Ramazanski ders

Ramazanski ders


“Ha-mim. Tako Mi Knjige jasne, Mi smo počeli da je u Blagoslovljenoj noći objavljujemo, i Mi doista opominjemo, U kojoj se svaki mudri posao riješi po zapovijedi Našoj! Mi smo, zaista, slali poslanike kao milost Gospodara tvoga – On, uistinu, sve čuje i sve zna” (Kur’ an: Duhan, 1.-6.)

Kur'an je objavljen u toj noći koju Allah, dž. š., naziva mubarek-noć. Prenosi se od skupine učenjaka iz prvih generacija, među kojima su i Ibn-Abbas, Katade, Ikrime, Mudžahid i drugi, da je ova mubarek-noć u kojoj je objavljen Kur'an noć Lejletu-l-kadr.”

U njoj se svaka mudra stvar raščlanjuje” (prema prijevodu dr. Enesa Karića), tj. u toj noći se određuju sudbine stvorenjima za narednu godinu i upisuju se živi i mrtvi, tj. oni koji će se roditi i oni koji će umrijeti, uspješni i stradalnici, sretni i nesretni, ponosni i poniženi, i sve ono što Allah, dž. š., želi u toj godini. Pod pisanjem sudbina u toj noći misli se (a Allah to najbolje zna) na to da se sudbine stvorenja u noći Lejletu-l-kadr prenose iz Levhi Mahfuza.

Rekao je Ibn-Abbas: “Možda čovjek namješta svoju posteljinu i zasijava usjeve, a on je već od mrtvih”, tj. upisan je u noći Lejletu-l-kadr među one koji će umrijeti u toj godini.
Prenosi se, također, da ovaj ajet znači da se u noći Kadr predočava sudbina melekima i, u tom smislu, Allah, dž. š., u suri Kadr kaže:

“Mi smo ga počeli objavljivati u noći Kadr;

A šta ti misliš šta je to noć Kadr?

Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci;

Meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake;

Sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane” (Kur’ an: Kadr, 1.-5.).

Allah, dž. š., nazvao ju je Lejletu-l-kadr radi njene velike vrijednosti i uzvišenog mjesta i radi mnoštva oproštenih grijeha i pokrivenih mahana u njoj.

Poznato je, na osnovu hadisa Resulullaha, a. s., da je to noć oprosta. Rekao je Muhammed, a. s.: “Ko provede noć Lejletu-l-kadr u ibadetu, čvrsto vjerujući i nadajući se Allahovoj nagradi, bit će mu oprošteni prethodni grijesi” (Buhari i Muslim).

Rekao je Halil ibn-Ahmed: “Lejletu-l-kadr je nazvan tako jer je Zemlja te noći tijesna za mnogobrojne meleke koji se nalaze na njoj i ovdje izraz Kadr znači tedajjuk, kao što je u riječima Uzvišenog Allaha: “A kad mu, stavljajući ga na kušnju, uskrati (učini tijesnom) opskrbu njegovu” (Kur'an: Fedžr, 18.).

Znakovi na osnovu kojih se prepoznaje Lejletu-l-kadr

Imam Muslim bilježi u svom “Sahihu” predaju od Ubeja ibn-Ka'ba da je Poslanik, a. s., govoreći o znakovima te noći, rekao: “Njeno jutro osvane bez zraka” (tj. bez jake svjetlosti).

Prenosi se od Ibn-Abasa i Ibn-Huzejme, da je Resulullah, a. s., rekao: “Noć Kadr je blaga noć, i u njoj nema ni vreline ni studeni. Sunce se u tom danu pojavi sa slabim crvenilom” (svjetlošću) – Et-Tajalisi.

Imam Taberani bilježi hasen-hadis od Vasileta Ibn-Eska'a, r. a., da je Poslanik, a. s., rekao: “Noć Kadr je blistava i u njoj nema vreline niti studeni i u njoj se ne gađaju zvijezdama” (šejtani – prim. prev.).

Pored ove tri predaje, postoji predaja koju bilježi Ahmed ibn-Hanbel, sa bojazni da je prekinut lanac prenosilaca od Ubadeta ibn-Samita, u kojoj Resulullah, a. s., kaže: “To je sjajna i blistava noć, kao da je u njoj Mjesec zablistao. To je mirna i blaga noć, u kojoj nema vreline niti hladnoće. U njoj nije dozvoljeno zvijezdama da padaju. Tog jutra se Sunce pojavi bez zraka, poput Mjeseca u uštapu i šejtanu nije dozvoljeno da se pojavi”.

Postoje i mnoge druge predaje o znakovima noći Kadr koje nisu vjerodostojne, već su potpuno izmišljene. Neke od njih su da se u toj noći drveće savi-je do zemlje, pa se ponovo vrati, da se na sve strane čuje selam, da slana voda postaje slatka u toj noći, da se svjetlost vidi na svakom mjestu, čak i u najvećim tminama…

Ove predaje nemaju uteme-ljenje u Kur'anu i sunnetu Poslanika, a. s.

Traženje blagoslovljene noći Kadr

Mustehab je u ramazanu tražiti noć Kadr. Posebno u zadnjih deset dana ramazana, i naročito u neparnim noćima.

Buharija i Muslim prenose hadis u kome se kaže: “Tražite je u neparnim noćima zadnjih deset dana ramazana”.

Imam Buhari je zabilježio predaju od Ubade ibn-Samita, da je rekao: “Izišao je Muhammed, a. s., da nas obavijesti o noći Kadr, a dvojica muslimana su se međusobno prepirali, pa je rekao Allahov Poslanik, a. s.: “Izišao sam da vas obavijestim o noći Kadr, pa su se ova dvojica posvađali, i ona je podignuta i možda je to bolje za vas. Zato je tražite u devetoj, sedmoj i petoj”, tj. u neparnim noćima.

