“O vjernici, kada se u petak na molitvu pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da molitvu obavite; to vam je bolje, neka znate! A kad se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite” (El-Džumu'a 9. i 10.)
Od Ibn Omera,r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, s.a.w.s., rekao:”Doista, Uzvišeni Allah prima pokajanje roba sve dok mu duša ne dođe u grlo.” Ovaj hadis jasno ukazuje da Allah prima teobu (pokajanje) čovjeka sve dok mu je duša u tijelu i dok ne dođe do grla. Također, Kur'an govori o tome:
“Allah prima pokajanje samo od onih koji učine kakvo hrđavo djelo iz neznanja, i koji se ubrzo pokaju; njima će Allah oprostiti. A Allah sve zna i mudar je. “,
Loše djelo, kada je spomenuto u jednini, podrazumijeva sva loša djela, mala i velika.
Neznanje, spomenuto u ajetu, znači činjenje lošeg djela, a čak i ako osoba zna da je to loše djelo. Zato, neznalica je svako ko je nepokoran Allahu, a onaj ko se pokušava pokoriti Uzvišenom je učeni (alim).
To zaključujemo iz dvije stvari:
PRVA:Onaj ko spozna Allaha, Njegovu veličanstvenost, uzvišenost i svetost, on Ga se boji, i s tom spoznajom ne može Mu biti nepokoran.
Kada bi ljudi razmislili o Allahovoj veličini ne bi činili grijehe.
DRUGA:Onaj ko stvi grijeh ispred pokornosti, čini to iz neznanja, smatrajući da će mu to od koristi biti, udovoljavajući svojoj strasti (danas). Pa, ako ima imalo IMANA, onda se nada da će se riješiti tog grijeha i pokajati se prije nego mu smrt dođe, a to je apsolutno neznanje.
Požuruje sa grijehom i poniženošću a ostavlja ponos bogobojaznosti i njenu nagradu kao i slast pokornosti Allahu.
Možda mu se pruži prilika da se pokaje za grijehe a možda će ga smrt prestići. On je poput izgladnjele osobe koja svoju glad utoli otrovnom hranom nadajući se spasu u lijekovima i ispiranju želuca.
Ovako nešto može učiniti samo neznalica.
Teoba u stanju zdravlja je bolja od teobe u bolesti
Ibn Abas,r.a., komentarišući riječi Uzvišenog:
“…i koji se ubrzo pokaju…”
rekao je :”…prije bolesti i smrti…”, ističući da je najbolje vrijeme za pokajanje onda kada je čovjek zdrav i treba da požuri sa tim pokajanjem prije nego ga zadesi bolest jer, tako će biti u stanju da potvrdi iskrenost svoje teobe dobrim djelima.
Iz tog razloga Allah na dosta mjesta u Kur'anu spominje teobu i dobra djela zajedno.
Stoga, bolja je teoba zdravog koji može ogrijesti u grijehe ali on to ostavlja iz straha od Allaha i daje prednost dobrim djelima nad grijesima.
Kaže Uzvišeni:
“Uzaludno je kajanje onih koji čine hrđava djela a koji, kad se nekom od njih približi smrt, govore:”Sad se, zaista, kajem”, a i onima koji umru kao nevjernici. Njima smo bolnu patnju pripremili .”
Bez obzira da li se pokajao prije smrti ili ne. To je onda kada se lašt otkrije i kada onaj koji je na samrtnoj postelji ugleda meleke i vidi odlazak na ahiret.
Teoba tada neće biti od koristi, jer iman, teoba i dobra djela vrijede kada je onaj svijet još uvjek gajb (nevidljiv, nepoznat),ali kada se zavjese odgrnu i nevidljivo postane vidljivo, niti iman, niti teoba neće biti od koristi.
Znaj, dok se čovjek nada životu, njegova ljubav ka dunjaluku neće prestati a duša mu, možda, neće dopustiti da se ostavi njenih užitaka i slasti.
