Dio slagalice XIX

 

nido2 piše:

Garincha je pripadao  onoj, vrlo rijetkoj skupini insana, kojima alkohol nije mogao ništa. Za njega su: rakije, konjaci, vinjaci i likeri, bili tek oruđem za svladavanje sve novih i viših levela svijesti, mediji, kojima je, poput kuglice na fliperu, uz zveket i vibracije, ulijetao u nove putanje, katkad očekivane i predvidive, a katkad ubrzane i dezorijentirajuće, ali redovito suprostavljene onom čuvenom fizikalnom zakonu, po kojemu potencijal pada s utroškom energije. Alkohol je bio pravi mentalni “peripetum mobile” , a s većom njegovom potrošnjom, naboj nije padao, već naprotiv, nezustavljivo narastao!

Bio je to za njega misteriozni exskluzivitet, kamen mudrosti, kondenzator i stabilizator, podizač i motivator, eskalator i hipermoderator. Alkohol ga je uzdizao nad drugima, činio ga sigurnijim i nedodirljivijim, bio je njegov avatar i njegova tajna, bio je eliksir vječne mladosti, supstrat i katalizator želja, modelirao ga je i činio da granice njegovog unutrašnjeg i vanjskog bića budu gotovo izbrisane.

Ne postoji još jedna takva stvar na dunjaluku, ništa drugo nije  se moglo mjeriti s njegovim okusom: gorak, a opet sladak, mogao je raspaliti, ali i razgaliti, mogao je natjerati suze u oči, ali je mogao i pojačati sigurnost i suzbiti strah.

Garinchu je već i sama činjenica, da je tek blagim iskorakom s čaršijske promenade, mogao ući u doseg tog kraljevstva nadmoći, indolencije, mudrosti i samodovoljnosti, činila samopouzdanim i lucidnim.

Njegovi strahovi, čežnje i nadanja, svaka udubina na tijelu njegove psihe, znala je, još i prije nego što se pojavila, da će sadržaj staklene čaše, koja je u ritmičnim putanjama, gdje je lakat, naslonjen na rostfrajni šank, bio mjerom, koja pomnožena s 2 π(pi)daje opseg, prekriti i iznivelirati i da crne rupe, koje su kadre usaugati i dušu i tijelo, nikada neće nastaniti njegovo biće.

Alkoholni grafovi su u njegovoj svijesti bili gusto ispresijecani, baš poput crta na rebusim, pa je i ta umreženost jamčila barem ono, što, na kraju krajeva, paučina jamči muhi, dakle: da neće propasti u prazninu, a i da će ostati u fokusu. Naravno, iznimno za ovaj put, morat’ ćemo zanemariti posljedice takvoga muhinog stanja, tek da bi u ovome, ionako nestabilnom svemiru, barem za tren zadržali privid neupitnosti gornje metafore.
Dok je hodao između ostalih šetača tog blagosovljenog predvečerja činilo mu se da svi oni negdje žure. Nije vjerovao toj njihovoj žurbi, činila mu se hinjenom, jer su im smjer određivali posve slučajni događaji. Ne, on nije robovao takvoj neizvjesnosti.

Za razliku od njih, Garincha je znao da će njegova predvečernja šetnja završiti u jednom od mnogih rukavaca te zbilje, na slobodnoj barskoj stolici uz šank, ili pak, za nekim udaljenim stolom u dnu sale.

Mirno povuče još jedan duboki dim iz svoje “ pedesetisedmice” (“Cela Slovenija uz kafu puši filter sedam in pedeset!!!” ), dok su se pogledi prolaznika taložili na njemu. Povremeni pozdravi i vesele dosjetke, s kojima su ga častili, činili su da svoj hod prema jednoj od mnogobrojnih čaršijskih birtija, osjeća gotovo kao misiju.

Nosila ga je ta  važnost, imao je cilj, pa je druge ljude na cesti doživljavao, više kao špalir, a manje kao jednakovrijedne saputnike.

Dogorjeli pikavac zakvači između palca i srednjaka, te žmirnuvši na prednje oko, nanišani na kanticu, obješenu na stup ulične rasvjete. Sinkronizirani trzaj lakta i ručnog zgloba katapultira opušak prema kanti.

Pratio ga je u blagom raskoraku, umirenog pogleda, baš poput Clinta Eastwooda, u onom zadnjem “špageti westernu” , što ga je Adil, uz stotinu prekida, isprojecirao u kinu “Potkozarje”.

Otpor zraka ili tek blagi dašak vjetra s Kozare ili, pak, oboje zajedno, povečaše,u jednom, iznimno kratkom vremenskom intervalu, ukupnu količinu svjetla u našem svemiru. BINGO!!!

