Mještani Kamengrada kod Sanskog Mosta već godinama svjedoče tutnjanju kamiona kroz svoje mjesto u noćnim satima, uništavanju cesta, zagađenju Blihe, a sve zbog koncesionog ugovora koji im je donio najmanje koristi, ali firmi koja vrši iskope uglja mnogostruke benefite.
Općinsko vijeće Sanski Most 2015. godine dalo je saglasnost za dodjelu koncesije, što je nadležno ministarstvo i uradilo, čime je data saglasnost da firma Lager iz Posušja eksploatira ugalj s eksploatacionog polja Zlauše-Fajtovci-Gornji Kamengrad, i to po cijeni od 32 KM po kamionu nosivosti 40 tona.
Općina Sanski Most portalu Klix.ba je dostavila informacije o naknadama za plaćanje sirovina koje je utvrdila Vlada Unsko-sanskog kantona kojim je jasno definisano da se koncesija za 1 tonu mrkog uglja plaća 0,80 KM.
Jedan kamion uglja od 40 tona košta 32 KM. Bolna je to informacija i za mještane koji su u više navrata protestvovali i koji i danas trpe određenu vrstu nepravde.
“Svaki dan prolaze kamioni, kuća nam tutnji. Pravili smo i proteste, žalili smo se, ali oni su uvijek upravu. Gore ima još jedna lokacija iznad džamije gdje će kopati. Zna ih biti po 20, jedan za drugim idu”, kazala je jedna mještanka za portal Klix.ba te dodala da teško mogu i spavati s obzirom na zvuk kamiona koji voze i u noćnim satima kada bi svi trebali spavati.
S druge strane mještani su nam kazali da su zabilježena i određena zagađenja rijeke Blihe i vodopada, ali i da je kamiona iz dana u dan sve više.
S tim u vezi kontaktirali smo Općinu Sanski Most te su nam kazali da su početkom januara ove godine imali sastanak s predstavnicima mjesnih zajednica i vijećnicima na kojim je usaglašeno da mjesne zajednice upute akt JU “Direkcija za ceste USK” i da traže obustavu saobraćaja za teretna motorna vozila koja prevoze ugalj od 19 do 7 sati ujutro. Također, tražili su i da se vrši čišćenje saobraćajnice, da se drži rastojanje između teretnih motornih vozila 100 metara, a da u koloni ne bude više od tri kamiona.
Ekipa portala Klix.ba krajem marta boravila je u Kamengradu i uvjerila se da se razmak između kamiona, broj kamiona u koloni, ali ni održavanje ceste i čišćenje ne poštuje.
Sve ono što su mještani tražili, Ministarstvo privrede nije prihvatilo.
“Vezano za obustavu saobraćaja JU ̋Direkcije za ceste USK-a ̋ je svojim aktom broj: 01-23-86-2/23 od 24.01.2023. godine na znanje poslala Općini Sanski Most prijedlog za stalno ograničenje saobraćaja na regionalnoj cesti R-405. Svojim aktom Ministarstvu privrede USK-a predlažu da odrede stalno ograničenje saobraćaja na regionalnoj cesti R-405, na dionici od mjesta Naprelje do kružnog toka kod sjedišta pravnog lica ̋REMUS inovation ̋ d.o.o. za teretna motorna vozila iznad 10 t, u vremenskom periodu od 22:00 do 05:00 sati narednog dana. Predlažu da se saobraćaj na navedenoj dionici ograniči sve dok postoje razlozi zbog kojih se uvodi, a o prestanku postojanja razloga blagovremeno će JU ‘Direkcija regionalnih cesta USK-a’ dostaviti obavijest Ministarstvu privrede.
Ministarstvo privrede nije dalo saglasnost na dati prijedlog navodeći tom prilikom da ne postoji dovoljno osnovan razlog za obustavu saobraćaja.
Vezano za čišćenje saobraćajnice Kantonalni saobraćajni inspektor dostavio je odgovor da je isto u nadležnosti upravitelja cesta tj. u konkretnom slučaju JU ̋Direkcija kantonalnih cesta USK-a”, kazali su iz Općine Sanski Most za Klix.ba.
Također, potvrđeno nam je i da je došlo do zagađenja rijeke Blihe te da je Služba za inspekcijske poslove u više navrata počevši od 10. novembra 2020. godine upućivala akte za nadležno postupanje Federalnoj upravi za inspekcijske poslove da izvrše kontrolu privrednog društva Lager, a povodom akcidenata na vodi, rijeci Blihi, kao i zahtjev za nadležno postupanje.
“Dana 19. jula 2022. godine inspekcija općine Sanski Most je izdala prekršajni nalog privrednom društvu ‘Lager’ d.o.o. Posušje, u iznosu od 5.000,00 KM zbog bespravno izvršenih radova na izgradnji odvodnog kanala u tlu, u krugu Rudnika, preko kojeg je zamućena voda iz jame Rudnika provedena u obližnji vodotok-rijeku Blihu”, dodali su iz općine.
Na finansijsku nepravdu koji trpe godinama te pokušaj da se izvrši korekcija procenata naplate općini i kantonu – nisu urodili plodom.
“Pojasnili smo kako se utvrđuje cijena, propisana je raspodjela sredstava prikupljenih po osnovu naknada za korištenje koncesije i to 60 posto u korist općina i 40 posto u korist budžeta kantona. Prilikom izrade Nacrta Zakona o koncesijama USK-a u 2022. godini Općina Sanski Most je dala prijedlog da se sredstva prikupljena po osnovu naknada za korištenje koncesije rasporede na način 70 posto u korist općina i 30 post u korist Budžeta Kantona. Navedeni zahtjev nije usvojen”, pojasnili su nam iz Općine Sanski Most.
Načelnik Sanskog Mosta Faris Hasanbegović je svakodnevno u kontaktu s građanima općine te stoji na raspolaganju u svrhu rješavanja problema, ali prema svim navedenim informacijama ovaj problem je daleko iznad nadležnosti općine.
Mještani Sanskog Mosta još će trpiti svu nepravdu i nepoštivanje dijelova koncesionog sporazuma s obzirom da je Ugovor o koncesiji za eksploataciju mrkog uglja na lokalitetu Zlauše-Fajtovci-Gornji Kamengrad potpisan na razdoblje od 30 godina.
Šta će biti sa cestom, ljudima, mjestom u kojem je sve manje mladih ljudi, ali i prirodnim bogatstvima te da li će nadležni zarad 32 KM po kamionu šutjeti na neregularnosti i onečišćenje jednog od najljepših vodopada u BiH, pokazat će godine pred mještanima Sanskog Mosta.
(Klix)
Add comment