STRATEGIJA BOÅ NJAČKE POLITIKE U PRIJEDORU!?

(Piše: mr.Sanel Jakupović)

Polazna pretpostavka za formulisanje naslova ovog teksta dovodi se, u prvom redu (ali ne i isključivo), za postojanje problema bošnjačkog nacionalnog bića u opštini Prijedor. Postojanje problema je direktno uzrokovano, u Haškom tribunalu dokazanim, ratnim i zločinima protiv čovječnosti koji su počinjeni u opštini Prijedor nad pripadnicima bošnjačkog naroda u periodu od 1992. do 1995. godine, te postojanjem činjenice da je trenutni model državnog i društvenog uređenja Bosne i Hercegovine baziran na, isključivo, etničkom konceptu kao osnovnoj determinatni, koja je, prema meni, neprihvatljiva za trajni opstanak države Bosne i Hercegovine.

Moja je pretpostavka da sadašnji model uređenja Bosne i Hercegovine ne može da stvori pogodno tlo za konstituisanje značajnog oblika građanskog koncepta društva u nižim administrativnim jednicama države, tj. u opštinama kao osnovnim ćelijama društvene zajednice.

Kao dokaz za potvrđivanje ove pretpostavke navodim tezu da takozvani ”konstitutivni narodi” u Bosni i Hercegovini različito gledaju na koncept društvenog i državnog uređenja Bosne i Hercegovine, imajući u vidu činjenicu da na društveno-političkoj sceni i dalje vladaju i traju ciljevi takozvanih “ratnih koncepata” Bošnjaka, Srba i Hrvata.

Prema ovoj teoriji, Bošnjaci zagovaraju, uglavnom, „građanski“ koncept  uređenja države i društva, tj. Bosnu i Hercegovinu posmatraju kao trajnu determinantu, čije uređenje trebaju ravnopravno određivati, isključivo, svi građani na cijelom njenom teritoriju, državu ravnopravnih naroda i građana, sa nižim administrativnim jednicama (regijama-srednji nivo organizacije) koje neće biti primarno zasnovane na etničkom konceptu, nego i na principima  geografske, saobraćajne, ekonomske i kulturne povezanosti.

Iako bošnjački politički predstavnici isključivo polaze od ovih pretpostavki o uređenju Bosne i Hercegovine, u strategiji i operativnom djelovanju ne dokazuju na najefikasniji način takvu orjentaciju, jer nema sistemskih aktivnosti na realizaciji ključnih strategija za regeneraciju Bosne i Hercegovine u kojoj će biti moguće provesti građanski koncept, kao što je, naprimjer, strategija povratka iz Aneksa VII Daytonskog mirovnog sporazuma.

Politički predstavnici srpskog naroda iz entiteta Republike Srpske prihvataju Bosnu i Hercegovinu, isključivo i jedino, kao državu u kojoj će moći biti osiguran trajan oblik uređenja entiteta Republike Srpske sa takozvanim “građanskim entitetskim konceptom sa dominacijom srpskog naroda”, koji će biti uključen u konstituciju zbira takozvanih “građanskih entiteta” (federalnih jedinica), a to je država Bosna i Hercegovina.

Prema ovoj teoriji, svaka i(ili) nijedna odluka u Parlamentu Bosne i Hercegovine neće moći biti donijeta bez saglasnosti jednog od entiteta, u zbiru “entitetskih građanskih glasova”, što, drugim riječima, predstavlja otvoren poligon za opstrukcije i trajnu disoluciju Bosne i Hercegovine sa zagarantovanim ustavnim mehanizmima za provođenje takve disolucije i, neželjeno, nestanak države Bosne i Hercegovine.

