Pogrešna prehrana je okidač za autoimune bolesti

Pogrešna prehrana je okidač za autoimune bolesti

Ukoliko bolujete od neke autoimune bolesti kao što je reumatoidni artritis, znate koliko posljedice mogu biti bolne, a lijekovi samo prikrivaju simptome bolesti ne rješavajući uzrok. Danas se sve više ljudi, uz veoma dobre rezultate, okreće promjeni prehrane u cilju tretiranja ovih bolesti i stavljanja u remisiju.

Reumatoidni artritis je vrsta autoimunog oboljenja, upalna bolest vezivnog tkiva koje se najviše očituje na zglobovima i najčešće oboljenje iz grupe upalnih reumatoidnih bolesti.

U ovom poremećaju dolazi do imunološke reagije organizma u kojoj tzv. prirodne ćelije ubice napadaju hrskavicu, kosti, a ponekad i unutrašnje organe, što rezultira bolovima u zglobovima. Najviše su zahvaćeni kičma, mali zglobovi šake, ramena, koljena i gležnjevi.

Iako “formalni i zvanični” uzrok reumatoidnog artritisa i generalno autoimunih oboljenja još uvijek nije poznat, sve više medicinskih stručnjaka dijeli mišljenje o tome kako se u pozadini autoimunih bolesti nalaze upravo pogrešna prehrana, te određeni alergeni u namirnicama koje jedemo (poput glutena iz žitarica, npr.), koji podstiču reakciju imunološkog sistema koji onda počinje napadati i naše vlastite, zdrave ćelije i organe.

Kod autoimunih stanja, nutricionisti i ljekari funkcionalne medicine koji su fokusirani na liječenje uzroka bolesti, a ne prikrivanje simptoma lijekovima, najčešće spominju sindrom tzv. “propusnih crijeva”, koji je vrlo čest kod osoba s autoimunim oboljenjima. U crijevnoj se stijenci pod utjecajem različitih toksina, patogena (bakterije, gljivice poput kandide itd.), ali i stresa, stvaraju mikropukotine koje onda omogućavaju patogenima da iz crijeva uđu u krvotok (tamo gdje im nije mjesto), nakon čega ih naš imunitet prepoznaje kao uljeze i počinje napad na njih u cilju odbrane organizma.

Toksini, propusna crijeva i imunološka reakcija

“Crijevna sluznica je prirodno propusna i ima simbiotičku vezu sa ‘dobrim’ bakterijama. Te bakterije sprečavaju velike proteine (kao što gu gluten iz pšenice ili kazein iz mlijeka) da prolaze kroz zid crijeva u krvotok. Ove bakterije služe također kao barijera toksinima da uđu u naš krvotok. Antibiotici, stres, toksini iz okoline i hrane uništavaju ove dobre bakterije i kao rezultat imamo oštećenu sluznicu, tj. propusna crijeva”, pojašnjava nutricionistica Amela Ivković O’Reilly.

Ipak, često se dešava da zabunom, umjesto toksina, naš imunitet počinje napadati i naše vlastito tijelo, pa tako npr. postoji slučaj tzv. ćelijske mimikrije, u kojem imunitet napada štitnjaču, budući da, na ćelijskom nivou, bjelančevine štitnjače podsjećaju na gluten. U ovom slučaju govorimo o Hashimotovom sindromu, autoimunom oboljenju štitne žlijezde, koji može dovesti do poremećaja u njenom radu i produkciji hormona, kao što je hipotireoza, tj. smanjena proizvodnja hormona štitne žlijezde.

Iz tog se razloga sve više ljekara i nutricionista okreće isticanju važnosti prehrane kod tretiranja autoimunih stanja, nasuprot tradicionalnoj medicini koja se fokusira na prikrivanje simptoma lijekovima, a ne rješavanju uzroka i smirivanja imunološke reakcije.

Nutricionistica Amela Ivković O’Reilly daje smjernice za prehranu kod autoimunih stanja kao što je artritis.

Lista stvari koje možete učiniti kako bi se smanjili upalu kroz ishranu

– Smanjiti unos namirnica koje podstiču upalu, kao što je slatka hrana, zasićene masti poput mliječnih proizvoda, kofein i transmasti iz prerađene hrane

– Smanjiti ili izbaciti hranu iz Solanaceae porodice (tzv. “ponoćnice”) koja uključuje krompir, patlidžan, paprike i paradajz. Povrće iz ove skupine sadrži male količine toksičnih alkaloida (solanin, tomatin i dr.) koji mogu djelovati iritirajuće, posebno su na njih osjetljive osobe s autoimunim bolestima, piše nutricionistica Anita Šupe na svom blogu Istine i laži o hrani.

– Đumbir, bijeli luk i kurkuma su snažni protuupalni začini – uključite ih u vašu ishranu.

– Omega 3 esencijalne masne kiseline također imaju protuupalno dejstvo i od suštinskog su značaja, jer ih naše tijelo ne proizvodi, a možemo ih unijeti samo kroz ishranu. Namirnice koje su bogate omega 3 kiselinama uključuju masne ribe (skuša, inćuni, srdela i haringa), orahe i sjemenke. Nutricionisti savjetuju da, pored izvora hrane, uzmete i kvalitetan dodatak ribljeg ulja (omega 3).

– Pobrinite se da imate najmanje pet porcija voća i povrća dnevno. Oni su bogati antioksidantima koji su neophodni u borbi protiv upale. Supe, smoothies, variva i grickalice su najbolji način da dnevno unosite voće i povrće.

Add comment

HOTEL bm

Socijalne mreze

Kozarac.ba se nalazi na raznim socijalnim mrezama, posjeti nasu facebook, twitter ili youtube stranicu.