Zanemarena ili prešućena istina Bošnjacima u Bosni i Sandžaku

Zanemarena ili prešućena istina Bošnjacima u Bosni i Sandžaku

Mladi ljudi, željni znanja i iskustva, dokazivanja i uspjeha primjećuju kako smrću oca kod većine postoje velike praznine, dezorijentirani su i nikako da se dozovu, ne znaju kako dalje, „glava kuće“ je nezamjenjiva, jer se teme života i smrti nisu racionalno tretirale i nije se davala prilika nasljednicima. Takav je odnos i u kontekstu našeg kolektiva i naše nacije, pa su primjetne i gotovo nenadoknadive smjene generacije i zbog toga iskazujemo nezadovoljstvo, jer nam nedostaje kultura mentorstva od kuće do države. Ali o tome na nekom narednom familijarnom ručku, akademskoj konferenciji i nacionalnom saboru!

Naša državna i nacionalna, vjerska i akademska, politička te druga elita nikako da odgovori izazovima današnje dinamike i iskušenja, smišljeno kreiranih i serviranih obmana. Također, primjetno je da postoje oni koji znaju istinu, ali se plaše da je kazuju i žive, kao i oni koji su zaboravili ili ne znaju pa ih je potrebno podsjetiti ili naučiti. A, jedna zaboravljena, zanemarena ili prešućena istina je o nama Bošnjacima u Bosni i Sandžaku.

O neprekinutoj vezi kontinuiranog i kolektivnog sjećanja da smo jedna cjelina (Krajina, Posavina, Istočna Bosna, Srednja Bosna, Hercegovina i Sandžak) govore i agresija na Bosnu i Hercegovinu, u kojoj su sinovi Bosne i Sandžaka dali veliki doprinos boreći se u redovima Armije RBiH i braneći BiH. S tim u vezi treba pomenuti obavezu zvanu Sandžak.

Na području današnjeg Sandžaka postojao je Novopazarski sandžak sa sjedištem u istoimenom gradu, a koji je teritorijalno pripadao BiH još od vremena kralja Tvrtka. Novopazarski Sandžak je jedan od šest sandžaka koji su ulazili u sastav Bosanskog pašaluka. Od samog početka Osmanske uprave on je predstavljao posebnu cjelinu u Bosanskom pašaluku. U zajedničkim granicama Bosna i Sandžak postoje od Karalovačkog mira 1699. To stanje se mijenja na Berlinskom kongresu tačkom 25 Berlinskog kongres donošenom 04. jula 1878. kada Sandžak ostaje u sastavu Turske Carevine, a Bosna potpada pod Austriju. Velike evropske sile, uz saglasnost Rusije i Turske, odlučuju na Berlinskom kongresu da Austro-Ugarska dobije mandat da okupira i upravlja Bosnom i Hercegovinom, prepuštajući upravu nad Novopazarskim sandžakom Turskoj.

Prema Berlinskom ugovoru iz 1878., Novopazarski sandžak, kao dio starog Bosanskog vilajeta, obuhvatao je slijedeće okruge: Novi Pazar, Sjenicu, Novu Varoš, Prijepolje, Pljevlja, Trgovište sa Pešterom, Berane, Mojkovac, Bijelo Polje i Kolašin. Sve do balkanskih ratova 1912. -1913., Sandžak je činio jedinstveno-administrativnu cjelinu s upravom i kulturnim sjedištem u Novom Pazaru. Mirom u Bukreštu 1913. godine Crna Gora dobija teritoriju od 5.000 kvadratnih kilometara sa gradovima: Pljevlja, Bijelo Polje, Berane, Rožaje, Plav, Gusinje, Tuzi i dio Skadarskog jezera. U Metohiji dobija Peć i čakovicu. Srbija dobija slijedeće gradove u Sandžaku: Novi Pazar, Sjenicu, Tutin, Prijepolje, Priboj i NovuVaroš. Poslije završetka balkanskih ratova nastavljen je proces iseljavanja stanovništva u Tursku. Preko luke Bar u Tursku se iz crnogorskog dijela Sandžaka tokom aprila i juna 1914. godine iselilo 16,500, a iz srbijanskog dijela 40.000 Bošnjaka. Za Bosnu i Sandžak su se drugi uvijek otimali, željeli su ih za sebe, ali bez Bošnjaka.

