nido2 piše:
Vrijeme ne teče bez prekida. Njegov tok bi se mogao opisati kao relativno sinkronizirani niz sličica, koje su neovisne jedna od druge i koje zajedno mogu funkcionirati tek kad ih se stavi na traku, zamota preko koluta i zavrti.
Onaj tko sličice slaže na film svjestan je da se radi o nizu pojedinačnih slika, ali gledatelj ima privid konstantnog i neprekinutog toka.
Tako i mi, živeći ovaj svoj život, dakle, krećući se jednosmjerno, od materinog trbuha, prema mezarlucima, imamo privid da između pojedinih scena ne postoji praznina i zaboravljamo da je i najveća rijeka zapravo sastavljena od kapi, samo što je njihov razmak zanemariv, a struja prebrza, pa smo skloni ignorirati njihovu osobnost. Spoznaju da stvari stoje baš ovako i nikako drugačije, dugujemo, naravno, znanstvenicima, a potom i umjetnicima.
Znanstvenici su došli na svoje, kad je ovakvo promišljanje na stvari, još početkom XX stoljeća, kad su Max Planck, Einstein i ostali, skuzili da Newtonova, kartezijanska mehanika nije mogla objasniti baš sve i da u subatomskom svijetu nije mogla objasniti ništa, kao što je postajala upitna i kad su stvari dosezale brzine, približne brzini svjetlosti.
Događaji su “najednom” postali ovisni o promatraču i načelno nepredvidivi. Filozofija je baš na tom mjestu na vremenskoj osi, dakle na prijelomu XIX i XX stoljeća postala nekompetentna i impotentna, a da bi i dalje mogla nagovještavati budućnost ljudske spoznaje.
Njezini alati, kojima je, sve do tada, dakle do rađanja kvantne slike svijeta, mogla objašnjavati neke pojavnosti, a i naslućivati što slijedi nadalje, postali su nedostatni i nesavršeni. Znanja filozofa su postala nedostatna da utiru daljnje prtine u snijegu i oni su se morali maknuti da fizičari i matematičari prođu ili su, ako su i dalje htjeli biti znanstvena avangarda, morali i sami stupiti u svijet kvantne mehanike i matematike, koju je ona iznjedrila.
Bio je to strašan udarac za filozofe i oni su nestali s planeta, poput dinosaurusa ili su se putem ponižavajuće simbioze utopili u fizičare, matematičare i genetičare. Vjerujem da je ta iznuđena transformacija normalna i prihvatljiva, koliko je normalno i prihvatljivo da iz izmeta i truleži niče mirisavo cvijeće i jestivo voće. Svako nestajanje hrani neko nastajanje i tu se nema što prigovoriti, već samo konstatirati.
Kako je umjetnost reagirala na izvrtanje fizikalnog svijeta naglavce!? Da li se je snašla u tome i da li je nastavila svojim putem ili se i sama posula pepelom!? Je li i ona umrla!? U što se pretvorila umjetnost na pragu kvantnog doba!?
Jedini zakon, koji bi se mogao primijeniti, skoro pa na sve umjetnike, može stati u jednu jedinu riječ: sloboda, a ona isključuje bilo kakvo robovanje unaprijed zadanim formama i prokušanim šemama i motivima.
Traženje novih kutova gledanja, novog izraza i fascinacije, novih motiva, uključivanje podsvijesti i istraživanje neistraženog, ugrađeni su u sam kod umjetnosti. Umjetnost pozdravlja novotariju i grozi se povratka na isprobane recepte, nitko više ne želi slikati “Mona Lisu” ili “Noćnu stražu”, kipari već odavno ne slijede Michaelangela, niti Rodina, kao što ni pisci ne oponašaju Puškina ili Ljermontova.
To ne znači da su ih prestali respektirati, ali svakako nam daje shvatiti da svijet ne treba njihove klonove, već nastavak niza.
More je nepregledno i umjetnici uvijek teže pronaći svoj otok i za razliku od običnih smrtnika, klonu se poznate obale. Oni, kojima je u najvećoj mjeri stalo do samosvojnosti i koji se ne boje nerazumijevanja i neprihvaćanja, jer su sigurni u sebe i svoje nadahnuće, a kojima i to ogromno more izgleda već istraženim, okreću se transcedenciji, meditaciji i nastoje sastrugati još koji sloj sa svoje podsvijesti i podastrijeti te, samo njima razumljive, zakopane slike, širokoj publici ne bi li netko iz mase osjetio onaj “buć”, haiku pjesnika, kad žaba skoči s lopoča u baru.
