Ramazanski ders

 

Bratstvo je Allahova blagodat i dar koji Allah dž.š, daje iskrenim mu'minima, čistim, bogobojaznim stvorenjima.

Uzvišeni kaže u suri El- Enfal:’ Da si ti potrošio sve ono što na Zemlji postoji ti ne bi sjedinio srca njihova, ali ih je Allah sjedinio, On je zaista silan i mudar.’( El-Enfal, 63)

A u suri Ali Imran: ‘I sjetite se Allahove milosti prema vama kada ste bili jedni drugima neprijatelji, pa je On složio srca vaša i vi ste postali milošću Njegovom, braća.I bili ste na ivici vatrene jame pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava Svoje dokaze da biste na pravom putu istrajali.’(Ali Imran, 103)

Bratstvo je također imanska snaga koja rađa osjećaje ljubavi, poštovanja i međusobnog povjerenja sa svakim onim sa kojim ga vezuje islam, akida, iman i takvaluk.

Ovaj istinski bratski osjećaj proizvodi u mu'minskom srcu najiskrenija uzvišena osjećanja, bez obzira radilo se o zauzimanju pozitivnih stavova (kao što su međusobna saradnja, davanje prednosti, rahmet, opraštanje, otklanjanje nesreće i problema u teškim situacijama, međusobno potpomaganje u slučajevima nemoći i nemogućnosti), ili zauzimanju negativnih stavova što se ogleda u udaljavanju od svega što šteti ljudima, ugrožava njih, njihove imetke, čast i ljudska osjećanja.

Stoga je islamsko bratstvo svojstvo koje je usko povezano sa imanom i bogobojaznošću, jer nema bratstva bez imana niti obrnuto, kao što nema prijateljstva koje nije izgrađeno na bogobojaznosti.

Dokaz za ovu prvu konstataciju su riječi Uzvišenog:’Uistinu su mu'mini braća’ (El-Hudžurat, 10), a za drugu: ‘Tog dana će oni koji su jedni drugima bili prijatelji postati neprijatelji, samo to neće biti oni koji su se Allaha bojali i grijeha klonili.’(Ez-Zuhruf, 67)

Nema sumnje da ako nema islamskog bratstva onda na njegovo mjesto neizostavno dolaze lične koristi i interesi, kao što je sigurno da prijateljstvo bez takvaluka rađa neprijateljstvo i mržnju pri prvom sukobu oko dunjalučkih interesa.

U slučaju da se kod vjernika nađe iman i bogobojaznost, a izostane iskreni osjećaj islamskog bratstva, onda se radi o krnjavom imanu i manjkavom takvaluku. I za ovu tvrdnju imamo argumente u hadisu koji bilježe Buhari i Muslim: ‘Niko od vas neće vjerovati ( imati potpun iman) sve dok svome bratu (po vjeri) ne bude želio ono što želi sam sebi.’

I riječima Uzvišenog:‘Potpomažite se u dobročinstvu i takvaluku, a nemojte se potpomagati u grijehu i neprijateljstvu.’(El-Maide, 2)

Imanska duša u prvom susretu sa srodnom dušom osjeća bliskost i čistotu, te se one sjedinjuju u jedno i ta srca se utapaju u jedno srce, a ljubav pulsira i kola u njihovim venama i ogleda se na njihovim licima. Njihovi odnosi su puni blagosti i pažnje i neizmjernog poštovanja.

S druge strane pokvarena duša koja je izgrađena na zlu ni u kom slučaju ne može se sroditi sa mu'minskom dušom prilikom njihovog susreta zbog toga što se one u osnovi razlikuju i slijede različite puteve.

Na ova značenja je ukazao Vjerovjesnik, s.a.v.s, u hadisu koji bilježe Buharija i Muslim:'Ljudi su poput ruda zlata i srebra (tj. predstavljaju osnove dobra i zla, zavisno od toga za što ih je Allah predodredio), najbolji u džahilijjetu su najbolji u islamu ako shvate i prihvate vjeru. Duše su kao spremni borci, one koje se nađu – zbliže se, a one koje se ne nađu rastave se.

