“Ruke su im u zraku, oči su im zatvorene, a tijela im se njišu u ritmu hipnotizirajuće glazbe” – ovim riječima Washington Post opisuje posjetitelje folk kluba “Sova” smještenog u zagrebačkom predgrađu.
U priči koju je objavio poznati američki list govori se o fenomenu folk glazbe koja u Hrvatskoj postaje sve popularnija osobito među mlađim naraštajima. Glazba poznata pod nazivom “turbo-folk” nedvojbeno dolazi iz Srbije i Bosne, a mladi u spomenutom noćnom klubu napamet znaju riječi svake pjesme, a pjevaju zaista iz duše, tvrde u Washington Postu.
“Mladi su fascinirani folkom, imam osjećaj da je u Hrvatskoj nastupila prava ‘turbo-folk groznica’. Probao sam puštati i neku drugu vrstu glazbe, ali posjetitelji bi se bunili i jednostavno bi napustili klub. Narodnjaci su ono što publika traži” – kaže vlasnik noćnog kluba “Sova”.
Washington Post ističe kako su svi posjetitelji kluba moderni, urbani i mladi, a njihova odjeća ne odaje nikakvu dozu neukusa. Tijekom devedesetih, dok je trajala agresija Srbije na Hrvatsku, folk glazba se smatrala nepoželjnom i gotovo da nije bilo mjesta gdje se tako nešto moglo čuti.
Vremena se mijenjaju, a mijenjaju se i ljudi koji sada hrle u narodnjačke klubove ignorirajući kritike koje govore kako ta glazba nema ama baš nikakvu vrijednost. Narodnjaci su osvojili samo srce hrvatske metropole kroz klubove koji zadnjih par godina niču kao “gljive poslije kiše”. Rijetko tko se više i obazire na činjenicu što takva glazba dolazi iz zemlje koju većina Hrvata, još uvijek, smatra neprijateljskom.
“U doba divljeg kapitalizma, raširenih novčanih frustracija, napornih poslova i šefova, jako puno mlađih ljudi, obično rođenih i odraslih u gradovima, slijede poželjne kulturne norme tako što odlaze u folk klubove i prilagođavaju se svojevrsnom trendu” – objašnjava poznati sociolog Dražen Lalić te dodaje kako je turbo folk iznimno popularan među hrvatskim nacionalistima koji vole oponirati svemu što dolazi iz Srbije, a dosta njih izražava veliku mržnju prema srpskom narodu i njihovoj zemlji. Oni folk slušaju u većoj mjeri nego pripadnici umjerenije struje koji nisu opterećeni prošlošću.
I dok se glazbeni kritičari zgražaju nad rastućom popularnošću folka te dok sociolozi istražuju uzroke fenomena, čini se kako publika u “Sovi” i ostalim folk klubovima nimalo ne mari za korijene svoje omiljene glazbe, a još manje ih brine njezina kvaliteta.
“Hej, pa vremena su se promijenila, sada svi slušaju narodnjake. Ova glazba dolazi iz Bosne i Srbije, ali za to većina mladih ljudi ne mari” – kaže jedna od posjetiteljica folk kluba čijom izjavom Washington Post zaključuje svoju priču o narodnjacima u Hrvatskoj.
Add comment