Na svojoj osnivačkoj skupštini ZAVNOS-a u Pljevljima 20. novembra 1943., u prisustvu 252 delegatasvih nacionalnosti i demokratskih opredjeljenja prihvaćeno je da Sandžak bude autonomna pokrajina u okvir buduće države. Nareferendumu održanom između 25. i 27. oktobra 1991., se skoro cjelokupno stanovništvo izjasnilo za autonomiju Sandžaka, pa je na osnovu pomenutog donešen Memorandum o uspostavljanju specijalnog statusa za Sandžak u okviru Jugoslavije odnosno Srbije i Crne Gore. Skupština RBiH je 29. marta 1995., razmatrala položaj Bošnjaka u Sandžaku i izglasala Deklaraciju o kršenju ljudskih prava i sloboda i jasno iznijela stav da će se zalagati za autonomiju Sandžaka u skladu sa aktima međunarodnog prava.

Nakon agresije BiH se očigledno zabavila sama sa sobom, nedovoljno sposobna i mudra da riješi i rješava unutarnja pitanja, dok je režim instalirao poslušnike koji su radili za interese Beograda i Podgorice, a ne Sandžaka tako da se Bošnjaci u Sandžaku i dan danas bore i neodustaju vjerujući u brojne historijske i neosporive činjenice koje im idu u prilog.

Zajednička i gorka sudbina

Legalno i legitimno je govoriti o iskustvu zajedničke i gorke sudbine, okupacija, kontinuitetu zločina genocida i drugih zločina protiv čovječnosti i međunarodnog prava, sa manjim ili većim intenzitetom, kao što je legitimno da i Armeni govore o genocidu, a Jevreji o holokausti. Raseljavali su nas put Turske, ali i drugih država širom svijeta. U  posljednjoj agresiji na RBiH 1991. – 1995., opet smo bili jedni drugima ili ensarije ili muhadžiri, jer su i Sandžaklije bili progonjeni iz svojih domova, torturisani, hapšeni, otpuštani sa poslova u javnom i privatnom sektoru. Ipak, uspjeli su pokazati nesebičnu pomoć, velikodušnost i otvorili vrata svojih domova za brojne muhadžire iz Foče, Zvornika, Trebinja i drugih bh. gradova. Time smo pokazali nacionalnu jedinstvo te, po ko zna koji put, se spasili.

Ipak, da se kritički osvrnemo i na nas, o kojima Alija Isaković kaže: „Ovaj uzburkani historijski tok jedan je od uzroka što se u bošnjačko-muslimanskom narodu mogu sresti svi oblici krajnosti. Nigdje nisam sreo tako dirljivo dobrodušne, naivne i predane ljude beskrajno samopožrtvovane, spremne na svaku ličnu i kolektivnu žrtvu, i nigdje takve pojedince i skupine apsolutno uskogrude, beskrajno samožive, potkupljive, politički ljigave i, nadasve, opsjednute omalovažavanjem svega vlastitoga, vlastitoga imena, vjere, običaja, prošlosti. Ne nalazim tome nikakva opravdanja.“ „Pored toga, što smo svi Bošnjaci-Muslimani, mi smo još žešće: Sarajlije, Sandžaklije, Hercegovci, Krajišnici… Ja se iskreno ne mogu načuditi našoj ležernosti bez pokrića, našoj ratnoj ležernosti, nedisciplini, švercerskom mentalitetu, ćepenačkom patriotizmu, političkoj lokalnoj kratkovidosti, nedostatku usvajanja pouka o genocidnim ponavljanjima, neproduktivnom iščekivanju tuđe pomoći.“

Vještački animoziteti i izazovi vremena

Uvijek su jedni u centru, a drugi na periferiji, ma kako ih ocjenjivali i određivali, negdje su jedni starosjedioci, a drugi došljaci, stim da i jedni i drugi uživaju neke prednosti, a imaju i neke nedostatke jer ih puno toga oblikuje. Nažalost, postoje loši pojedinci i male grupe, ali uglavnom i u većini mi imamo osjećaj za državu i naciju, skloni smo nauci, umjetnosti i sportu, biznisu, veliki smo dobrotvori i humanisti, živimo na raznim bedemima i prkosimo neprijateljima, štitimo sebe i druge, čuvamo univerzalne vrijednosti.

