Piše: Gojko BERIČ
Već zaboravljeni lord Ešdaun imao je običaj da i najbizarnije događaje u svom mandatu – poput skidanja željezne ograde oko zgrade OHR ili zasađivanja “ruža prosperiteta” u vrtu Zemaljskog muzeja – proglasi istorijskim za Bosnu i Hercegovinu.
Izgleda da međunarodna zajednica u tome vidi neku vrstu dopinga koji će nam pomoći da riješimo svoje nerješive probleme, pa su i protekli izbori unaprijed proglašeni istorijskim. Ako se pri tom mislilo da će na vlast doći ljudi koji će se o svemu bitnom dogovarati bez naročitih teškoća, onda se u toj procjeni debelo promašilo, i tek bi naredni dani, nedjelje, a možda i mjeseci, mogli pokazati da je stanje komplikovanije nego što se to dalo i zamisliti.
Novine pišu da se međunarodna zajednica povlači iz Bosne i Hercegovine, jer vojni eksperti i diplomate procjenjuju da je stanje u zemlji “mirno i stabilno”.
Međutim, tačnije bi bilo reći da se teritorijalne i etničke podjele, iznuđene ratom i ovjerene u Dejtonu, počinju privoditi kraju i da su sve stabilnije. Ako je išta u ovoj zemlji stabilno, onda su to one. Alija Izetbegović je smatrao da je bolje dijeliti vlast, nego dijeliti Bosnu. To je svojevremeno zvučalo prilično uvjerljivo. Danas je, međutim, očito da je podjela vlasti između Bošnjaka, Srba i Hrvata kakva je smišljena u Dejtonu, kompatibilna sa podjelom Bosne. Pobodene zastavice kojima su omeđene etničke vlasti i njima pripadajuće teritorije nije više moguće povaditi. To nije uspjelo ni u Federaciji, iako je ona formalno jedan entitet.
Ako je to dokaz da su ovi izbori bili “istorijski”, odnosno da su ušutkali sve one koji mrmljaju o nekakvom građanskom društvu, ljudskim pravima i sličnim tekovinama, sve koji se ne mire sa nacionalnom isključivošću, segregacijom po etničkoj i vjerskoj osnovi, s rasizmom i sličnim pojavama, neka onda tako i bude.
Kad se razmotre izjave i komentari međunarodnih predstavnika, ispada da će bliska budućnost Bosne i Hercegovine presudno zavisiti od dvojice ljudi, Milorada Dodika i Harisa Silajdžića.
Paradoks ove teze je u tome što Zapad ne simpatiše ni jednog, ni drugog. Dodik je shvatio da će osvojiti vlast ako predizbornu kampanju pretvori u natjecanje u srbovanju, obećavajući uzgred sirotinji raji da je već od sutra čeka bolji život.
U srbovanju mu nije bilo ravnog, a referendum o otcjepljenju bio je hit-parola njegove kampanje. Dodikovom separatizmu Silajdžić je suprotstavio geslo ”Bosna i Hercegovina sto posto”.
Iako je teško reći šta to tačno znači, njegovim je pristalicama to zvučalo kao neka magična formula u čiju suštinu nije ni potrebno ulaziti.
Na Zapadu su Dodikove i Silajdžićeve predizborne retorike ocijenjene kao nacionalističke, prva kao prilog fragmentaciji, a druga kao prilog unitarizaciji Bosne i Hercegovine. Ali, postoji tu bitna razlika. Dok je Silajdžićev projekt, ukoliko je tako shvaćen, čista utopija, jer je neizvodiv, Dodik naočigled svih pretvara Republiku Srpsku u državu, pod izgovorom da od nje želi napraviti bolji dio Bosne i Hercegovine.
Uzgred budi rečeno, uvesti red u tom etnički očišćenom entitetu i nije neki naročiti podvig, pogotovo ako se pod tim podrazumijeva svođenje i ono malo Bošnjaka i Hrvata na političku nulu. Jedan od prvih poteza u tom pravcu je najavljena promjena Ustava Republike Srpske, kako bi se smanjila nadležnost Vijeća naroda u definisanju vitalnog nacionalnog interesa, jedine institucije koja tamošnjim Bošnjacima i Hrvatima makar daje iluziju nekakve ravnopravnosti.
Mi nismo zločinci, uzvikuje Dodik, aludirajući na svoju pobjedničku stranku. Zaista, nema nikakvih dokaza da je Dodik u bilo kakvoj vezi sa ratnim zločinima, iako ne krije da se ponosi što se borio za Republiku Srpsku. Ali, to nije dovoljno za čistu savjest.
Ratna prošlost ne može se gurnuti pod tepih izgradnjom benzinskih pumpi i sportskih terena, uređenjem gradskih parkova, asfaltiranjem cesta ili otvaranjem slovenačkog Merkatora. Krivica se iskupljuje samo istinskim priznanjem zločina počinjenih u ime vlastitog naroda, a ne svečanim presijecanjem šarenih vrpci i podrigivanjem od potonjeg jela i pića.
Kada je 1954. godine Albertu Ajnštajnu nuđeno da bude premijer Izraela, on je ponudu odbio rekavši: “Ne želim to, jer bih židovskom narodu morao reći ono što on ne voli čuti.”
Milorad Dodik je po drugi put premijer, ali njemu nikada nije palo ni na pamet da Srbima u Republici Srpskoj kaže išta od onog što oni ne bi željeli čuti. A zna se šta je to. Fascinantna je njegova sposobnost da ne vidi ono što ne želi da vidi, a što je poznato cijelom svijetu. Ali umjesto da svojim masovnim pristalicama kaže u lice: Mi Srbi smo počinili strašne zločine, počinili smo genocid u Srebrenici, zatrli smo mnoge bošnjačke porodice, otjerali smo zauvijek naše komšije Bošnjake i Hrvate, Dodik prijeti Bošnjacima: Budete li nam i dalje pominjali genocid, masovne grobnice i etničko čišćenje, i zabadali prst u oko Republike Srpske, raspisaćemo referendum o otcjepljenju.
Dodikov izborni trijumf, kao i trijumf ostalih nacionalista – osnaženih, presvučenih u nove dresove i agresivnijih nego prije nekoliko godina – možda najbolje svjedoči po čemu su protekli izbori bili “istorijski”.
Add comment