Politički predstanici hrvatskog naroda u Bosni i Hercegovini nalaze se u procjepu uticaja i nemaju jasnu definiciju Bosne i Hercegovine, već su u koliziji između određenih elemenata građanskog koncepta po modelu koji zagovarju bošnjački politički predstavnici i, bliže, etničkog koncepta po modelu koji zagovaraju politički predstavnici srpskog naroda iz Republike Srpske, a koji im osigurava formiranje zasebnog entiteta (federalne jedinice) u varijanti trajnog entiteskog (federalnog) uređenja države BiH.

Ovakav poligon koncepata je u istom obliku i intenzitetu prenesen i institucionalizovan u nižoj državnoj administrativnoj jedinici – opštini, te se prema ovom modelu i odvija cjelokupno funkcionisanje sistema u opštini.

U opštinskom parlamentu Prijedora se odvijaju rasprave i donose odluke, koje su većinom zasnovane na gore definisanim koncepcijama etniciteta.

Budući da državno i društveno uređenje Bosne i Hercegovine označavam prema gore opisanim modelima i konceptima, može se zaključiti da u opštini Prijedor, u ovom trenutku, nema uslova za primjenu koncepta koji zagovaraju, uglavnom, bošnjački politički predstavnici, jer ne postoji kritična masa građana (u kvanitativnom i kvalitativnom smislu – uključujući i opštinske parlamentarce) koji prihavataju koncept države ravnopravnih naroda i građana.

Koncept države ravnopravnih naroda i građana, prema mojoj teoriji, je realno izvodiv jedino prema modelu stvaranja kritične mase građana koji će u Bosni i Hercegovini širiti ideje u kojima primarni suverenitet u ostvarivanju prava neće biti predodređen za isključivo Srbina, Bošnjaka ili Hrvata, nego za građanina Bosne i Hercegovine, srpske, hrvatske, bošnjačke nacionalnosti. Trenutno su, prema meni, i nažalost, Bošnjaci “baza” (temelj) koji nema predrasuda niti rezervnih varijanti za izvođenje koncepta Bosne i Hercegovine ravnopravnih naroda i građana, te, prema tome, i uticaj ideja koje promovišu ovaj koncept je izvodiv ako Bošnjaci i uticajno kvantitativno učestvuju u kreiranju, prvenstveno, političkih odluka koje će biti zasnovane na ovim ideologijama.

Prema tome, potrebe i zahtjevi tzv.”konstitutivnih naroda” u Prijedoru su dijametralno različiti u odnosu na koncept društvenog i državnog uređenja, ali također i u odnosu na ostale faktore kojima se onemogućava potpuna (optimalna) regeneracija lokalne zajednice Prijedora, jer npr., nisu iste potrebe Bošnjaka, Hrvata i Srba kada je u pitanju povratak i obnova, zapošljavanje, izgradnja spomen obilježja iz prethodnog rata, opšta karakterizacija ratnih dešavanja u opštini Prijedor, itd.

Političke partije u kojima učestvuju predstavnici Bošnjaka u opštinskom parlamentu Prijedora, kao i brojne nevladine organizacije pokušavaju i djelimično uspjevaju (naravno uz saradnju sa srpskim političkim predstavnicima i uz mentorstvo međunarodne zajednice) regenerisati ratom uništenu lokalnu zajednicu, ali uz ogroman napor u kome dolazi do tzv.”zamora materijala”, tj. gubljenja progresivnih snaga-ljudskih resursa, koji se i pored ogromnog optimizma i volje obeshrabruju pred “zidom argumenata sile” kao ustoličene trajne kategorije, od koje, prema ”nekima”, treba početi ”novi početak života” u Prijedoru.

Stoga i povod za ovaj tekst nije pokušaj “silovanja” koncepta građanske Bosne na uštrb etničkog (čitaj bošnjačkog) koncepta, već isključivi povod za kategorizaciju ovog teksta kao ”strategije bošnjačke politike u Prijedoru” predstavlja potreba da se ostvare ciljevi koji će i u ”dovoljno uticajnom” kvantitetu i kvalitetu biti temelji izgradnje i prohodnosti građanskog koncepta Prijedora.