Ovaj hadis je dokaz da je svađa i prepirka među muslimanima, a posebno kad je u pitanju vjera, razlog podizanja i uskraćivanja mnogog dobra.

Pretežno je mišljenje da je noć Kadr u zadnjih sedam noći mjeseca ramazana, na osnovu hadisa od Abdullaha ibn-Omera da su dvojica ashaba u snu vidjeli noć Kadr u sedam zadnjih noći ramazana, pa je Resulullah, a. s., rekao: “Vidim da su se vaši snovi podudarili u pogledu sedam zadnjih noći mjeseca ramazana. I ko od vas bude tražio noć Kadr, neka je traži u zadnjih deset dana ramazana”.

U hadisu od Ibn-Abbasa se spominje da je Muhammed, a. s., rekao: “Tražite je u zadnjih deset noći ramazana. Noć Kadr je u preostalih devet noći, u sedam preostalih noći, u pet preostalih noći”.

Ovo znači da je jače mišljenje da je ona u neparnim noćima.

Između ostalog, postoje jaki dokazi da bi ona mogla biti u 27. noći ramazana.

Imam Ahmed bilježi hadis od Ibn-Omera, a Ebu-Davud od Muavije, r. a., da je Muhammed, a. s., rekao: “Lejletu-l-kadr je 27. noć ramazana”.

Abdullah ibn-Abbas je došao do zaključka na zadivljujući način. Prenosi se da je Omer, r. a., okupio ashabe i sa njima je bio Ibn-Abbas, koji je još uvijek bio dijete. Ashabi su mu na to prigovorili riječima: “Ibn-Abbas je poput naših sinova i nema potrebe da bude sa nama”.

Omer im je odgovorio: “On je mladić koji posjeduje razborito srce i jezik koji voli da pita”. Nakon toga je upitao ashabe o noći Kadr i oni su svi odgovorili da je ona u zadnjih deset noći ramazana. Pitao je zatim i Ibn-Abbasa, a on je rekao: “Mislim da je ona u 27. noći ramazana”.

“Kako si to zaključio?”, upita ga Omer.

“Allah, dž. š., stvorio je sedam nebesa, i sedam zemalja, i sedam dana i čovjeka iz sedam dijelova. Propisao je sedam krugova prilikom tavafa oko Kabe, i sedam krugova između Saffe i Merve. Odredio je da se bacaju kamenčići sedam puta na Mini.”

Na osnovu ovih dokaza, Ibn-Abbas je zaključio da je to u 27. noći ramazana. Postoje i drugi dokazi na osnovu kojih se može zaključiti da je noć Kadr u 27. noći ramazana, kao što su riječi Uzvišenog u suri Kadr: “Fi-ha…” Ova riječ znači – u njoj, i ona je 27. riječ u ovoj suri.

Neki učenjaci su računali i došli do zaključka da je noć Kadr u 27. noći mjeseca ramazana. Riječ Lejletu-l-kadr ima devet slova, a u suri je spomenuta tri puta. Kad se broj devet pomnoži sa tri, dobijemo broj 27.

Međutim, ovakvi proračuni nemaju nikakave osnove u šerijatu i oni su nepotrebni, iako mogu biti zanimljivi.

U posljednjih deset noći ramazana

Postoje mišljenja da je Lejletu-l-kadr 21. noć ramazana, i to na osnovu predaje od Ebu Seida el-Hudrija, u kojoj kaže: “Dvadeset prve noći ramazana je pala kiša, i mesdžid je prokisnuo na mjestu gdje je klanjao Poslanik, a. s. Ja sam pogledao u njega nakon što smo završili namaz i na njegovom licu vidio tragove blata i kiše” (Mutefekun alejh), a to znači da je Resulullah, a. s., proveo tu noć u ibadetu.

Slična predaja postoji i od Abdullaha ibn-Unejsa, r. a., za 23. noć ramazana u kojoj je pala kiša i na licu Muhammedovom, a. s., ostali su tragovi zemlje i vode radi bdijenja u toj noći. Šejhu-l-islam Ibn-Tejmije, pak, smatra da noć Kadr ne mora biti u neparnoj noći, već da može biti i u parnim noćima. Do ovakvog zaključka je došao na osnovu hadisa u kome je Muhammed, a. s., rekao da je Lejletu-l-kadr u zadnjih deset noći; u devetoj, u sedmoj, u petoj, u trećoj i u preostaloj noći. Kaže Ibn-Tejmije: “Ako mjesec ima trideset dana, onda su to parne noći. Jer, deveta preostala noć je, ustvari, 22. noć ramazana, a sedma – 24. noć itd. Radi toga je potrebno tražiti noć Kadr u svih deset dana”, tj. zadnjih deset preostalih noći (“El-Fetava”, 25/ 284.-285.).

Na kraju, na osnovu svih vjerodostojnih hadisa, jasno se može zaključiti da je noć Kadr u zadnjih deset noći mjeseca ramazana i da ona ne biva svake godine u isto vrijeme, već se mijenja, pa nekad može biti 21., nekad 23. ili 25. ili 27., kao i 29. noći.

Ovo mišljenje je izabrao i šejh Šenkiti u komentaru svih hadisa o noći Kadr i ovo je najispravnije mišljenje, a Allah najbolje zna.

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • rue Garancière
  • St. Germain
  • Thermopyles by night
  • Ella
  • Baobabs
  • Vaudou
  • Zombi
  • rue Clovis
  • Saint-Étienne-du-Mont

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.