Homage za Marčetu

Biologija. Na sam pomen te riječi, šestom “ce” se ledila krv u žilama. Hodnik, ispred učionice, opustio je puno prije no što je zazvonilo, za kraj velikog odmora. Napetost, u učionici, mogla se nožem rezati. Pogledi upereni prema vratima. Koraci su postajali sve bliži. U trenutku kad je napetost dostigla vrhunac, vrata se otvoriše i svi se, ko’ jedan, podigoše u stav “mirno”.

“ Sedi, dole!” čulo se iz stratosfere, s visine od dva i kusur metra, dok je dnevnik padao prema stolu. I dok su svi, kao jedan, sjedali, gorostas se opet oglasi. “Redar, ustani!” “Druže, nastavniče, na času je prisutno 29, od 30 učenika!” “Ko fali!? “ Mujkanović S., druže nastavniče, nije mu bilo dobro, pa je morao otići!” “

Smeo bih se okladiti da mu nije dobro, ovde u razredu! A još će mu manje biti dobro, kad ga se ja dočepam! Lupež, jedan!!! Znate li kako ga zovu u Čaršiji!? Dok Holidej! Karta poker za lovu, dole na igralištu!

Prošle sedmice je odnio sve pare, nekim stočnim švercerima iz Omarske!” Na svoje zadnje riječi, nastavnik Marčetić Branko, zvani Marčeta, gromoglasno se nasmija i pocrveni u licu.

 Taj osmijeh, zapamtile su generacije kozaračkih đaka i on, vjerojatno, i danas odjekuje hodnicima, obnovljene zgrade, osnovne škole u Kozarcu.

U ono vrijeme su, Ministarstvo prosvete iz Beograda i njihova sarajevska ekspozitura, u Kozarac slali učitelje i nastavnike iz Crne Gore i Srbije, želeći, valjda, iznivelirati “nepovoljnu” nacionalnu strukturu i ukazati na “kažnjenički” status našeg mjesta.

Neki od tih ljudi su u Kozarcu doživjeli i penziju, ali su cijelo vrijeme govorili, a i predavali na čistoj ekavici. No, unatoč njihovom, očitom, komesarskom poslanju, događalo se nešto što vlastodršci, nikako nisu mogli očekivati. Kozarčani su došljake prihvaćali, otvorena srca, i oni su se vrlo brzo socijalizirali i postajali lojalni članovi naše zajednice.

Istine radi, neki su ostali kolaboracionisti, sve do ovog rata, ali je bilo među njima i onih na koje možemo biti ponosni. E, za mene je Marčeta pripadao u ovu bolju skupinu, makar je važio za vrlo strogog nastavnika i čvrsto je vjerovao da je “batina iz raja izišla”. Spadao je među one ljude, koji tako zrače svojom pojavom i djelovanjem, da još za života prelaze u legendu.

Nemjerljive su bile njegove zasluge u pošumljavanju ogoljelih obronaka Kozare, a po meni, je i najzaslužniji što je naša škola imala najljepši školski park u BiH. Pričalo se da je živa istina, da je, za okladu, pojeo živog guštera, a bio je i nenadmašan smečer, na odbojkaškoj mreži. Vozio je “škodu” i svi smo se pitali “di mu stanu noge!?”.

Pratio ga je glas da je, najblaže rečeno, sklon pretjerivanju, a neki su to, zločesto krstili, laganjem. Ali te male laži nikada nisu išle kontra osobe, nego su težile uljepšati zbilju, pa ih, komotno, možemo nazvati stilskim figurama.

 “ On i njegov poker! Ja sam, bre, igrao poker, kad se naš Dok Holidej i Pedo Kicoš, nisu bili ni rodili. Sećam se te partije, ko’ da je juče bila! Na stolu, gomila para, mogo bi novu “škodu” kupiti! Već su svi izišli iz igre, ostavljajući talon meni i Peri Ubici. Da je karto’ Dok ili Kicoš, oni bi, sigurno, obeležili karte, a Peri nije niko preživeo, ako je to pokušao! Zato sam ja išao na matematiku. Samo meni znanim načinom, za praćenje karte, upratio sam da obojica imamo po ful kečeva, al’ ja sam uz kečeve imo’ i kraljeve, tako da sam znao, da ne mogu izgubiti pare! I, naravno, pare su završile kod mene, al’ zato i dan danas imam oči i na leđima, jer Ubica ne voli gubiti!!!”

Nidi se odmah učinilo čudnim, da u kartama za poker, ima čak šest kečeva, ali je to, sve do današnjeg dana,odlučio zadržati za sebe. “ Danas ćemo učiti hlamidomonasa i parameciuma!” prelazeći prostoriju, dugim, usporenim, koracima, izdeklamira Marčeta. I, dok su svi, ubrzano, upisivali to čudno nazivlje, u svoje bilježnice, Marčeta se, opet, oglasi: “ Kulenović!” “Molim, druže nastavniče!” oglasi se Jumba.

 “Ti i Dule, smesta, idite i teta Mariji odnesite dve kante vode, s Asinog bunara, je l’ jasno!? “Jasno, ko’ dan, druže nastavniče! Haj’mo, Dule!” I dok se Dule, poslovično lijeno, vukao iz zadnje klupe, Marčeta nadoda: “I nemojte zaboraviti, da donesete jedan ovoliki prut, debeo, kao moj srednji prst!”