„Kod naših susjeda su regionalne razlike daleko veće nego u nas, ali kod njih prednost ima osjećaj da je neko Srbin ili Hrvat pred time da je neko Dalmatinac ili Zagorac, Vojvođanin ili Srbijanac. Bolest regionalizma dublja je nego što mislimo, a fenomenologija te bolesti odražava se u stavu Sarajlija prema Hercegovcima, Krajišnicima ili pogotovo Bošnjacima iz Sandžaka i obratno, kao da oni drugi nisu isto kao i Sarajlije jedino i prvenstveno Bošnjaci koji su međusobno povezani historijom, kulturom i sudbinom koju dijele i nikoga nije njegova regionalna pripadnost spasila od zajedničke sudbine svih Bošnjaka. U svemu tome bitno je da shvatimo da smo mi svi jedan narod i nacija.“ (akademik Muhamed Filipović)

Ipak, ljubav ka državi i naciji mora nadilaziti sve lokalizme i regionalizme, kako bi se nosili sa novim izazovima, jer je svijet „globalno selo“, svijet se gradi kao prostor sa jednakim šansama i prilikama. Prednost imaju oni koji vladaju znanjima, vještinama i drugim sposobnostima, oni koji su kompetentniji i konkurentniji u odnosno na druge.

Ne smije biti lokalizama i regionalizama na štetu nacionalnog jedinstva, nema prešućivanja istine, zanemarivanja pravde, žmurenja nad kompetencijama i pomaganja „svojima“ jer je to kratkoročna korist za pojedinca, a dugoročna šteta za kolektiv kod kojeg se uz pomoć neprijatelja, rađa i budi ljubomora, zavist i sujetu, animozitet i dualizam pa „zahvaljujući“ našim anomalijama to sve rezultiraju sa brojim podjelama u nauci, tehnici, obrazovanju, sportu, nevladinom i vladinom sektoru, biznisu itd.

Rušitelji Bošnjačkog jedinstva i sloge koriste trenutke slabosti, neke kompromitovane ličnosti i njihove odluke, historijski nejasne događaje i stvaraju vještački animozitet pa se oni slabiji, manje pouzdani, lažno skromni, itd., na jednom odreknu kolektivnih interesa i zaborave na našu zajedničku hrabrost, poštenje, srčanu borbu, istinsku ljubav prema Bosni. Traže lične interes i dijele se po brojnim osnovama, na one koji nose određena prezimena, pate od zavičajne i regionalne pripadnosti i to shvataju kao dar sa kojim su samo oni počašćeni, itd.?

„Ko je u našoj historiji apsolutno određen regionalnim identitetom, kada se dobro zna da i ne postoje neki izvorni Sarajlije, Mostarci, Trebinjci, Banjalučani ili Tuzlaci, odnosno kada je poznato da su Sarajevo izgradili došljaci Isha-beg i Gazi Husrev-beg, da su Mostar gradili Karađoz-beg, Derviš-paša i drugi, da je Banju Luku napravio Ferhat-paša, itd.“ (akademik Muhamed Filipović)

S tim u vezi, svakog pojedinačno i kolektivno se mora obavezati da radimo na očuvanju i izgradnji države BiH kao matice, na uspostavi i jačanju nacionalnih institucija koje će objediniti Bošnjake u državi, Sandžaku i dijaspori, te vazda raditi na pozitivnom imidžu Bosne i Hercegovine. Imamo obavezu da se što više i kvalitetnije upoznajemo kroz virtuelni svijet i društvene mreže, družimo u Bosni, Sandžaku i dijaspori, kroz institucije (škole i fakultete), a time će doći i studentski dani pa brakovi čime ćemo se dodatno upoznati i steći osjećaj za druge ljude i sredine te sa svim vrlinama i manama očuvati cjelinu. Dok institucije ne budu svjesne svega ovoga, iskoristimo razna udruženja koja također rade na cjelini i tu su radi lakše komunikacije i koordinacije, implementacije dogovorenih ciljeva na nižem nivou. Pomenuta udruženja su opravdana jer razmjenjuju informacije, znanja, razrađuju ideje i realiziraju projekte – konstruktivno djeluju na vjersku, nacionalnu, političku i dr., elitu.

Svjesni vremena i izazova vjerujemo da ćemo se oduprijeti istima, da ćemo kulturom pod/sjećanja nadjačati zaborav, jer mi uzorito živimo od istoka do zapada, od Sandžaka do Krajine, a značajni putevi vode preko Bosne i Sandžaka. Mali smo da budemo nejedinstveni, a veliki da budemo nesložni!

 

(Adnan Bajrić, student politologije FPN u Sarajevu)

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • The way
  • Synagoga
  • Past, present, future
  • Shop-shop
  • Humbolt
  • Kitch
  • Camel
  • Pensum
  • Sur le quai

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.