Ovo je, draga braćo, suština istinskog bratstva u ime Allaha, dž.š.

Nakon što su vam postale jasne smjernice, ne preostaje ništa drugo nego da se utopite u međusobnoj ljubavi i bratstvu, da vaša srca okuse ljepotu njenih značenja kako bi bili merhametli jedni prema drugima, a žestoki prema neprijateljima po ugledu na prvu generaciju ashaba, radiallahu anhum,za koje Allah, dž.š, kaže u suri Feth: ‘Muhammed je Allahov Poslanik, a oni koji su sa njim(ashabi) žestoki su prema nevjernicima, a samilosni međusobno.’ (El-Feth, 29)

VRIJEDNOSTI ISLAMSKOG BRATSTVA

Svakako da njegove vrijednosti najbolje možemo izvesti iz Poslanikovih, s.a.v.s, savjeta i uputa koje govore o veličanstvenom mjestu i položaju onih koji se vole u ime Uzvišenog Allaha, dž.š.

1. Lica su im ispunjena nurom (svjetlošću)

Ebu Davud bilježi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: ‘Zaista među Allahovim robovima ima ljudi koji nisu ni poslanici ni šehidi a i jedni i drugi će im zavidjeti na njihovom mjestu kod Allaha, dž.š. Ashabi rekoše: O Allahov Poslaniče, obavijesti nas o njima, ko su oni? Poslanik, s.a.v.s, odgovori:'To su ljudi koji su se radi Allaha voljeli, a među njima nije bilo rodbinskih veza, niti je razlog njihove ljubavi bio imetak koji su obrtali, zaista su njihova lica ispunjena svjetlošću (nurom), biće na uzvišenjima od nura, neće se bojati niti strahovati kada se drugi ljudi budu bojali i strahovali, niti će tugovati kada drugi budu tugovali i žalostili se.”

2. Njima su grijesi oprošteni

Taberani bilježi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: ‘Zaista musliman kada sretne drugog muslimana , pa ga uzme za ruku (rukuje se s njim) grijesi sa njih spadaju kao suho lišće sa grana kada puhne olujni vjetar i oproste im se grijesi makar bili (količinski) poput morske pjene.”

3. Oni su na Sudnjem danu u hladu Allahova Arša

Allahov Poslanik, s.a.v.s, je spomenuo sedam kategorija ljudi koji će biti u hladu Allahovog arša na Dan kada drugog hlada neće biti, a među njima su i dva čovjeka koja su se zavoljela u ime Allaha, dž.š, radi toga se sastali i na tome se rastali.

4.Njih Allah, dž.š, voli

Muslim bilježi da je jedan čovjek posjetio svog ahbaba u drugom mjestu pa mu je Allah poslao meleka ( u liku čovjeka) koji ga upita: ‘Gdje si pošao?’ ‘Idem u zijaret ahbabu u ovom mjestu.’ Melek reče: ‘Da li to radiš radi neke usluge koju mu želiš uzvratiti?’ čovjek odgovori: ‘Ne,već to radim iz ljubavi u ime Allaha prema njemu.’ Melek mu na to reče: ‘Ja sam Allahov poslanik tebi kako bih te obavijestio da te je Allah zavolio radi tvoje ljubavi prema tom čovjeku’.

5. Oni su u Allahovom zadovoljstvu i Džennetu

Tirmizi bilježi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: ‘Ko obiđe bolesnika ili posjeti svga brata kojeg voli radi Allaha pozove ga pozivač koji kaže: Dobar li si i neka je ugodan tvoj odlazak i spremio si sebi mjesto u Džennetu’.

6. Oni okuse slast imana

Buharija i Muslim bilježe sljedeći hadis:'Ko bude imao troje osjetiće slast imana: da mu Allah i Njegov Poslanik budu draži od svega ostalog, da voli čovjeka samo radi Allaha i da mrzi da se vrati u kufr nakon što ga je Allah iz njega izbavio kao što mrzi da bude bačen u vatru’.

