Kozarac.ba

Džumma…


“O vjernici,kada se u petak na molitvu pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da molitvu obavite; to vam je bolje, neka znate! A kad se molitva obavi, onda se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite i Allaha mnogo spominjite, da biste postigli što želite” (El-Džumu'a 9. i 10.)

Hvaljen neka je Allah koji je stvorio vremena i ucinio neka bolja od drugih; neke mjesece i dane bolje od drugih, kad se nagrada u mnogostruci, kao milost Njegovim robovima. Ovo ih podstice da vise rade dobra djela i cini ih nestrepeljivim da Mu ibadete, tako sto Musliman ulozi svoj trud da dobije veci dio nagrade, da pripremi sebe za smrt i Sudnji Dan

Ova sezona ibadeta donosi mnoge blagodati, kao sto je prilika da se covjek popravi, da nadoknadi izgubljeno i propusteno. Svaka od ovih prilika ukljucuje neku vrstu ibadeta gdje se rob priblizava Allahu, i neku vrstu blagodati kroz koju Allah s.w.t. spusti Svoju milost na koga On hoce. Najsretnija osoba je ona koja najvise iskoristi svete mjesece, dane i sate i priblizi se svome Gospodaru u ovim trenutcima kroz ibadet; tako ce najprije zasluziti Allahovu blagodat i osjetice radost znajuci da je spasen plamena dzehhenemske vatre. (Ibn Redzeb, el-Lataif, str.8)
Musliman mora razumjeti cilj zivota, povecati svoje ibadete prema Allahu i nastaviti raditi dobra djela sve do svoje smrti. Allah s.w.t. kaze (interpretacije znacenja):
“i sve dok si živ, Gospodaru svome se klanjaj! “(Hidzr, 99)(Hidzr, 99)
Medju specijalnim sezonama za ibadet su i prvih 10 dana mjeseca Zul Hidze, koje je Allah odlikovao iznad drugih dana godine. Ibn Abbas r.a. prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: “Nema dana u kojima su dobra djela draza Allahu od ovih deset dana.” Prisutni upitase:”Cak ni dzihad u ime Allaha?“On s.a.v.s. rece:”Cak ni dzihad u ime Allaha osim u slucaju kad covjek ode da se bori zrtvujuci sebe i svoj imetak radi Allaha i vrati se bez icega.” (Buharija, 2/457). Ibn Abbas r.a. takodjer prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao:”Nema djela ljepseg u Allahovim ocima, niti vece nagrade, od dobrog djela ucinjenog u deset dana Zrtve.” Bio je upitan:”Pa ni dzihad radi Allaha?”On odgovori:“Ni dzihad radi Allaha, osim u slucaju covjeka koji ode da se bori zrtvujuci sebe (svoj zivot) i svoj imetak u tu svrhu, i vrati se bez icega.” (Zabiljezio el-Darmi, 1/357; lanac prenosioca je hasan i nalazi se u el-Irvaa’, 3/398)
Ovi tekstovi kao i ostali, pokazuju da su ovih deset dana bolji od bilo kojih drugi dana u godini, pa cak i od zadnjih deset dana Ramazana. Ali zadnjih deset noci Ramazana su bolji, jer u njima se nalazi Lejletul Qadr (noc Moci), koja je bolja od 1000 mjeseci. (vidi tefsir ibn Kesira, 5/412)
Trebao bi znati, o moj brate u Islamu, da su blagodati ovih deset dana osnovani na mnogom stvarima:
Allah s.w.t. se kune njima, a zakletva necime oznacava njegovu vaznost i negovu veliku korist. Allah s.w.t kaze:
“Tako mi zore, i deset noći,” (Fedzr-Zora;1-2).
Ibn ‘Abbas, Ibn Zubejr, Mudzahid i ostali ranijih i kasnijih generacija su rekli da se ovo odnosi na prvih deset dana Zul Hidzeta. Ibn Kesir kaze:“Ovo je tacno mishljenje.” (Tefsif Ibn Kesir, 8:413)
Allahov Poslanik s.a.v.s. je potvrdio da su ovo najbolji dani ovoga svijeta, kako smo vec naveli u sahih hadisu. Allahov Poslanik s.a.v.s. je podsticao ljude da rade dobra djela zbog vrijednosti ovih dana za sve ljude shirom svijeta, kao i zbog vrijednosti mjesta – za Hadzije (hodocasnike) Svetoj Allahovoj Kuci .
