Smanjenje PDV-a ili uvođenje moratorija na akcizu za gorivo kao privremene mjere i odgovor na poskupljenja neće dovesti do smanjenja cijena goriva, ali bi barem na određeno vrijeme omogućilo da cijena ostane na istom nivou, što bi za privrednike značilo mnogo. Kako nam je kazao Nedret Kikanović, predsjednik Kantonalne privredne komore Tuzla, cijena goriva će u skorijoj budućnosti određivati kretanje cijena svih gotovih proizvoda i usluga, te je manja ili nulta akciza od krucijalne važnosti.
Zaliha nema
– Uzmimo samo prevoznike. Sa ovom cijenom mi sasvim sigurno nećemo imati organizovani ili ugovoreni prevoz. Svi proračuni govore da bi cijene tog prevoza bile preskupe za korisnike i jednostavno bi sve stalo, čak i organizovani prevoz djece u škole. S ovom mjerom ne očekujem da će cijena goriva opadati, ali bismo mogli spriječiti nova poskupljenja, što bi uveliko olakšalo privredi u periodu koji je pred nama, govori Kikanović.
Stanje u potpunosti ovisi od nas i od toga šta poduzmemo, ali još više od sankcija i rata u Ukrajini za koji ne postoje naznake da će biti gotov uskoro, smatraju naši sagovornici.
– Sve su pretpostavke da cijene goriva rastu do četiri KM po litru, što je paralelno i sa ostalim zemljama koje barem imaju robne, ali i ratne rezerve i koje im mogu trajati 20-30 godina. Mi nemamo ništa. Dugoročni problemi nastupaju za evropsko tržište, a mi ne možemo očekivati pojeftinjenje energenata. Zapadne zemlje će pomoći svom stanovništvu, subvencioniraće ili će iz rezerve besplatno dati naftu za sjetve. Nemamo takvu sigurnost, stanje naših naftnih terminala je takvo u kakvo je namjerno dovedeno. Odgovor leži u našim političkim liderima, kako ekonomski tako i sigurnosno, a vidjeli smo kako to funkcioniše i kroz masovni odlazak i gubitak našeg stanovništva, ističe Jusuf Arifagić, krajiški privrednik.
Dodaje kako je ambijent koji je kreiran u BiH poraz domaće politike, a da privremeno zamrzavanje akciza na gorivo samo po sebi nije dovoljno da bi se prebrodila kriza.
Zašto ne postoji strategija na nivou države, zašto svaki naš lider ne osjeća odgovornost prema sudbini naroda kojem u roku od dva do tri mjeseca prijeti glad, pita Arifagić
– Neka se privremeno zaustave akcize, ali to povlači drugo pitanje. Uvozni lobi će iskoristiti taj prostor da podigne cijene i nadoknade sebi dobit na mjestu gdje su stajale akcize. Mi dobro znamo da iz uvoznog lobija ide sistem PDV, puniće se budžet i oni neće dopustiti da njima fali. Sada treba smanjiti PDV na životne namirnice stanovništvu. Ja se samo bojim da će u našoj domovini upravo ovi špekulanti profitirati, a da stanovništvo neće vidjeti direktne koristi, naglašava Arifagić.
Dok susjedne zemlje zabranjuju izvoz svojih žitarica i drugih važnih roba, BiH može očekivati samo pogoršanje situacije.
A plavi dizel?
– Od najvećih proizvođača žitarica Rusije i Ukrajine ne možemo očekivati ništa, u ogromnim smo problemima jer nam nedostaje i vještačko gnojivo koje smo dobijali iz Rusije. Budućnost nam nije sjajna, a zna se da godinama muku mučimo i tražimo zakon o plavom dizelu, koji do danas nije donesen, napominje Arifagić i podsjeća da je poskupjela i električna energija.
– Uz skuplje gorivo i đubrivo, čak i količine žita koje sami proizvedemo za stočnu hranu mogle bi biti uzaludne, jer otkup naših proizvoda (čije cijene ne rastu) od mlijeka pa nadalje, neće to moći pokriti, plaši se Arifagić.
(Oslobodjenje.ba)
Add comment