koju će biti pokopana osoba kada umre. Bez dozvole Medžlisa, odnosno džematskog odbora, niko ne može kopati kabur u vakufskom mezarju, a oni neće dati dozvolu bez ispunjenja uvijeta za dženazu i ukop umrlog shodno šerijatskim propisima.

4.    Pitanje: Da li je dozvoljeno donošenje plastičnog i prirodnog cijeća na kabure?
Odgovor: Nije u duhu naše tradicije donošenje cvijeća na kabur, ali nema izričite zabrane, pa se to može tolerisati, posebno ako je u pitanju prirodno cvijeće. Međutim, mnogo bi bilo korisnije bilo i za umrlog i za živog koji to čini da umjesto trošenja novca na cvijeće, za koje nema nikakvog sevapa, ta sredstva usmjeri za uređenje mezarja ili u fond za mektebsku nastavu, stipendiranje siromašnih učenika i studenata i slično. Takve fondove treba formirati pri Medžlisima i podsticati muslimane da ih pomognu svojim donacijama za duše umrlih i zarad vlastitog sevapa.

5.    Pitanje: Da li je dozvoljeno postavljanje slika merhuma na nišane?
Odgovor: Nije dozvoljeno postavljanje slike umrlih na nišane. To je potpuno strano duhu i tradiciji naše vjere. Muslimanima savjetujemo da to ne čine.

6.    Pitanje: Šta se može reći o postavljanju bisti nad kaburom muslimana?
Odgovor: Postavljanje bisti nad kaburom muslimana najteži je od navedenih oblika odstupanja od muslimanske tradicije i običaja vezanih za uređenje mezarja, te se ne može ni u kojem slučaju dozvoliti.

7.    Pitanje: Šta IZ može učiniti da zaštiti mezarja od neislamskih obilježja i na koga spada odgovornost pred Allahom dž.š. za nesprječavanje navedenih pojava na našim mezarjima?
Odgovor: Ovo pitanje s odnosi na nadležne Medžlise, odnosno nadležni organ IZ na teritoriju koju pokriva, budući da je izravno odgovoran za vakufe i mezarja na svom terenu. Obzirom da su mezarja vakufska dobra trebalo bi donijeti okvirni pravilnik o korištenju i uređenju mezarja kojim upravlja IZ u BiH. Smatramo, da bi svaki podnosilac zahtjeva za ukop člana porodice trabao da potpiše izjavu da će poštovati sve šerijatske propise i interne pravilnike organa IZ u vezi opremanja, klanjanja dženaze, ukopa umrlog/e i budućeg izgleda kabura, te da neće poduzimati bilo kakve radove u mezarj bez prethodnog pismenog odobrenja Medžlisa ili džematskog odbora. Na taj način bi se preduprijedili mnogi problemi.

Fetva-i-emin:
Dr. Enes Ljevaković

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • rue Garancière
  • St. Germain
  • Thermopyles by night
  • Ella
  • Baobabs
  • Vaudou
  • Zombi
  • rue Clovis
  • Saint-Étienne-du-Mont

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.