ŠARTOVI (USLOVI) ISLAMSKOG BRATSTVA

1.Da bratstvo bude zaista iskreno i radi Allaha, dž.š, a tako može biti samo ako se odreknemo ličnih interesa nakon čega bratstvo daje svoje plodove

2.Da bratstvo bude povezano imanom i takvalukom jer mu'min bira za ahbabe i prijatelje samo čestite i bogobojazne vjernike.

Tirmizi bilježi sljedeći hadis:’ Druži se samo sa mu'minom i neka samo bogobojazan jede tvoju hranu’.

Ebu Davud i Tirmizi bilježe hadis: ‘čovjek je vjere svoga prijatelja, pa neka gleda s kim se druži.’

Naš narod kaže: S kim si takav si. Kada se bratstvo izgradi na tako čvrstim temeljima ono bude poput čvrstih planina i jakih građevina koje ne može ništa uzdrmati niti poljuljati.

3.Da se prijatelji u tom bratstvu pridržavaju islamskog puta, metoda, zakona, i propisa na taj način što će se oni koji se vole radi Allaha pridržavati Allahovog zakona – šerijata. U tom je i razlog zašto su ashabi prilikom rastanka učili suru El-Asr, zatim su se selamili i rastajali, što znači da su se zavjetovali na pridržavanje islamskog puta i života, iskrene vjere i dobrih djela, preporučivanja istine i sabura i rada za islam. Stoga je imam Šafi'i svojom oštroumnošću dokučio vrijednost ove sure za koju ja rekao:'Da ništa drugo nije objavljeno osim sure El- Asr, bila bi dovoljna ljudima.’

Neka svako od nas draga braćo bude Kur'an pretočen u praksu, negovo ponašanje i ahlak u skladu sa njegovim principima i normama, jer je iman izgovaranje jezikom, potvrda srcem i praktična primjena djelima.

4. Da bratstvo počiva na međusobnom upućivanju savjeta i da to bude radi Allaha i Njegovog zadovoljstva, što znači da svaki brat bude ogledalo drugom bratu. Allahov Poslanik, s.a.v.s, je rekao: ‘Vjera je savjet….’

Šta nam je činiti ako brat odbija savjet i opominjanje i ustraje u griješenju? Treba da ga ostaviti i ne obraćati pažnju na njega dok se ne vrati istini i pravom putu, a ako ustraje u grijehu potrebno ga je zauvjek napustiti, jer je to znak jakog imana (Ovo se odnosi na situaciju kada će takav metod najbolje djelovati na osobu da se pokaje i povrati vjeri. ).

Argumenti za to su u hadisu koji bilježi Taberani: ‘Najjača imanska veza je: prijateljstvo i potpomaganje u ime Allaha, neprijateljstvo u ime Allaha, ljubav u ime Allaha, i mržnja u ime Allaha.’

Buharija u poglavlju koji je nazvao ‘Šta je dozvoljeno od ignorisanja onoga koji zgriješi’, kaže:’ Kada je Ka'b izostao iz bitke na Tebuku kaže da je Poslanik s.a.v.s. zabranio sve vidove kontakta sa njima 50 noći, tako da mu je zemlja iako je prostrana postala tijesnom, niko od ljudi nije sa njima pričao, pozdravljao ih, ili sa njima sjedio, sve dok Allah nije spustio ajete u kojima prihvata njihovo pokajanje.

Također je Poslanik, s.a.v.s, ignorisao svoje žene čitav mjesec dana radi nekih šerijatskih prijestupa koje su počinile, kako bi to bila kazna i odgojna mjera za njih.

Sujuti bilježi da je Ibn Omer, r.a, ignorisao do smrti svog sina koji je odbio da se pridržava hadisa koji prenosi njegov otac , a radi se o sljedećem hadisu ( ‘Ne sprečavajte vaše žene da idu u džamije, a njihove kuće su bolje za njih,’ tj. za obavljanje namaza)

Ignorisanje brata, oca ili nekog rođaka koji je ateista ili odmetnik od Allahove vjere je također ono što zahtijeva iman, jer Uzvišeni kaže: ‘Ne treba da ljudi koji u Allaha i u onaj svijet vjeruju budu u ljubavi sa onima koji se Allahu i Poslaniku Njegovu suprotstavljaju, makar im oni bili očevi njihovi, ili sinovi njihovi, ili braća njihova, ili rođaci njihovi…’ (El-Mudžadele, 22)

Islam smatra vezu islamskog bratstva iznad svih ostalih veza.

