Podjela vlasti ili podjela Bosne


Piše: Gojko BERIČ

Već zaboravljeni lord Ešdaun imao je običaj da i najbizarnije događaje u svom mandatu – poput skidanja željezne ograde oko zgrade OHR ili zasađivanja “ruža prosperiteta” u vrtu Zemaljskog muzeja – proglasi istorijskim za Bosnu i Hercegovinu.

Izgleda da međunarodna zajednica u tome vidi neku vrstu dopinga koji će nam pomoći da riješimo svoje nerješive probleme, pa su i protekli izbori unaprijed proglašeni istorijskim. Ako se pri tom mislilo da će na vlast doći ljudi koji će se o svemu bitnom dogovarati bez naročitih teškoća, onda se u toj procjeni debelo promašilo, i tek bi naredni dani, nedjelje, a možda i mjeseci, mogli pokazati da je stanje komplikovanije nego što se to dalo i zamisliti.

Novine pišu da se međunarodna zajednica povlači iz Bosne i Hercegovine, jer vojni eksperti i diplomate procjenjuju da je stanje u zemlji “mirno i stabilno”.

Međutim, tačnije bi bilo reći da se teritorijalne i etničke podjele, iznuđene ratom i ovjerene u Dejtonu, počinju privoditi kraju i da su sve stabilnije. Ako je išta u ovoj zemlji stabilno, onda su to one. Alija Izetbegović je smatrao da je bolje dijeliti vlast, nego dijeliti Bosnu. To je svojevremeno zvučalo prilično uvjerljivo. Danas je, međutim, očito da je podjela vlasti između Bošnjaka, Srba i Hrvata kakva je smišljena u Dejtonu, kompatibilna sa podjelom Bosne. Pobodene zastavice kojima su omeđene etničke vlasti i njima pripadajuće teritorije nije više moguće povaditi. To nije uspjelo ni u Federaciji, iako je ona formalno jedan entitet.

Ako je to dokaz da su ovi izbori bili “istorijski”, odnosno da su ušutkali sve one koji mrmljaju o nekakvom građanskom društvu, ljudskim pravima i sličnim tekovinama, sve koji se ne mire sa nacionalnom isključivošću, segregacijom po etničkoj i vjerskoj osnovi, s rasizmom i sličnim pojavama, neka onda tako i bude.

Kad se razmotre izjave i komentari međunarodnih predstavnika, ispada da će bliska budućnost Bosne i Hercegovine presudno zavisiti od dvojice ljudi, Milorada Dodika i Harisa Silajdžića.

Paradoks ove teze je u tome što Zapad ne simpatiše ni jednog, ni drugog. Dodik je shvatio da će osvojiti vlast ako predizbornu kampanju pretvori u natjecanje u srbovanju, obećavajući uzgred sirotinji raji da je već od sutra čeka bolji život.

U srbovanju mu nije bilo ravnog, a referendum o otcjepljenju bio je hit-parola njegove kampanje. Dodikovom separatizmu Silajdžić je suprotstavio geslo ”Bosna i Hercegovina sto posto”.

Iako je teško reći šta to tačno znači, njegovim je pristalicama to zvučalo kao neka magična formula u čiju suštinu nije ni potrebno ulaziti.

Na Zapadu su Dodikove i Silajdžićeve predizborne retorike ocijenjene kao nacionalističke, prva kao prilog fragmentaciji, a druga kao prilog unitarizaciji Bosne i Hercegovine. Ali, postoji tu bitna razlika. Dok je Silajdžićev projekt, ukoliko je tako shvaćen, čista utopija, jer je neizvodiv, Dodik naočigled svih pretvara Republiku Srpsku u državu, pod izgovorom da od nje želi napraviti bolji dio Bosne i Hercegovine.

Uzgred budi rečeno, uvesti red u tom etnički očišćenom entitetu i nije neki naročiti podvig, pogotovo ako se pod tim podrazumijeva svođenje i ono malo Bošnjaka i Hrvata na političku nulu. Jedan od prvih poteza u tom pravcu je najavljena promjena Ustava Republike Srpske, kako bi se smanjila nadležnost Vijeća naroda u definisanju vitalnog nacionalnog interesa, jedine institucije koja tamošnjim Bošnjacima i Hrvatima makar daje iluziju nekakve ravnopravnosti.

Mi nismo zločinci, uzvikuje Dodik, aludirajući na svoju pobjedničku stranku. Zaista, nema nikakvih dokaza da je Dodik u bilo kakvoj vezi sa ratnim zločinima, iako ne krije da se ponosi što se borio za Republiku Srpsku. Ali, to nije dovoljno za čistu savjest.

Ratna prošlost ne može se gurnuti pod tepih izgradnjom benzinskih pumpi i sportskih terena, uređenjem gradskih parkova, asfaltiranjem cesta ili otvaranjem slovenačkog Merkatora. Krivica se iskupljuje samo istinskim priznanjem zločina počinjenih u ime vlastitog naroda, a ne svečanim presijecanjem šarenih vrpci i podrigivanjem od potonjeg jela i pića.

Kada je 1954. godine Albertu Ajnštajnu nuđeno da bude premijer Izraela, on je ponudu odbio rekavši: “Ne želim to, jer bih židovskom narodu morao reći ono što on ne voli čuti.”

Milorad Dodik je po drugi put premijer, ali njemu nikada nije palo ni na pamet da Srbima u Republici Srpskoj kaže išta od onog što oni ne bi željeli čuti. A zna se šta je to. Fascinantna je njegova sposobnost da ne vidi ono što ne želi da vidi, a što je poznato cijelom svijetu. Ali umjesto da svojim masovnim pristalicama kaže u lice: Mi Srbi smo počinili strašne zločine, počinili smo genocid u Srebrenici, zatrli smo mnoge bošnjačke porodice, otjerali smo zauvijek naše komšije Bošnjake i Hrvate, Dodik prijeti Bošnjacima: Budete li nam i dalje pominjali genocid, masovne grobnice i etničko čišćenje, i zabadali prst u oko Republike Srpske, raspisaćemo referendum o otcjepljenju.

Dodikov izborni trijumf, kao i trijumf ostalih nacionalista – osnaženih, presvučenih u nove dresove i agresivnijih nego prije nekoliko godina – možda najbolje svjedoči po čemu su protekli izbori bili “istorijski”.

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Mélanie D. (Alfred Hitchcock - Robert Burks -  1963)
  • Scared
  • Conclave (Edward Berger, 2024)
  • Park
  • Prima
  • zip
  • La mécanique de l'image
  • Comptine de Pâques
  • Kay

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.