Allahov Poslanik s.a.v.s. nam je preporucio da puno ucimo Tesbih (SubhanAllaha), Tahmim (Elhamdulillah) i Tekbir (Allahu ekber) u ovim danima. Abdullah ibn Omer r.a. prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao:“Nema vecih dana u Allahovim ocima u kojima su dobra djela draza Njemu od ovih deset dana, zato u ovim danima ucite Tahlil (La illahe illAllah), Tekbir i Tahmid.” (Ahmed. 7/224; Ahmed Shakir je rekao da je sahih).
U ovih deset dana je i Jevm Arefa (Dan Arefata), u kojom je Allah usavrsio Svoju Vjeru. Post ovog dana ce izbrisati grijehe za dvije godine. Takodjer je tu i Jevm Nahar (Dan Zrtve), koji su najbolji dani godine i najbolji dani Hadza, koji imaju posebne ibadete koji nisu u drugim danima.
Ovih deset dana ukljucuju i dan zrtvovanja i Hadza. Sta musliman treba izbjegavati u ovih deset dana ukoliko zeli da prinese zrtvu?
Sunnet nam kazuje da onaj ko hoce da prinese zrtvu ne treba da shisha kosu, da sjece nokte, ili da odstrani ista sa njegove/njene koze, od pocetka ovih deset dana dok ne prinese zrtvu, je je Poslanik s.a.v.s. rekao:”Kad vidite pun mjesec Zul Hidzeta, ako neko hoce od vas da prinese zrtvu, onda nek se ne shisha, i nek ne sjece nokte dok ne prinese zrtvu.” U drugoj verziji se navodi da je rekao:“Nek ne odstranjuje (tj. nedira) kosu ili kozu.” (Muslim, 13/164). Ovo objasnjenje Poslanika s.a.v.s. cini jednu stvar duznom (farz) a njegova zabrana cini drugu haram, po najcvrscem mishljenu, jer su ove naradbe i komande neizbjezne. Ali ukoliko neko uradi ove stvari nehotice, treba da zatrazi od Allaha s.w.t. iskreno da mu oprosti ali nije duzan da zrtvuje ista vise; njegova prinesena zrtva ce biti primljena. Ako neko mora odstraniti kosu, nokte i sl. jer mu steti, kao sto je slomljen nokat ili rana gdje ima kose, neka to i uradi, i nema nista lose u tome. Vrijeme kad je osoba u ihramu je veoma vazno tako da je dozvoljeno sisati se ukoliko ce biti stete ako se ne osisa. Nema nista lose s tim da ljudi i zene peru svoje glave u prvim deset dana zul hidzeta, jer je Allahov Poslanik s.a.v.s. samo zabranio kidanja kose a nije pranje. Mudrost iza ove zabrane onome koji hoce da se zrtvuje tako sto se nece sisati, jekako bi licio onome ko je u > ihramu u nekim obredima, i kako bi se sto vise priblizio Allahu s.w.t. prinoseci zrtvu. Tako da ostavi svoju kosu ne osisanu i nokte ne otkinute dok ne prinese zrtvu, u nadi da ce ga Allah s.w.t. spasiti od dzehennemske vatre. A Allah zna najbolje. Ukoliko se osoba osisa ili otkine notke u prvim deset dana mjeseca zul hidze jer nije planirala da prinese zrtvu, pa odluci u ostatku od tih deset dana (da hoce da prinese zrtvu) onda neka se ne shisha i nek ne sjece nokte od tad kad odluci. Neke zene kazu braci ili sinovima da u njihovo ime zakolju kurban, a zatim se shishaju u ovih deset dana. Ovo nije ispravno, jer se zabrana odnosi na onoga ko prinosi zrtvu, bilo da osoba zakolje kurban sama ili da nekome kaze to ucini za njega/nju. Zabrana se ne odnosi osobi kojoj je naredjeno da zakolje kurban nego samo na osobu koja prinosi zrtvu kao sto se navodi u hadisu. Osoba koja prinosi zrtvu za nekoga drugog, nije podlozna ovoj zabrani. Ova zabrana se odnosi samo na onoga ko prinosi zrtvu, ne ne njegovu zenu ili djecu, ukoliko oni ne prinose zrtvu za sebe posebno, jer je Poslanik s.a.v.s. uobicavao prinostiti zrtvu ‘u ime Muhammedove porodice’, ali nema nigdje izjava da je zabranjivao porodici da se sisaju ili da kidaju nokte za to vrijeme.