5.Da bratstvo bude potpomaganje u sreći i nesreći, tako da brat sudjeluje u radostima svog brata kao i u njegovoj žalosti.Ako je potpomaganje među muslimanima obavezno, onda je još obaveznije kada se radi o onima koji se vole i koji su braća u ime Allaha, dž.š. Allahov Poslanik, s.a.v.s, je rekao: ‘Musliman je brat drugom muslimanu, ne čini mu nasilje, niti ga napušta. Ko pomogne svom bratu Allah će njemu pomoći. Ko od brata otkloni nedaću, Allah će otkloniti jednu od nedaća Sudnjeg dana. Onaj ko prikrije sramotu muslimana Allah će njegovu pokriti na Sudnjem danu.’

Braćo u islamu! Kada vaše bratstvo bude iskreno i radi Allaha i bude povezano iskrenom vjerom i bogobojaznošću i kada to bratstvo bude počivalo na međusobnom savjetovanju i potpomaganju u sreći i nesreći, onda će ono biti jako, poput planine, blistavo kao sunčeva zraka, nepoljuljano smjenama dana i noći.

NAČINI I METODE ZA PRODUBLJIVANJE BRATSKIH ODNOSA I VEZA

Obavijesti brata kojeg voliš u ime Allaha, dž.š, o svojoj ljubavi prema njemu

Traži od brata da te spominje u hajr dovi

Bilježe Tirmizi i Ebu Davud od Omera ibn Hattaba, r.a, da je tražio od Poslanika, s.a.v.s, dozvolu za umru, pa mu je rekao: Ne zaboravi nas spomenuti u dovi !

A Muslim bilježi sljedeći hadis:'Nema niti jednog roba koji uči dovu za svoga brata kada to niko ne vidi, a da melek ne kaže: I tebi pripada isto što moliš za svog brata’.

Nasmiješi se prilikom susreta sa bratom

Bilježi Muslim od Ebu Zerra da je Poslanik, s.a.v.s, rekao: ‘Ne potcjenjujte ništa od dobra pa makar makar se radilo o tome da prilikom susreta dočekaš brata vedrog i nasmijanog lica’.

Požuri da se rukuješ s njim

Obiđi i zijareti brata kada za to imaš priliku

čestitaj mu na njegovim uspjesima i time ga obraduj

Najbolje je da se pridržavaš prigodnih dova koje su došle u predajama od Poslanika, s.a.v.s.

U prigodnim situacijama i susretima pokloni mu hediju (poklon) jer Allahov Poslanik kaže: ‘Dajite jedni drugima, poklone zavoljećete se!'(Buhari u djelu ‘El-Edebul-mufred’, Bejheki i drugi.)

Pokloni veliku pažnju pomaganju svom bratu

Muslim od Ebu Hurejre bilježi sljedeći hadis:’ Ko od mu'mina otkloni kakvu nedaću na ovom svijetu Allah će ukloniti njegovu na Sudnjem danu, ko olakša onome koji je u teškoj situaciji Allah će njemu olakšati na dunjaluku i Ahiretu, ko pokrije mahanu muslimana Allah će pokriti njegovu na dunjaluku i Ahiretu. Allah pomaže svome robu sve dok rob pomaže svom bratu’.