Umjetnost teži univerzalizirati osobnu percepciju i time širi granice naše osjetilnosti i otkriva veze među nama, kojih nismo bili svjesni.
Na ovom mjestu sam već duboko svjestan kako i moji najveći fanovi nestrpljivo otpuhuju, gunđajući:”Ma, Nido, hajde već jednom odvali, što si to htio reći za Mensura!”
Pošto su svi umjetnici ovisni i o publici i o kritici i sam sam sklon, katkad uvaljivati se niskim strastima, pa ću vam popustiti, iako bi najradije još malo pametovao. Ako mi je ikakav izgovor morat’ ćete se vraćati na ovo gore napisano, ako vam je stalo znati što je to pisac htio rećiJ
Mensur!!!
Impozantno je to što je naš, impozantno je to što je mlad, zgodan, vrhunskog obrazovanja, impozantno je to je što smo obojica dobar dio života bili podjednako udaljeni od Krkića, a sad smo podjednako udaljeni od Frankfurtha, valjda, i na kraju, a nikako ne i najmanje važno, rekao bih da sam zaljubljen u njegove slike i da sam ih, ono što mi je bilo dostupno, dugo, dugo gledao i pokušao se ubaciti u svijet našeg komšije, kojemu su muze tako očito sklone!
S obzirom da su nam u trenutku, kad ćete možda čitati ovaj text (ovisi o našem prestorgom uredniku Švabi, al’ računam na ramazanski rahmet), dostupne samo one tri slike s naslovnice, reći ću nešto o njima, odnosno o dojmu, koji su na mene ostavile.
Ja, nipošto, nisam dovoljno educiran govoriti o ovoj zahtjevnoj materiji i volio bih da se uvaži tužna činjenica da sam ja samo fan, a ne nikakav povjesničar umjetnosti, no barem ću reći baš ono što mislim, a ne nekakav očekivani i isfurani klišej.
Dakle, “triptih”, kojem svjedočimo na naslovnici, već na prvu, budi moju radoznalost, a ogromna je snaga radoznalosti!
Za one, koji još ne znaju, na radoznalost je najlakše uloviti curu, a i Nobelovu nagradu, bogme!
Neću govoriti niti o tehnici, korištenoj na tri slike uz Daalovu priču, ali rekao bih da se radi o “ulju na platnu”, a ni u to ne mogu biti siguran ovako iz druge ruke, no to ionako nije predmet mojeg interesa, jer na kraju krajeva i nisam dovoljno educiran da bih raspredao o slikarskim tehnikama, no kad su u pitanju motivi, tu stvari stoje donekle drugačije i imam pravo drobiti o mojem viđenju slike, koliko me volja, pa ću ga, lajav kako jesam, naravno iskonzumirati i ovaj put, iskreno se nadajući da će ova lamentacija pomoći, a ne odmoći našem umjetniku.
Za tehniku, samo još to da sam svjedočio uživo izložbama etabliranih majstora, kakvi su Mujadžić, Berber, Murtić itd i da je već na prvu očito da naš majstor svoju virtuoznost može mirno prisloniti uz njihovu.
Smećkastocrveni ambijent je moju podsvijest asocirao na neki misteriozni krajolik, a upotrijebljene boje mogle bi predstavljati Marsov pejsaž, ali isto tako i zemlju ispunjenu oksidima željezne rudače, tako prisutnu u okružju rudničkih jama u kojima su završili ostaci naših najmilijih, u vrijeme kad su zlotvori zamišljali da je moguće sakriti mrtve.
Svjetlija mrlja bjeline, koja dominira prvom slikom, govori mi kako je njihova težnja bila uzaludna, jer fosfor iz kostiju stvara upravo suprotan efekat onome od željeznih oksida, te kontrast koji izaziva daje naslutiti promjenu krajolika izazvanu vanjskom intervencijom.
Uloga prve slike je da se zapitamo, što je to ispod i da nam se u svijesti pođe stvarati lepeza mogućnosti i razriješenja tog misterija. Normalno je da je svakoga od nas slika odvela u drugom pravcu, a normalno je što se nekima skoro poklopilo, već smo rekli da je to uvjetovano našim promatračkim mjestom i nabojem, pa i našim predrasudama.
Druga slika nije, kako bi se logički pomislilo, naslijedila prvu, već joj je prethodila. Na njoj su djetinje nevine oči otvorene, ali ugašene, što nam daje znati da iza njih ne stanuje više duša onoga, kome su pripadale i da su sva pitanja i dileme ostala nama koji smo još tjelesni i živi.