Ako osoba nijjeti prinjeti zrtvu, pa odluci da obaci Hadz, ne bi trebao/la da se shisa ili da sjece nokte ako zeli uci u ihram, jer je sunnet samo da se osisa i odkinu nokti kad je potrebno. Ali ako obavlja Tamattu (gdje obavi Umru, izadje iz ihrama i onda iz pocetka udje u ihram za Hadz), trebao bi podkratiti kosu na kraju Umre jer je ovo dio obreda. Stvari koje su navedene kao zabranjene za osobu koja planira prinjeti zrtvu se nalaze u gore navedenom hadisu; osobi nije zabranjeno da se namirise, da ima bracne odnose, da obuce sashivenu odjecu itd. Sto se tice ibadeta u ovih deseta dana: osoba mora razumjeti da su ovi dani velika Allahova blagodat za Njegove robove. Duznost muslimana je da bude zadovoljan ovim blagodatima i da sto bolje iskoristi ovu priliku, tako sto ce se posvetiti u ovih deset dana ibadetu. Medju Njegovim blagodatima za Njegove robove, Allah nam je dao razne nacine da radimo dobra djela i da Mu ibadet cinimo, kako bi musliman bio uvijek aktivan i ustrajan u ibadetu svome Gospodaru.

Medju dobrim djelima, koje Musliman treba da nastoji da cini u prvih deset dana Zul Hidzeta su:

1. Post

Od sunneta je da se posti deveti dan mjeseca Zul Hidze, jer nas je Poslanik s.a.v.s. podsticao da cinimo dobra djela za ovo vrijeme, a post je medju najboljim dobrim djelima. Allah je izabrao post za Sebe, kao sto se navodi u hadisu kudsi:”Allah kaze:”Sva djela sina Ademova su za njega, osim posta, post je Moj i Ja sam Taj koji ce ga nagraditi za njega.'” (Buharija)

Poslanik s.a.v.s. bi postio deveti dan Zul Hidzeta. Hunejde ibn Halid prenosi od svoje zene da su neke zene Allahovog Poslanika s.a.v.s. rekle:”Poslanik s.a.v.s. je uobicavao postiti deveti Zul Hidze, dan Ashure, tri dana svakog mjeseca, i prva dva ponedeljka i cetvrtka svakog mjeseca.” (Zabiljezio Nesai, 4/205 i Ebu Davud; Albani ga je svrstao u sahih hadise u Sahihu Ebu Davuda, 2/462.)

2. Tekbir

Od sunneta je da se izgovara Tekbir (Allahu Ekber-Allah je Najveci), Tehmid (Elhamdulillah-Hvala Allahu), Tehlil (La ilahe illAllah-Nema boga sem Allaha), i Tesbih (SubhanAllah-Slavljen nek je Allah) za vrijeme prvih deset dana Zul Hidzeta, i to naglas u dzamiji, u kuci, na ulici i na bilo kojem drugom mjestu gdje je dozvoljeno spominjanje Allaha i izgovaranja Njegovog imena na glas, kao vid ibadeta i kao svjedocenje Allahove savrsenosti, neka je Uzvisen On.
Ljudi bi trebali izgovarati ove rijeci povisenim glasom, a zene tihim.
Allah s.w.t. kaze (interpretacija znacenja:)
“da bi koristi imali i da bi u određene dane, prilikom klanja kurbana, kojim ih je Allah opskrbio, Njegovo ime spominjali. Jedite meso njihovo, a nahranite i siromaha ubogog! (Hadz, 28)(Hadz, 28)
Vecina ucenjaka se slaze da su ‘odredjeni dani’ deset prvih dana Zul Hidzeta, zbog rijeci Ibn Abbasa r.a.:”Odredjeni dani’ su prvih deset dana (Zul Hidzeta)”
Tekbir se moze sacinjavati od rijeci: ‘Allahu ekber, Allahu ekber, La illahe illAllah; vaAllahu ekber we Lillahi'l-hamd (Allah je Najveci, Allah je Najveci, nema boga sem Allaha; Allah je najveci i Njemu pripada sva slava,” kao i ostali zikrovi.
Takbir je u ovom slucaju sunnet koji se zaboravio, pogotovo za vrijeme prvih vremena ovog perioda, tako da se tesko kad moze cuti ucenje Tekbira, osim od strane pojedinaca. Ovaj Tekbir treba da se izgovara glasno, kako bi se ozivio Sunnet i da bide opomena onima koji su zaboravili. Postoji vjerodostojni dokazi koji navode da bi ibn Omer i Ebu Hurerje r.a. isli na pijacu za vrijeme prvih dana Zul Hidzeta i recitovali Tekbir (zikr), nakon cega bi ljudi za njim poceli ponavljati Tekbir kad bi ih culi. Osnova podsjecanja ljudi da izgovaraju zikr je da bi ga oni sami za sebe izgovarali, a ne da bi to cinili u grupama, jer u Serijatu nemaosnove za ovo.
Ozivljenje Sunneta koji je zaboravljen ce donijeti bez sumnje veliku nagradu, kao sto se navodi u rijecima Allahovog Poslanika s.a.v.s.:”Ko god ozivi sunnet koji je zaboravljen poslije moje smrti, imace nagradu jednaku ljudima koji ga slijede, bez da se njihova nagrada umanji.” (Et-Tirmizi 7-433; hasen hadis.)