Ako će koji časak kasnije i početi odgarati celofan s neke cigarske kutije u kanti ili  slina s netom bačene papirne maramice, Garincha neće biti svjestan toga, jer je on već otvarao vrata kafane i sva njegova čula su bila repozicionirana na njezinu unutrašnjost. Kad god je otškrinuo ta vrata osjećao je pojačanu jednosmjernost i nepovratnost, baš kao kod “ strijele vremena” , skoro pa nemogućim je bilo i zamisliti bilo kakvu vožnju unatrag.

Teško da su ljudi igdje tako usredotočeni i koncentrirani na svoj cilj kao što su u kafani. Znali su da su tamo gdje trebaju biti i nestala je s njihovih lica svaka neodlučnost i svako kolebanje, nitko od njih nije želio biti nigdje drugdje.

Sva kolebanja i sve nestabilnosti ostale su u onom vanjskom svijetu, koji je napustio kročivši s ulice, kroz zastor od duhanskog dima, praćen elegičnim tonovima s jukeboxa: “ Čergeeee, pokraj njega idu…!”

Preletio je pogledom duž prostorije.

“Tako opušteni, tako predani, a istovremeno čvrsto fiksirani na grafu prostorvremena!” prođe mu usamljena misao pustom neuronskom stazom.

Kročio je između njih, razmjenjujući u hodu:” GIVE ME FIVE!”, osmjehe koji govore, palac gore, palac dolje, spojeni palac i kažiprst za nekog (k'o onaj lik na “Vegeti”), pucketanje prstima na mjestu gdje pjesma o starom Ciganu doseže svoju najvišu ekstatičnu razinu, nišanjenje kažiprstom u leđa murijaka za šankom, okidanje i otpuhivanje dima s cijevi, crtanje kruškolikog ženskog tijela, harmoničnim pomjeranjem otvorenih dlanova po zraku, kao pitanje upućeno nekome: “ Zar nisi večeras s njom!?”, namigivanje, mimoilaženje praćeno blagim uvlačenjem trbuha, i konačno: NJ. V. ŠANK!!!

Kad se rukama primio za nj, uspinjući se na slobodnu stolicu, sjeti se one Njonjine legendarne nominacije te stvari: ŠANK S HVATALJKAMA!

Ova izvedenica imena znamenite Cerarove sprave, puno je brže stvarala sliku u glavi od njezinog standardnog naziva.

Malko se promeškolji na stolici, odupre se nogama od okrugli obruč u njezinom podnožju, osloni lijevi lakat na blistavu ploču šanka, a desni profil svog sanjarskog lica, uokvirenog srednjedugom kosom, koja je blago padala na izlizanu kragnu traper jakne, okrenu prema uličnoj strani i završi u zjenici oka neke djevojke koja je prolazila korzom, i osta tamo zaleđen za cijelu vječnost, predstavljajući uzor muške ljepote, za kojim će ona tragati ostatak svog života, i ne sluteći gdje ga je pokupila.

No, nedostižnost i jest ono što definira svaki ideal.

Konobar je mogao, već na početku večeri, svojim pogledom i pristupom, dati blagonaklonosti, koliko čovjek od od vlastite familije ne dobije cijelog života, pa Garincha taj dar uze sa zahvalnošću.

“ Po starom!?”, upita ga preko posloženih čaša i netom odloženog vadičepa, brišući neku zaostalu kapljicu kariranom krpom.

“ Po starom!”, spremno odgovori, uživajući u tom razmjenjivanju i prepoznavanju svoje želje, kakvu nigdje drugdje nije mogao naći.

Slutio je da će ga konobar do kraja večeri još stići ozlijediti i da će njihov sraz postajati sve napetiji, svakom novom čašom, no prepustio se užitku  tog prvog trenutka.

Podsjećalo ga je to na prvi dribling na utakmici, kad je protivničkom braniču uspio prodati tunel ili rolanje, poput svog brazilskog imenjaka. I tamo, na zelenom travnjaku, znao je da će se krkan uzrujavati sve više, kako utakmica bude odmicala i da će mu na kraju, nakon svih onih pljuvanja, štipanja, laktova u želudac i povlačenja za dres, uletjeti s obje noge, ali svejedno, ako užitak bude znalački razvlačio, za nelagodu i bol će ostati gotovo pa zanemarivo malo mjesta.

“ Razvucimo to!”, činilo mu se da čuje od nekud, duboko iz nadolazećeg, nezaobilaznog mraka…

Add comment

BLISTAVI DOM – Vaša sigurnost i povjerenje su naš emanet!

Highlight option

Turn on the "highlight" option for any widget, to get an alternative styling like this. You can change the colors for highlighted widgets in the theme options. See more examples below.

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Circé du soir au matin
  • misery
  • rabbit
  • addicted
  • fears train
  • peace is the only way
  • peace, love & sandy feet
  • long range for Joe B.
  • Motif fusion

Social Widget

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources.

ThemeForest

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.