PRAVA NA KOJIMA POČIVA ISLAMSKO BRATSTVO

OPČA PRAVA:

1. nazivanje selama
2. uzvraćanje selama
3. obilazak bolesnog
4. praćenje džennaze
5. odazivanje na poziv
6. riječi Allah ti se smilovao (jerhamukellah) za onoga koji kihne i kaže hvala Allahu (elhamdulillah)
7. ako ga zakune Allahom, da mu to ispuni
8.pomaganje onoga kome je nanesena nepravda
9. prihvatanje savjeta
10. uklanjanje nesreće
11. pomaganje onome koji je u teškoj situaciji
12. pokrivanje mahana
13.klonjenje ezijećenja (zavidnosti, mržnje, nepravde, obezvređivanja)

POSEBNA PRAVA

Zabrana ignorisanja više od tri dana ako je uzrokovano razlozima lične prirode.

Bilježe Buhari i Muslim od Ebu Ejjuba da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: Nije dopušteno muslimanu da ignoriše svoga brata više od tri noći, sreću se, a jedan drugom leđa okreću. Najbolji od njih je onaj ko prvi selam nazove.’ Vidjeli smo da je dozvoljeno ignorisanje i više od tri dana ako je ono radi vjerskih razloga, ali Ebu Derda, Ibrahim en-Nehai i Gazali smatraju da to nije dozvoljeno.

Gazali veli:’ Ako prekinemo vezu sa našim bratom izgubili smo priliku i šansu da ga vratimo na pravi put, jer mi smo njemu oslonac koji ga podiže kada se spotakne i padne. Dužnost je pomagati bratu u slučaju materijalnih problema, a nedostatak vjere je veća katastrofa od nedostatka imetka, stoga je i pomagati ga, u slučaju nedostatka vjere preče i obligatnije.

Svakako da se to ne odnosi na zadrtog griješnika, bestidnika koji odbija svaki dobronamjeran savjet, njega treba ignorisati, kako je predhodno rečeno.

Aktivno doživljavanje osjećaja bratstva.

Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao je: ‘Primjer vjernika u njihovoj međusobnoj ljubavi, samilosti i senzibilitetu je kao primjer jednog tijela, ako jedan njegov organ oboli ostali dio tijela izložen je temperaturi i nesanici.’

Evo nekih primjera iz života dobrih prethodnika koji slikovito prikazuju jačinu međusobne ljubavi, povjerenja i bratstva u ime Allaha, dž.š.:

Ali ibn Husejn upitao je jednu grupu okupljenih ljudi: ‘Da li vi imate običaj uzeti od imetka svog brata, čak i bez njegovog dopuštenja. Oni odgovoriše : Ne! Onda niste moja braća, reče Ali.’

Jedan od prethodnika je rekao: ‘Ako zatražite od svog brata novac, pa on rekne: a šta ćeš uraditi s njim, nestalo je bratstva.’

Mesruk je imao veliki dug, a njegov brat Hejseme također je bio dužan, pa je otišao Mesruk i izmirio Hejsemov dug, a Hejsem njegov, a da ni jedan od njih dvojice nije znao za postupak drugog.

Prikrivanje mahana, grešaka i negibećenje, te davanje i primanje savjeta

-treba znati da čovjek, koliko god bio dobar vjernik, ostaje insan i griješi, ali vjernik se kaje i vraća istini kada pogriješi. Allahov Poslanik, s.a.v.s, je rekao: ‘Svaki čovjek puno griješi, a najbolji su oni koji se mnogo kaju.’

Treba također znati da je praštanje bratu jedna od osobina plemenitih ljudi, jer onaj koji je spreman da oprosti zaslužio je nagradu Uzvišenog Allaha, dž.š, obećanu u sljedećem ajetu: ‘A onaj ko oprosti i izmiri se, njega će Allah nagraditi’ (Eš-Šura, 40)

Isto tako, treba se strpiti i osaburiti ako se s njegove strane desi kakva greška ili ezijet, jer je u tome veličina ahlaka i u tome se očituje milost ( rahmet) prema drugom bratu.

Nakon učinjene greške brata smo dužni savjetovati nasamo, naređivati dobro a odvraćati od zla jer na tome počiva šerijat.

