Posljednja trećina Ramazana je period koji je u hadisima Muhammeda a.s. označen kao ” ‘itkun minen niran”, odnosno vrijeme kada Allah dž.š. intenzivnije oslobađa svoje robove od vatre džehennemske.
Shodno tome Muhammed a.s. bi tada pojačavao svoj ibadet, više bi učio Kur'an, a posljednje noći Ramazana provodio bi u namazu.
U predaji koju bilježi Buharija stoji da bi Poslanik a.s., kada dođe zadnja trećina Ramazana, smotao svoju postelju, noći provodio u ibadetu i budio svoju čeljad radi noćnog namaza. Noćni namaz ”salatut tehedžud” je bilo nešto što Muhammed a.s. na kraju Ramazana nije propuštao, čak ni onda kada bi bio bolestan.
Tu praksu nastavili su i ashabi. Tako se prenosi da bi halifa Omer b. Hattab u zadnjoj trećini Ramazana klanjao noćni namaz a kada bi prošlo pola noći budio bi svoju porodicu i govorio ”Namaz, namaz!” učeći kur'anski ajet ”Naredi čeljadi svojoj da obavlja namaz i ustraj u tome!” (Taha – 132.).
U posljednjoj trećini Ramazana se krije i noć Kadr koja je vrijednija od hiljadu mjeseci (što je period od 83 godine i 4 mjeseca).
Upravo zbog vrijednosti noći Kadr Allah dž.š je ovu noć učinio skrivenom.
Ono što nam je poznato iz hadisa Muhammeda a.s. jeste da se ona krije u jednoj od neparni noći zadnje trećine Ramazana što je podstrek za muslimana i muslimanku da se dodatno angažuju i pokušaju dosegnuti blagodati ove noći.
Jedna od obaveza vezanih za post je i davanje sadekatu-l-fitra .
Prenosi se od Ibn Abbasa: Naredio je Poslanik s.a.v.s. zekatu-l-fitr (sadekatu-l-fitr), kao čišćenje za postača, od ružna i bestidna govora, i kao hranu siromaha. Onaj ko ga da prije namaza (bajram-namaza) biće primljen, a ko ga da poslije namaza, on je kao sadaka. (Ebu Davud)
Jedne prilike je Allahov Poslanik, s.a.v.s., bio na minberu i izgovorio tri puta Amin.
Kada je sišao sa minbera, pitali su ga: Allahov Poslanice, šta predstavlja ono tvoje aminanje na minberu.
Na to im Allahov Poslanik, s.a.v..s, rece: došao mi je Dzibril i rekao:
Neka je propao svako onaj ko doceka starost svojih roditelja i to ne bude razlog da mu budu oprošteni grijesi, nakon cega sam rekao: amin.
Zatim je Dzibril rekao: Neka je propao onaj koji kada se ti Muhammede spomeneš ne donese na tebe salavat, na što sam rekao: amin.
Zatim je Dzibril rekao: NEKA JE PROPAO SVAKO ONAJ KO DOCEKA RAMAZAN, A NE BUDE MU OPROSTENO, pa je Muhammed, a.s., na to rekao: amin.
Postoji jedna arapska izreka koja kaze: Lejsel-‘idu limen lebisel-dzedid innemal-‘idu limen ta'atuhu tezid, što znaci Nije bajram ili slavlje onome ko obuce novo odjelo za bajram, nego je slavlje za onoga cija se pokornost Allahu povecala.
Rekla je Aisa r.a.: “Prvih dvadest dana (Ramazana) je Poslanik s.a.v.s. mijesao namaz i spavanje, a kada bi doslo zadnjih deset dana, on bi slozio i odlozio svoj ogrtac!” (Prenosi Ahmed).
Nije samo Poslanik s.a.v.s. pojacavao ibadet, vec je na to podsticao i svoju celjad, pa se od Aise r.a. takodje prenosi da je Poslanik s.a.v.s. budio svoju celjad radi obavljanja nocnog namaza u zadnjih deset noci Ramazana!”
Tom prilikom bi govorio: Rubbe kasijetin fiddun'ja, arijetun jevmel-kijameh – mozda ce neko ko je bogat na dunjaluku, biti siromah (tj. u pogledu dobrih djela) na Sudnjem danu.
Add comment