Svoje zadnje riječi Marčeta je ilustrirao, pokazujući impozantno zadebljani, prst srednjak, koji bi sigurno pobijedio, na bilo kojem natjecanju prsta srednjaka, u svim kategorijama. I dok su vodonoše napuštali razred, Marčeta, zafrkta nosom i krenu njušiti po srednjem redu, gdje su, uglavnom, sjedile djevojčice: “Izgleda da se neko namiriso’! Ma, ko bi to mogao biti!?” Prošao je kraj Fatime, Asime, pa Indire, pa Ifete, pa Anđe…I kad je prošao polovicu učionice, naglo se okrenu na prstima, prema “muškom” redu, do prozora: “Pa, bre Čole, ti se namiriso’!?

Ha, ha, ha, pa deco, ne mogu verovati, naš Čolo se namiriso! Ma, da mi je neko pričo’, ne bi poverovo’, ni reči! E, alal ti vera, majstore, od ovoliko devojčica, ti se našo’ namirisat’!

Dig’ se! Šta, bre, imaš reći, u svoju odbranu!?” “Bio sam kod brice, druže nastavniče. Mora da je kolonjska voda!” zbunjeno će Čola.

 “Ma, šta ti vrede mirisi, kad si tako smotan. Pogledaj ta spuštena ramena, tu mlitavost, pa ni jedna te devojčica, neće hteti pogledati! Imaš li ti ikako kosti u sebi, čoveče!?” “ Imam, druže, nastavniče!” “A, koje to kosti imaš u sebi,bre Čolo!?” “Kako to mislite, “koje kosti”, pa imam sve kosti, valjda!” “ A, bi li nam znao nabrojiti najvažnije čovekove kosti, počev od nogu, pa na više!

To smo učili, još u petom!” “Bi!” zastrašeno će Čola, čuleći uši ne bi li uhvatio kakvu spasonosnu informaciju. U misli mu je dolazilo vrlo malo kostiju, ali je zato bistro vidio štap, debljine Marčetinog srednjaka.

Za to vrijeme su pojedine, utišane informacije, stizale do njega i on poče izgovarati, onim redom, kojim je registrirao pojedine nazive: “ Butna kost…lakat…čeona…arkada…”

Za to vrijeme, Marčeta je na ploči povlačio misteriozne crte, koje su se s vremenom pretvorile u nekakvu kreaturu, nalik vanzemaljcu. “ Je si l’ gotov, Čolo!? “ Jesam, druže nastavniče!”

 “E, u tom slučaju, pogledajte svi na tablu! Ovako bi izgledao čovek, kad bi ga Čolo pravio!!!

Ha, ha, ha! Sedi, bre, dole, i da si to naučio, za sledeći čas, inače si obro’ bostan! I, nemoj početi s čovekom, kreni ti radije, s ribama. Poštedi primate, bar jedno vreme!!! Ha, ha, ha!!!”

Ta Marčetina sklonost, da se smije svojim vlastitim komičnim dosjetkama, znala je počesto prolongirati, upotrebu pruta, kako je on zvao tu spravu za mučenje, kojoj je slijepo vjerovao. Poslije uvodnih seansi, nalik opisanoj, nastavljalo se predavanje, koje se odvijalo tako, da je neko od dobrih crtača ( uglavnom Jumba ili Dule), precrtao, s knjige, na tablu: amebu, parameciuma ili, pak, hlamidomonasa, ovisno od programa, a Marčeta bi dugim koracima, špancirao razredom i deklamirao o svojstvima datog mikroorganizma.

Povremeno bi prekidao predavanje, postavljajući neugodna pitanja, poput onog: “A, gde možemo naći amebe, Kulašiću!?”

 Izgledi da to neko zna, bili su ravni nuli, pa je najčešće dobijao odgovore, kao što su : “ Amebe žive u šumi, druže nastavniče!” “

E, za ovaj odgovor ćeš dobiti tri udarca prutom, ali ću ti dati šansu da se izvadiš!

Alibi pitanje je još lakše! Pogledaj sliku, na tabli, i reci nam, koliko očiju ima ameba!? “

Pa, sudeći po ovoj slici, ima samo jedno oko, al’ možda je ovo slikano iz profila!” “ Kulašiću, ovo će te koštati! Pa ti sigurno misliš da se parameciumi izrađuju u šusterskoj radionici, jer nalikuju cipeli!”

Strah od odmazde, natjerao je Jumbu i Dulu da se vrate prije završetka časa. Marčeta nije mogao sakriti radost, kad je ugledao štapinu u Jumbinoj ruci. “ Ma, bravo momci! A, sada pružite ruke, obojica, da isprobamo prut!” “

I to nam je fala, što smo teta Mariji odnijeli vodu! Kako Vi kažnjavate, ako Vam je ovo nagrada!” gunđao je Jumba, pružajući ruke. “ Nemoj tako, Kulenoviću, bre, služba je služba, a družba je družba!” odgovori Marčeta, spuštajući batinu na njegove, pa na Duline ruke. “ Dobar je,nema šta, a sad briš’te na mesta! Kulašiću, šta ćemo s tobom, pa ti, bre, ništa ne znaš!

Vol’ keca, vol’ batine!? hamletovski prozbori Marčeta. “ Ako mogu birati, ja bih radije keca!” skrušeno će Kulašić “ Al’, bolje ti je batine!” zbunio se Marčeta “ Ne, ne, ipak ću ja uzeti keca, a batine će, ionako, dobiti neko, ko neće moći birati!!!” “ E, alal ti vera, ovaj put si se izvuko’. Za sledeći čas mi “TI”, donesi prut! Znaš kakav treba biti!?

Ovoliki, i debeo, poput moga srednjeg prsta! Jasno!!!”

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Circé du soir au matin
  • misery
  • rabbit
  • addicted
  • fears train
  • peace is the only way
  • peace, love & sandy feet
  • long range for Joe B.
  • Motif fusion

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.