Å ejtan ga nagovara da ostavi teobu do pred sami kraj života a kada bude ubiježen da će umrijeti, te izgubi nadu u život, otrijezni se od opijenosti dunjalučkim strastima i tada se iskreno pokaje, žudeći za povratkom na dunjaluk, kako bi činio dobra djela ali neće mu biti udovoljeno, tada će mu se skupiti smrtna bol i tuga za propuštenim.
Allah svoje robove na to upozorava i kaže:
“I povratite se Gospodaru svome i pokorite Mu se prije nego što vam kazna dođe. A poslije vam neće niko u pomoć priskočiti. I slijedite ono najljepše, ono što vam Gospodar objavljuje, prije nego što vam iznenada kazna dođe, za čiji dolazak nećete znati. Da čovjek ne bi uzviknuo :”Teško meni, koliko sam samo dužnosti prema Allahu proustio, čak sam se i izrugivao.”
Neki su na samrti, udarajući se po licu, govorili:” Teško meni, teško meni”, dok je drugi govorio:” Dunjaluk me ismijavao dok mi sve dane nije pokrao”, trećem zadnje riječi bijahu:”Neka vas ne zavede dunjaluk kao što je mene zaveo”, a Uzvišeni opominje:
“Kad nekom od njih smrt dođe, on uzvikne:”Gospodaru moj povrati me. Da uradim kakvo dobro u onome što sam ostavio.” Nikada! To su riječi koje će on govoriti, pred njim će prepreka biti sve do dana kad će oživljen biti.”
I kaže Uzvišeni:
“I od onoga čime vas Mi opskrbljujemo udjeljujte prije nego nekom od vas smrt dođe, pa da onda rekne: “Gospodaru moj, da me još samo kratko vrijeme zadržiš, pa da milostinju udjeljujem i da dobar budem!”
U jednom hadisu stoji:”Svi će se kajati kada budu umrli.”
Zašto? Upitaše ashabi.
Poslanik,s.a.w.s.,odgovori:”Ako je bio od onih koji su činili dobra, kajat će se što ga nije više učinio a ako je činio zlo kajat će se što ga se nije okanio.”
Najveća želja onih u kaburovima jeste da im se pruži prilika, pa makar i jedan sahat,da isprave sve greške koje su počinili, pokaju se i nastave činiti dobra djela, dok oni koji hode zemljom trače svoj život.
Godine im prolaze u nemaru a ima i onih koji ih provode u grijesima.
Kategorije ljudi kada je u pitanju teoba
Kada se radi o teobi, ljude možemo svrstati u nekoliko kategorija:
PRVA:Oni koji se nikada iskreno ne pokaju. Jedina stvar koja je za njih lahka jeste grijeh i loše djelo. Kako bi to narod rekao “od kolijevke pa do groba takvo je njihovo doba”.
Ovo je stanje apsolutnih nevoljnika. Još teže od toga je da čovjek u mladosti bude pokoran Allahu a završi u grijesima, daleko od Allaha, kako to opisuje hadis u kojem se kaže:
“Neki od vas će činiti djela koja vode u Džennet, sve dok između njega i Dženneta ne bude koliko je podlaktica, zatim ga pretekne Knjiga te počne raditi djela koja vode u vatru pa će u nju i ući.”
Njateže je kada čovjek nakon zdravog vida oslijepi a još bolnija je zabluda nakon upute i grijeh nakon bogobojaznosti.
Koliko će lica, punih strahopoštovanja danas, sutra ovako izgledati:”…premorena, napaćena u vatri…”
Koliko je onih koji ugledaše obalu spasa i taman kada su htjeli da je dohvate sa njima se poigra talas, baci ih u vodu i oni se utopiše?
Svim ljudima prijeti ova opasnost.
Srca robova su između dva prsta Milostivog, On ih okreće kako hoće.
Neki rekoše:”Nije čudno za onog koji je propao kako je propao, nego je čudno za onog koji je uspio kako je uspio.”