U trenutnim uslovima, većini Srba u Prijedoru nije prihvatljiv nikakav koncept Prijedora i Bosne i Hercegovine po građanskom modelu, nego isključivo po nacionalnom, a kategorizacija bilo koje organizacije (uključujući i političke partije) sa prefiksom ”bosanski” ocjenjuje se kao isključivi jednonacionalni pokušaj Bošnjaka da kao većina ”majoriziraju” ostala dva naroda u BiH.

Stoga, „nejasni bosanski koncept“ koji se u trenutnom obliku nudi od strane predstavnika političkih partija u kojima učestvuju Bošnjaci, prema mom dubokom ubjeđenju, nije realan i dugoročno održiv za opstanak i unapređenje stanja bošnjačkog naroda u Prijedoru i cijeloj Republici Srpskoj.

Nasuprot tome, ”koncept bošnjačkog jedinstva” trebao bi da obezbijedi koherentnost u djelovanju i sveopšte jedinstvo Bošnjaka, u kome će sve progresivne snage (političke partije, kulturna i vjerska zajednica, civilno društvo, poduzetnici, akademska zajednica, omladina, itd) bošnjačkog naroda u Prijedoru i dijaspori utvrditi jasnu viziju i strategiju bošnjačkog naroda u izvođenju zajedničkog, i za Bošnjake konačnog i jedinog trajnog koncepta Bosne i Hercegovine kao države ravnopravnih naroda i građana, te koji će tako utvrđenu strategiju putem izvodivih ciljeva i realizacijom aktivnosti u projektovanom vremenskom okviru ugrađivati u uništeno i degradirano „građansko“ tkivo Prijedora (i Bosne i Hercegovine).

U izvođenju ovako zamišljenog koncepta nisu potrebne nikakve krupne intervencije bilo kojeg vanjskog faktora (međunarodne zajednice, vlada u BiH, opštinske administracije, i sl.), nego se radi, isključivo, o volji i visokom stepenu svijesti i organizacije Bošnjaka u ostvarivanju trajnog koncepta budućnosti za vlastitu i buduće generacije građana koji se osjećaju kao Bosanci i Hercegovci u smislu ispoljavanja državne pripadnosti, a isto tako, i ne manje važno, kao Bošnjaci, Srbi, Hrvati, Romi kao pripadnici nacionalnog kolektiviteta ili kao katolici, muslimani, pravoslavci, jevreji u smislu vjerske pripadnosti.

Za izvođenje prethodno navedene koncipirane strategije potrebno je provesti dva ključna- strateška cilja bošnjačkog naroda, a to su (1) masovni izlazak na izbore i (2) investiranje kapitala prijedorske dijaspore u Prijedor.

Prvim ciljem postići će se stabilizacija i rast političkog uticaja Bošnjaka, između ostalog, i u smislu širenja „građanskog koncepta“, a drugi cilj zaustaviti će tendencije iseljavanja stanovništva kao ”baze svih baza”, te stvoriti novo zapošljavanje koje će ostvariti ostanak i opstanak ljudi u Prijedoru, kao i značajniji  povratak stanovnika iz dijaspore.

Sadržaj koji se nudi u obliku  nedovoljno razrađenog, tj. „nejasnog bosanskog koncepta“, bez ovih ciljeva ili sa “maglovito” definisanim ciljevima, prema meni, ne može ostvariti jednakim intenzitetom i u realnom vremenu regeneraciju Prijedora kao bosanskog grada „građanskog koncepta“, niti regeneraciju ratom uništene bošnjačke zajednice Prijedora koja nije jasno utvrdila vlastiti cilj.

U Prijedoru, septembra 2008.godine

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • l'oranger
  • bouquet au poisson
  • Selma aux bouteilles
  • les oranges
  • Degli aux fruits
  • verres à thé
  • la semelle d'Hermès trébuchant
  • carcasse
  • Béchir, Jamel près du point d'eau du puit à sec

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.