3. Obavljanje Hadza i Umre

Jedan od najboljih dobrih djela koje covjek moze ucini za vrijeme ovih deset dana je hodocastiti Svetu Allahovu Kucu. Onaj kome Allah da mogucnost da hodocasti Njegovu Kucu i da obavi sve njegove obrede pravilno se ukljucuje u rijeci Allahovog Poslanika s.a.v.s.:”Prihvacenom Hadzu nema manje nagrade od Dzenneta.”

4. Cinenje dobrih djela

Allah s.w.t. voli dobra djela i nagradjuje ih obilno. Ko god nije u mogucnosti da obavi Hadz nek se zabavi u ovom vremenu sa ibadetom Allahu s.w.t., klanjanjem (namaz), ucenjem Kur'ana, sjecanjem i spominjanjem Allaha (zikr), upucivanjem dove Allahu s.w.t., udjeljivanjem, poslusnosti roditeljima, cuvanjem rodbinskih veza, naredjivanem dobrih i odvracanjem od losih djela, i drugim dobrim djela (u vidu ibadeta).

5. Zrtva(kurban)

Jedno od dobrih djela koje ce pribliziti roba Allahu u ovim danima je prinosenje zrtve, odabiruci skupu i podebelu zivotinju (kravu, devu, ovcu…), i trosenje novca radi Allaha s.w.t.

6. Iskreno pokajanje

Jedno od najvaznijih djela u ovih deset dana je iskreno pokajanje Allahu s.w.t. i odricanja ne poslusnoti i grijeha. Pokajanje znaci vracanje Allahu s.w.t. i prestanak radjenja svih djela, javnih i tajnih, koje Allah s.w.t. ne voli, ostavljajuci ih s cvrstom odlucnoscu da im se nikad vise na povratimo, pokoravajuci se se Istini radeci ono sto Allah voli.
Ukoliko Musliman pocini grijeh, mora se odmah pokajati, bez okljevanja, prvo jer ne zna kad ce mu smrtni cas doci, a drugo jer jedno lose djelo vodi kad drugom.
Pokajanje u specijalnim trenutcima je jako vazno jer u nekim slucajevima ljudski umovi se okrenu ka molitvi u ovim vremenima, i pokoravaju se dobru, sto ih navodi da uoce svoje grijehe kao i da zale za ono sto su pocinili. Pokajanje je duznot u svakom vremenu, ali kad Musliman sastavi iskreno pokajanje sa dobrim djelima u danima koji su vrijedni (prvih 10 Zul Hidzeta), to je uspjeh, insha'Allah. Allah s.w.t. kaze (interpretacija znacenja):
“onaj ko bude uradio koliko trun dobra – vidjećega, a onaj ko bude uradio koliko trun zla – vidjeće ga.”(Zemljotres – Ez-Zelzelah,7-8)(Zemljotres – Ez-Zelzelah,7-8)
Zaista je dobitak velik, zato iskoristite priliku koju vam pruza ovih nezamjenjivih deseta dana. Radite dobra djela, prije vam smrtni cas dodje, prije nego se pokajete zbog svoje nemarnosti i propasti, prije nego se vratite na mjesto gdje molitve nece prihvacene biti, prije nego se smrt poprijeci izmedju onoga koji se nada i onoga cime se nada, prije nego budete zatrpani djelima (losim) u grobu.
O vi cije je tvrdo srce crno poput crne noci, zar nije doslo vrijeme da vam se srce ispuni svjetloscu i postane blago? Izlozite sebe njeznom povjetarcu Milosti vaseg Gospodara u ovih deset dana, jer Allah ce uciniti da ovaj povjetarac dodirne one koje On hoce, i ko god bude dodirnut njime, bice sretan na Sudnjem Danu.

Neka je Allahov bereket na naseg Poslanika Muhammeda s.a.v.s., i svu njegovu familiju i ashabe.

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.