DRUGA:Oni koji koji život provedu u nemaru i ništavilu, potom im se posreći, okrenu se dobrim djelima i tako presele.
Ovakvo je stanje onoga koji čini djela koja vode u vatru sve dok između njega i vatre ne ostane koliko je podlaktica, u tom ga pretekne njegova knjiga, pa počne raditi djela koja vode u Džennet i u njega uđe. Jer, djela se cijene prema završnici.
Jedan hadis glasi:
“Kada Allah robu želi hajr on ga požuri.”
Upitaše:”Kako ga požuri?”
Poslanik,s.a.w.s, je odgovorio:”Da mu da radi dobra djela sve dok ga ne uzme (sve dok ne umre).”
Od Ebu Se*ida el-Hudrija,r.a., se prenosi da je Vjerovjesnik,s.a.w.s.,rekao:
“Doista, šejtan kaže:”Tako mi Tvoje veličine moj Gospodaru, zavodit ću Tvoje robove sve dok im duša u tijelu treperi.”
Tada će reći Uzvišeni Gospodar:
“Tako mi Moje veličine i uzvišenosti, Ja ću im neprestano praštati sve dok budu oprosta tražili.”
Jedan stanovnik Basre se vraćao brodom u svoj grad i uživao je u putovanju pijući vino i slušajući pjesmu i svirku svoje robinje.
Upitao je jednog siromaha, pobožnjaka, koji je bio sa njim na brodu:”Znaš li ti momče imali šta lijepo poput ovog?”
On je odgovorio:”Ja znam ono što je ljepše od toga.”
Pa je proučio riječi Uzvišenog:
” Zar ne vidiš one kojima je rečeno: “Dalje od boja, već molitvu obavljajte i milostinju dajite! A kada im bi propisana borba, odjednom se neki od njih pobojaše ljudi, kao što se Allaha boje, ili još više, i uzviknuše: “Gospodaru naš, zašto si nam borbu propisao? Da si nas toga još neko vrijeme poštedio!”
Reci: “Uživanje na ovom svijetu je kratko, a onaj svijet je bolji za one koji se grijeha klone; i nikome se od vas ni koliko trun jedan neće učiniti nepravda.” (Žene, 77)
Ma gdje bili, stići će vas smrt, pa kad bili i u visokim kulama. Ako ih stigne kakvo dobro, oni vele: “Ovo je od Allaha!” a snađe li ih kakvo zlo, govore: “Ovo je zbog tebe!”
Reci: “Sve je od Allaha!”™
Pa šta je tim ljudima?! ”“ oni kao da ne razumiju ono što im se govori! (Žene, 78)
Čuvši ove riječi Basrijac baci čašu i reče:”Uistinu, to je bolje od ovoga. Imaš li još šta?”
“Imam”, odgovori pobožnjak i nastavi:
“…i reci istina dolazi od Gospodara vašeg, pa ko hoće-neka vjeruje, a ko hoće-neka ne vjeruje. Mi smo nevjernicima pripremili vatru čiji će ih dim sa svih strana obuhvatiti.”
Ovo ga se to posebno dojmilo, te baci i ostatak vina, polomi tamburu i upita:”O momče, imali kakav izlaz?”
Na šta ovaj prouči ajet:
“Reci:O robovi Moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost Allah će, sigurno, sve grijehe oprostiti. On, doista, mnogo prašta i On je Milostiv.”
Kada je ovo čuo Basrijac glasno viknu, te, dok ga ovi pogledaše, on ispusti svoju dušu,…da mu se Allah smiluje.
TREČA:Zadnja ali najbolja kategorija jesu oni koji su svoj život posvetili dobrim djelima a kada zađoše u godine prisjetiše se smrti i još više prionuše dobrim djelima, da se što bolje opskrbe za put, za susret, čineći dobra djela.
Molimo Allaha da primi naše pokajanje, oprosti grijehe nama, roditeljima našim i svim mu'minima…
Add comment