Izraelćiani su prokleti radi napuštanja te obaveze naređivanja dobra, a odvraćanja od zla:’Jezikom Davuda i Isa'a, sina Merjemina prokleti su oni od sinova Israilovih koji nisu vjerovali, zato što su se bunili i uvijek granice zla prelazili. Jedni druge nisu odvraćali od griješnih postupaka koje su radili. Ružno li je , zaista to kako su postupali.’ (El-Maide, 78,79)

Ako sva ova prava i obaveze budu ispoštovane, nema sumnje da ćemo imati jaku, prosperitetnu i zdravu zajednicu.

Ashabi i tabi'ini sproveli su u djelo ideju islamskog bratstva jer su uzeli Kur'an i sunnet za uputu i svijetlo, živeći u društvu čija je pravila i uputstva prvi sprovodio u djelo Allahov Poslanik Muhammed, s.a.v.s. Najbolji primjer za to je bratimljenje muhadžira i ensarija i njihovo međusobno potpomaganje, ljubav i bratski odnosi koji su dostigli svoj vrhunac u požrtvovanju i humanosti.

Neprijatelji muslimana uspjeli su da ostvare svoj zlokobni cilj u ovom stoljeću: da podijele i zavade muslimane, podijele ih na mnoge državice koje se neprijateljski odnose jedne prema drugima. Podijelili su ih različiti ciljevi, ideologije, interesi, slijeđenje strasti i prohtjeva. Oni lutaju besciljno, oni su poput bujice, ali takva situacija i stvarnost, inša-Allah, neće dugo potrajati, jer mora doći do buđenja generacija muslimana koje će voditi islam i njegovi principi zasnovani na Kur'anu i sunnetu, koji će imati svoju jedinstvenu državu, u kojoj će se suditi po šerijatu, Allahovom zakonu. Islamski narodi moraju se osloboditi tirana, zulumćara i ateista putem stalne borbe i džihada, tada će se veseliti vjernici Allahovoj pomoći, a On pomaže koga hoće.

PLODOVI BRATSKIH ODNOSA

Ostvarenje jedinstva i čvrstine islamskog ummeta

Jer, veza koja je izgrađena na naciji, porijeklu, pripadnosti nekom plemenu, porodici ili radi prolaznih, sitnih interesa , takva veza je slaba i džahilijetska.

Dokaz za to je sljedeći ajet: ‘Reci: Ako su vam očevi vaši i sinovi vaši i braća vaša i žene vaše i rod vaš i imanja vaša koja ste stekli i trgovačka roba za koju strahujete da neće prođe imati i kuće vaše u kojima se prijatno osjećate- miliji od Allaha i Njegova Poslanika i od borbe na Njegovom putu, onda pričekajte dok Allah svoju odluku ne donese. A Allah griješnicima neće ukazati na pravi put.’(Et-Tevbe, 24)

Jedina veza koju musliman priznaje i za koju se bori je akidetska veza.

Kada je Allahov Poslanik upitan o pristrasnosti ( asabijjetu) rekao je: ‘Da pomogneš svoj narod u nasilju ‘( kada čini nasilje drugima)

Još je rekao:’ Islam je uklonio od nas poniženje porijeklom; Ebu Leheb je amidža Allahovog Poslanika ali je u vatri, a Selman Farisi nije od roda Poslanikovog ali je prihvatio istinu.’

Pravilo koje se ovdje primjenjuje je sljedeće:‘Najpočašćeniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji’ (El-Hudžurat, 13)

Od plodova bratstva je i širenje islamske kulture, nauke i civilizacije jer svi muslimani u tome učestvuju, bez razlike na naciju , jezik, boju kože itd.

Od plodova bratstva je i međusobno pomaganje, jer musliman, kada osjeća da ga njegov brat neće napustiti u nevolji niti ga poniziti, i kada osjeti da njegov brat voli njemu kao što voli i sebi, da je on dio jednog tijela koji zajedno osjeća i proživljava sve okolnosti i situacije, tada će muslimani povratiti snagu i ponos koju su izgubili.

Gospodaru, Na Pravi put nas uputi, na njemu nas učvrsti, ubrzaj svoju pomoć i pobjedu.

 Amin!

Add comment

HOTEL bm

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.