Okolni ambijent počinje usisavati, sažimati i prihvaćati to tijelo. Možda je umjetnik vidio samo hrpu trulog lišća, koje ga je asociralo na lice čovjeka, kako nas katkad oblaci asociraju na janjce ili propete konje. Slike podsvijesti su često stvarnije od onih koje nazivamo “stvarnima”, samo su na drugoj strani spektra i ne opažamo ih očima, već receptorima, lociranim na sivoj kori mozga. Te slike ne možemo fotografirati, a umjetnik im pribjegava želeći proširiti svoj i naš opažajni prostor ili, jednostavno, bježeći od već viđenih i istrošenih motiva, jer za ove može biti siguran da pripadaju samo njemu, a svima ostalima ostaje samo slutnja.
Zato se ja i ne bojim da ću tu sliku krivo prosuditi, jer moja prosudba pripada samo meni, pa i ne može biti pogrešna. Slika postiže svoj cilj, onoga časa kad pođemo nagađati o njezinim motivima i kad, služeći se alatima i kompetencijama, koje su nam na raspolaganju, pođemo razmatrati njezinu pozadinu i tražiti joj mjesto u našem poimanju svijeta. Cilj umjetnosti mora biti ta interakcija između izloška i promatrača.
Na trećoj slici koja to nije i kronološki, ne gledaju nas više ni mrtve oči, a tijelo se oslobađa još jednog svog pokrova i navlači onaj od okoliša. Ništa se ne mijenja tako sporo i nepovratno poput prirode same, ma kakva bila vanjska djelovanja na nju.
Marcel Proust u svojemu ciklusu od deset knjiga, kod nas prevedenim, kao ” Potraga za izgubljenim vremenom” plastičnije opisuje taj fenomen od mene. Evo vam približan citat, a vi probajte vidjeti sliku, koja će posvjedočiti o istrajnosti i neumoljivosti vremena:
”…stubište ispred mjesne crkvice bilo je izlizano od dodira svečeničkih halja…”.
Nestajanje tog lica sa slike i njegovo stapanje s ambijentom, podsjeća me baš na prethodnu impresiju u kojoj čak i platno svečeničkih halja za dovoljno vremena može preoblikovati kamen od kojeg su napravljene stepenice ispred crkve.
Htio sam reći da su ove slike mogle egzistirati i kao freske na nekom čaršijskom zidu, a svakih 1000 godina bi ljudi ugledali drugi sloj, kako nam ih je Mensur pokazao na tri paralelne slike, koji se meni čine samo slojevima jednog istog pogleda. Ako je umjetnikov pristup na tom tragu, fasciniran sam njime, a ako nije samo ću morati korigirati kut gledanja Da bih vidio nešto više, ipak bih trebao popričati i s umjetnikom i upoznati njegov svijet, a Boga mi, trebao bih pročitati malo više knjiga, vezanih za povijest umjetnosti, osobito one likovne, no već sam na početku iznio svoj najbolji alibi na tu temu.
Samo ogromni respekt i ponos što je Mensur jedan od nas, natjerao me na ovo, još jedno izlijetanje pred rudu, no sad kad sam to izbacio van, nemoguće je ikome razglabati o našem slikaru, a da ne uvaži i postojanje ovakvog pristupa toj stvari, Nidinog pristupa.
Svi izlošci svijeta, koji kod nas ne bi izazvali nikakvu reakciju i kraj kojih bi mirno prošli, ne vrijede pišljiva boba. Umjetnost nas nikad ne ostavlja ravnodušnima i nju može prepoznati i zadnji čaršijski klošar, samo ako mu mozak nije spaljen ili izvjetrio u alkoholnim parama.
Mensure, naš, dobri i pošteni, umjetniče, hvala ti za to što jesi i za ono što si nepovratno učinio za image našeg mjesta. Hvala ti što uspijevaš promišljati svijet, mišlju umjetnika, hvala ti što ga gledaš očima virtouza, znam da su tvoji motivi i naši motivi, ma koliko ih mi uvijek i ne razumijevali.
Jednom davno pripadao si milenijskoj slici Kozarca, ali si sad putujuća slika za sebe i valjda, poput mene, na svoj osobiti način, pričaš o drugim slojevima slike koja je ostala na mjestu s kojeg smo istrgnuti poput našeg brata, kojeg sam prepoznao na tvojim slikama.
Add comment